יחימוביץ' למנכ"ל הרשות השנייה: הפסק את שידור התשדיר "מזרימים חיים לים המלח"

נשלח 10 ביולי 2011, 6:25 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 10 ביולי 2011, 10:44 ]
10/7/2011, מאת: צבי זרחיה
"מדובר בהפרה ברורה של כללי הרשות השנייה"; מפעלי ים המלח: "דיון ציבורי פתוח אין משמעותו סתימת פיות"
 

ח"כ שלי יחימוביץ פנתה הבוקר למנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, בדרישה להפסיק את תשדיר "מזרימים חיים לים המלח" בטענה כי "מדובר בהפרה ברורה של כללי הרשות השנייה הקובעים כי בעל זיכיון לא ישדר תשדיר פרסומת שיש בו העברת מסר בנושא פוליטי, חברתי, ציבורי או כלכלי השנוי במחלוקת בציבור".

ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) פנתה הבוקר למנכ"ל הרשות השנייה מנשה סמירה, בדרישה להפסיק לאלתר את תשדיר "מזרימים חיים לים המלח". במכתבה מציינת יחימוביץ כי "גם אם סברת שהנושא אינו פוליטי, אינו כלכלי ואינו שנוי במחלוקת - כעת מתברר מעל לכל ספק כי זו היתה טעות".

יחימוביץ ציינה, כי "בשבועות האחרונים משודרים בערוצים המסחריים בטלויזיה תשדירים מטעם חברת מפעלי ים המלח הנמצאת בבעלות תאגיד כיל החברה הבת של החברה לישראל. כותרת הקמפיין: מזרימים חיים לים המלח.

בתשדירים טוענים המפעלים כי לא זו בלבד שתהליך הייצור התעשייתי שלהם לכאורה ייחודי וידידותי לסביבה, אלא שהוא המאפשר את פעילותם של המלונות המצויים לחוף האגן הדרומי של ים המלח ובכך תורם לתיירות באזור. הקמפיין עלה לשידור בסמיכות להחלטת הממשלה על קציר המלח באגן הדרומי של ים המלח, אשר במימונו יידרשו המפעלים לשאת, הדגישה.

יחימוביץ טוענת, כי "מידע זה מטעה את הציבור לחשוב כאילו עיקר פעולתם של מפעלי ים המלח היא הצלתו. הפוספטים, המגנזיום והמינרלים האחרים אותם כורים המפעלים - תוך אידוי מוגבר של מי ים המלח - הם נכסי הציבור כולו; אולם המפעלים מוכרים מינרלים אלו לסין ולמדינות זרות, כאשר עיקר הרווחים זורם לבעלי החברה. עוד יצויין בהקשר זה, כי התמלוגים שמשלמת החברה הם בשיעור של כ-3%, שיעור מגוחך אשר אינו משיב לציבור את הערך הראוי על נכסיו. כל אלה כמובן אינם באים לידי ביטוי בתשדירים, לרגע אפשר לחשוב כי החברה היא בכלל חברה העוסקת באיכות סביבה", טענה.

לדברי יחימוביץ, "מפעלי ים המלח משמשים דוגמה גרועה להפרטה של נכסי המדינה ואוצרות הטבע שלה לידיים פרטיות. ידוע לי אמנם כי פנייה קודמת של עמותת אדם טבע ודין לרשות השניה בעניין זה נענתה כי: "כל עוד התשדיר אינו עוסק בסוגייה השנויה במחלוקת שנמצאת על סדר היום הציבורי בדבר מימון קציר המלח ועיקרו העברת מסר חיובי על פעילות החברה בים המלח, לא ניתן ולא נכון למנוע את שידורו".

"יחד עם זאת נראה כי כעת, בתום כמה ימי קמפיין, מדובר בהפרה ברורה של סעיף 11 לכללי הרשות השנייה כי לא ישדר בעל זיכיון תשדיר פרסומת שיש בו העברת מסר בנושא פוליטי, חברתי, ציבורי או כלכלי השנוי במחלוקת בציבור", הוסיפה ייחימוביץ'.

