התוכנית להגנת (מפעלי) ים המלח יצאה לדרך

נשלח 17 בינו׳ 2010, 6:25 על ידי Sustainability Org

מאת יעל דראל, תאריך פרסום: 12/1/2010
 
השאיבה והמחסור במים מורידים את מפלס האגן הצפוני של ים המלח במטר כל שנה. בינתיים, באגן הדרומי המפלס עולה ב-20 ס"מ בשנה, בגלל שקיעת המלח לקרקעית בריכות האידוי של מפעלי ים המלח. מחשש שהמפעלים, המלונות והכבישים באזור יוצפו, מתחילה המדינה בתוכנית הגנה: העמקת הבריכות, הקמת סוללות והסטת כבישים.

שנת 2010 צפויה, על פי הערכות המומחים, להיות השנה שבה פעילותם של מפעלי ים המלח בחלקה הדרומי של הימה יסכנו את הפעילות התיירותית והתשתיות באזור. בחלק זה, המשמש כבר 50 שנה כבריכת אידוי מלאכותית עבור המפעלים, עולה המפלס באופן עקבי בגלל שיקוע תמיסות מלח בקרקעיתו. בשל כך, קיים חשש ממשי שהמפלס המאמיר יציף כבר בקרוב את המלונות שנבנו לחופו, ואת תשתיות החוף באזור - הכבישים למשל.  

סכנת הצפת המלונות והכבישים מעסיקה מזה זמן את המדינה. אתמול (ב') אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) לקדם תוכנית הגנות להתמודדות עם התופעה. בין היתר יבוצע קציר מלח נסיוני מתחתית בריכות השיקוע, ומהמלח יקימו שובר גלים באזור. כמו כן יקימו הגבהה של חופי רחצה וגם הגבהה של תשתיות חשמל, מים ותקשורת באזור. לצד זה אישרה הוועדה להסיט כבישים ודרכי גישה בסביבת ים המלח.

בניגוד למצב השורר בחלקו הדרומי של ים המלח, הרי שבאגן הצפוני מפלס המים יורד בהתמדה. מדי שנה נמדדת ירידה של יותר ממטר במפלס, והמדידות המבוצעות באופן קבוע מצביעות כי בעשור האחרון ירד המפלס ביותר מ-11 מטרים.  

בינתיים, רוב שטחו של האגן הדרומי משמש, כאמור, כמאגר לתמיסות הנשאבות מהאגן הצפוני. המאגר מכונה "בריכה 5" - שטחו כ-80 קמ"ר ועומקו הממוצע כשני מטרים. הבעיה היא שכתוצאה מתהליך הייצור במפעלי ים המלח, שוקעים בקרקעיתו מלחים, הדוחקים את מפלס המים שעולה בקצב של כ-20 ס"מ בממוצע בשנה. על פי הערכות, עומק שכבת המלח ששקעו עד כה בקרקעית האגן הדרומי עומד על כ-8 מטרים.  

כדי להתמודד עם העלייה המתמדת של המפלס נוסו במהלך השנים פתרונות ביניים שונים. בין היתר הקימו סוללות בחזית המלונות, לצורך הגבהת החופים, וכן הקימו מערכת לשאיבת מי תהום ופעולות הנדסיות נוספות. אלא שסכנת הצפת המלונות לא חלפה, ולפני כשנתיים הכריזה הממשלה על פרויקט להגנה על חופי ים המלח והתשתיות הנלוות, שמטרתה לתת פתרון ארוך טווח לבעיה.  

בוועדה לתשתיות לאומיות ציינו כי התכנית שנדונה אתמול מהווה שלב ראשון של הפרויקט. היא כוללת עבודות מיידיות שיאפשרו את מרווח הזמן הנחוץ להחלטה על הפתרון הדרוש לטווח הארוך. בוועדה ציינו כי אין לעבודות המיידיות השלכות סביבתיות מעבר לגבולות האזור שבהם הן מבוצעות.  

השלב הבא באישור התוכנית יעבור להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור.  

יו"ר הוועדה ומנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, שמאי אסיף, ציין את חשיבות הפרויקט והדחיפות בקידומו: "בפעם הראשונה מטופלת הבעיה מתוך ראייה לאומית כוללת, נקבעים כללים חדשים ומקצועיים בכל הקשור להמשך הגבהת מפלס התמיסות בבריכה והסוללות ומתאפשר פיילוט לבדיקת התכנות של קציר מלח בבריכה".
 

כתבות קשורות:
 
ים המלח, תמונה מראש חצצון. צולם ע"י ליליאן בטיול אופניים
 
Comments