דיג לא אחראי עלול להפחית בצורה משמעותית את כמות הדגים בעולם. רק אם נפסיק להתייחס אל האוקיינוס כספק ארוחת "אכול כפי יכולתך", יישארו לנו מספיק דגים גם לצלחת. איך לעשות את זה? עסק ירוק
רז גודלניק | 22/7/2010 17:25
אם אתם יושבים במסעדה בארצות הברית ובני הזוג שלכם מסתכלים בתפריט ומתחילים
לסמס בטלפון שלהם, זה לא בהכרח שאתם לא מעניינים אותם. יכול להיות שהם
רוצים להזמין דגים או מאכלי ים אבל לא בטוחים עד כמה הבחירה הזו ידידותית
לסביבה ומשתמשים בשירות הדגפון (FishPhone). השירות הזה המופעל על ידי Blue
Ocean Institute מאפשר לשלוח הודעת טקסט עם שם הדג הרצוי ולקבל תוך שניות
תשובה עם מידע עד כמה הוא ידידותי לסביבה. החודש, לטובת הסועדים המתקדמים,
הושקה כמובן אפליקצית אייפון (חינמית אגב) של השירות.
מתברר שעל אף הגידול במספר חובבי הדגים ומאכלי הים שמחפשים אופציות ידידותיות לסביבה, ישנם עדיין רבים שלא מוטרדים כל כך מאיפה מגיע הדג שעל הצלחת והענף נמצא בצרות. גידול מתמשך בביקושים לצד התנהלות לא אחראית במיוחד של מי שמוציא את הדגים מן הים גורם להרס מערכות אקולוגיות ולירידה בכמויות הדגים הזמינות. מחקר חדש שהוציא האו"ם מגלה שאם מצב העניינים יישאר כמות שהוא, תוך שלושים או ארבעים שנים הדגים פשוט ייעלמו מהצלחת. מי שמחפש דוגמאות בשטח יכול ללמוד על המצב הבעייתי מדייגי הלובסטר בחוף המזרחי של ארצות הברית. מספר הלובסטרים בצד הזה של האוקיינוס האטלנטי עמד ב-1998 לפי ההערכות על 37 מיליון והדייגים הוציאו מן הים 1,700 טון של לובסטר משובח. היום אוכלוסיית הלובסטרים צנחה ל-15 מיליון והדייגים מוציאים מן המים רק 195 טון. כתוצאה מכך נשקל היום ברצינות להכריז על איסור דיג לובסטרים למשך חמש שנים בין חופי קייפ קוד ברוד איילנד לצפון קרוליינה. דייויד סימפסון ממשרד הגנת הסביבה בקונטיקט הסביר כי הם מבינים את ההשלכות של איסור שכזה על התעשייה, אבל הוא הוסיף, "הגענו לנקודה בה זה לא יכול להיות גרוע יותר. התעשייה היום היא הצל של מה שהיא היתה בעבר". ![]()
חשוב לבדוק: מאיפה מגיע הדג שעל הצלחת?
צילום: אי-פי-איי
חוות דגים בנות קיימא
על פי הדוח של האו"ם, דייגים מוציאים כיום מהים (Wild fisheries) כ-90
מיליון טון דגים, אולם בתוך עשרים שנה הביקוש לדגים צפוי לעלות ל-150
מיליון טון. הדוח מעריך שכ-30% ממערכות הדגה כבר נמצאות בקריסה ומפיקות
פחות מעשרה אחוזים מהפוטנציאל שהיה להם בעבר. הבעיה העיקרית מציין הדוח היא
הסובסידיות שמעניקות ממשלות, אשר יוצרים תמריצים לדוג עוד ועוד דגים מבלי
לנסות כמעט לתת לאוכלוסיות הדגים להתאושש ולגדול מחדש.
כמובן אין זה אומר שאין אפשרות ליצור חוות דגים בנות קיימא. כל מי שעוסק בתחום מבין שהחוות הללו הן חלק בלתי נפרד מהנוף העתידי של ענף הדגה ולכן נעשים מאמצים עלי ידי ארגונים סביבתיים ליצור סטנדרטים לניהול בר קיימא של החוות הללו. גם המחוקק נכנס לתמונה - ממשלת קנדה פרסמה בשבוע שעבר נהלים לחוות דגים בבריטיש קולומביה וסוכנות NOAA האמריקאית נמצאת בתהליך של פיתוח מדיניות ליצירת חוות דגים בנות קיימא. כלי שיווקי
גם מי שמספק לנו את הדגים, סופרמרקטים ומסעדות בעיקר, אינן אדישות יותר
לאתגרים האקולוגיים של ענף הדגה. לקמעונאים, מסביר ארגון גרינפיס, יש כח לא
מבוטל בענף הדגה בהתחשב בכך שלדוגמה בארצות הברית כחצי מצריכת הדגים נעשית
באמצעותם. אחרי שבמשך שנים עיקר המאמץ של ארגונים סביבתיים התרכז בצרכן
הסופי, הבינו הארגונים שהרבה יותר יעיל ונכון להתרכז בקמעונאים. אצל אלו
המצב היה בהתחלה על הפנים – מה שעניין אותם היו רק המחיר והאיכות של הדגים.
השלכות סביבתיות? מדיניות של אספקת דגים ממקורות בני קיימא? אפילו רשת
הסופרמרקטים Whole Foods שמתרכזת במזון טבעי ואורגני לא ממש לקחו את זה
ברצינות.
לדבר עם מוכר הדגים
אבל האחריות היא לא רק של סופרמרקטים או מסעדות, אלא גם שלנו כצרכנים.
מה אנחנו בדיוק יכולים לעשות בעניין? גרינפיס מציעה ארבע אפשרויות פעולה:
1. לדבר עם מוכר הדגים שלכם, מי שזה לא יהיה, ולהסביר לו כי אתם מודאגים
מפרקטיקות לא ידידותיות לסביבה בתחום כמו שימוש ברשתות שגורמות לתפיסת כמות
עצומה של דגים שלא עושים בהם שום שימוש אחר כך. תשאלו מה הוא יודע לגבי
הדרכים בהם נתפסים הדגים שהוא מוכר לכם. 2. לדעת את העובדות – להכיר לדוגמה
את הרשימה של דגים בסכנה
שפשוט צריך להמנע מקנייתם. 3. לקנות רק במקומות שמציעים אופציות ידידותיות
לסביבה. 4. לאכול פחות דגים – זו כמובן הצעה קצת בעייתית, אבל כנראה שהיא
הכי אפקטיבית בהקטנת הלחץ שאנחנו יוצרים על האוקיינוסים.
|