לדעתה, "ברור לכל כי התשדיר מעורר מחאה, לעג, תרעומת ואף כעס ומעביר מסר פוליטי, חברתי, ציבורי וכלכלי כאחד אשר כולם מעוררי מחלוקת. דומני כי ההחלטה שאין הדברים שנויים במחלוקת נבעה מחוסר מודעות לכך שהציבור כעת ער באופן חסר תקדים הן לסוגיות של איכות סביבה, והן לאופן חלוקתם של משאבי המדינה בין בעלי ההון ובין החברה הישראלית".

"בנוסף, יש חשש של ממש כי התשדיר כלל לא נועד לצורכי פרסום ותדמית בציבור וכל כולו מיועד לאוזנם ולעיניהם של מקבלי ההחלטות, אשר אמורים לקבל בקרוב הכרעות באשר לתפעולן של בריכות האידוי של המפעלים. מדובר בממון רב המונח על הכף", אמרה יחימוביץ והזמינה את אוהדיה בעמוד הפייסבוק לחבור אל קבוצת המחאה שנפתחה שעות אחדות קודם לכן.

מהרשות השנייה נמסר כי "התשדיר המדובר כבר אינו משודר וירד מהאוויר אמש ע"י המפרסם (למעט תשדירי חסות), כך שלמעשה הטיפול בפנייתה של ח"כ יחימוביץ' מתייתר. לגופו של עניין, הרשות השנייה איפשרה למפעלי ים המלח לשדר את תשדיר התדמית של החברה לאחר בחינה מעמיקה של ההיבטים הציבוריים והמשפטיים של הסוגיה, לאחר קבלת השלמות, נתונים והבהרות מהמפרסם ועיון בתלונות הציבור.

"הרשות מצאה כי זכותו של המפרסם לחופש ביטוי מסחרי גוברת באופן משמעותי בנושא זה. נדגיש שכל עוד התשדיר אינו עוסק בסוגיה השנויה במחלוקת שנמצאת על סדר היום הציבורי בדבר מימון קציר המלח ועיקרו העברת מידע (מן הסתם חיובי) על פעילות החברה בים המלח, לא ניתן ולא נכון למנוע את שידורו. ההד התקשורתי שליווה את התשדיר תורם לדיון הרחב ולשיח הציבורי בנושא. מנכ"ל הרשות קבע שתשדירים עתידיים של מפעלי ים המלח יובאו לאישור מראש בטרם שידורם לנוכח הרגישות הציבורית הגבוהה".

ח"כ דב חנין (חד"ש) פנה ליו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) בבקשה לקיים דיון מהיר על קמפיין מפעלי ים המלח. בבקשתו כתב ח"כ חנין: "הקמפיין מעורר שאלות קשות על הצגה מוטה של מידע בפני הציבור, תוך שימוש בכוח הכלכלי של מפעלי ים המלח וניסיון להטות את הדיון הציבורי מן הביקורת על המפעלים ואופני פעולתם".

חנין הוסיף, כי "קמפיין מפעלי ים המלח מעורר סערה בציבור. מאות אזרחים כבר פנו לנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה ולכן חיוני שגם ועדת הכלכלה של הכנסת תקיים דיון בנושא".

ממפעלי ים המלח נמסר בתגובה, כי הקמפיין ממילא יורד היום ומחר מהטלויזיה, הרדיו, המודעות והאינטרנט, כיוון שהגיע לסיומו. עוד נמסר, כי "כל הדברים הנאמרים בקמפיין הם אמת לאמיתה והם אף נמצאים בדו"חות מבקר המדינה. בשבוע שעבר נבדקו הטענות על ידי הרשות השנייה, שהיא גורם מקצועי ציבורי, וזו אישרה את המשכו של הקמפיין. אנו בעד דיון ציבורי פתוח בסוגיה, אולם דיון ציבורי פתוח אין משמעותו סתימת פיות של צד זה או אחר".

טענות הקמפיין של מפעלי ים המלח

לכתבה בדהמרקר


כתבות קשורות:
יחימוביץ' ועוד אלפי גולשים נגד מפעלי ים המלח

קבוצות המחאה בפייסבוק עוברות לים המלח

 

 
Comments