הם זולים יותר לתחזוקה ולביטוח מקטנועים, קלים לקיפול ולאחסון, ומציעים גמישות רבה למשתמשים ■ הדבר הבא בתחום הרכב העירוני הם כלי רכב זעירים לניידות אישיתמאת דניאל שמיל, 2/9/2013מה היתרון הגדול ביותר של מכוניות על פני כלי תחבורה יבשתיים אחרים? כנראה שלא מדובר בנוחות - הרי נעים יותר לשבת ולקרוא ברכבת מאשר לנסות להשתלב בתנועה בכביש סואן - וודאי שלא במחיר הנמוך של הנסיעה, וגם לא בהכרח במהירות. נדמה שהיתרון הגדול הוא דווקא בגמישות שהמכונית מאפשרת. מכונית היא כלי תחבורה שמאפשר לך פשוט להיכנס ולנסוע, מתי שתרצה וכמעט לכל מקום. היעדר הגמישות הוא כנראה החיסרון הגדול של המכונית החשמלית, שזקוקה לטעינה ארוכה כל 100 ק"מ. אותה בעיה גם מרתיעה נוסעים מלעבור לתחבורה ציבורית, שיכולה להיות יעילה רק אם היא פועלת בתדירות גבוהה - ולכן היא לא יכולה להגיע לכל מקום, ולהביא את הנוסעים מדלת לדלת, בעוד שלמכונית, אם יש לה חניה מוסדרת, יש אפשרות לעשות זאת. ואולם, גם המכונית מאבדת והולכת את הגמישות שלה. הצפיפות בערים והמחסור במקומות חניה הופכים אותה לכלי תחבורה יעיל פחות מבעבר, ולוואקום שנוצר נכנסים כלים ותיקים, כמו אופניים, לצד פתרונות חדשים ומעניינים. ![]() Yike Bike
יש שמות רבים לקטגוריה החדשה - "ניידות אישית", "כלי רכב זעירים" וגם "פתרונות למייל האחרון", אך בכל המקרים מדובר בכלי רכב ממונעים וקטנים, שנועדו לעשות את המרחק בין הבית או מקום העבודה לתחנת הרכבת, ולשלב בין הגמישות של נסיעה "מדלת לדלת" לבין המהירות של רכבות שעוקפות את הפקקים. כלי הרכב הקטנים אמורים להיות זולים יותר לתחזוקה ולביטוח מקטנועים, וקלים לקיפול ולאחסון ברכבת - או בתא המטען של המכונית, אם אתם משתמשים בחניוני "חנה וסע". חברת המחקר פרוסט אנד סאליבן מגדירה את הכלים האלה, שלהם היא קוראת "ניידות זעירה" (Micro Mobility), כאחד מששת ה"מגה־טרנדים" של תעשיית הרכב. לפי דו"ח שחיברה, חמש יצרניות רכב גדולות משקיעות 40 מיליון דולר כל אחת בפיתוח פתרונות בתחום. בדו"ח נכתב כי 135 דגמים צפויים להגיע לשוק עד 2020, ומתוכם 58 ייוצרו על ידי יצרניות רכב מוכרות. שיווק של כלי רכב זעירים לניידות אישית הם רק אחת האסטרטגיות של יצרניות הרכב, ולפי פרוסט אנד סאליבן, היצרניות גם יציעו שירותים שונים, כמו אפליקציות לנסיעות משותפות (Car Share) ושירותי השכרת רכב, שיהיו משולבים גם בהשכרת אופניים ובתחבורה ציבורית. נראה כי היצרניות מבינות שהן עלולות לאבד לקוחות ומבקשות לשמר אותם באמצעות כלי תחבורה חדשים. מצד שני, ליצרניות רכב קל מאוד לאמץ טרנדים: בתערוכות הרכב הן מציגות אופניים ממותגים, או כלי רכב שמיועד אך ורק לתצוגה - ואם יגיע לייצור, יהיה זה בכמויות מוגבלות. הכסף הגדול ימשיך להגיע משיווק מכוניות בשווקים גדלים ומתפתחים, כמו סין, הודו או ברזיל, בעוד שבאירופה משפחות רבות מוותרות על המכונית השנייה, ונותרות עם רכב יחיד למשק בית. גם בישראל, כמה יבואני רכב החלו להיכנס לתחום האופניים החשמליים - בהם UMI, יבואנית שברולט, שהחלה לייבא אופניים מתוצרת A2B הגרמנית; ומטרו, יבואנית אופנועים וקטנועים של סאניאנג, ימאהה וקוואסאקי, שנהפכה גם ליבואנית אופניים. המחירים עדיין גבוהים הכלים לניידות אישית מתחלקים לסוגים רבים, אך המשותף לכולם הוא שהם קטנים, קלים ובעלי מנוע חשמלי. יש כלים עם שניים, שלושה או ארבעה גלגלים, ואפילו חדי־אופן עם ג'ירוסקופים - מכשירים לשמירה על שיווי המשקל. לצד כלים חדשניים למראה, עם טכנולוגיה מתוחכמת, הכלים הנמכרים ביותר כיום הם אופניים וקורקינטים חשמליים מתקפלים, שמבוססים על טכנולוגיה מוכרת (ראו במסגרות למעלה). ואולם בעוד שבעולם מוצגים רעיונות נוספים לכלי ניידות אישית, בישראל עדיין מעדיפים כלים פשוטים יותר - קורקינטים או אופניים חשמליים - חלקם מבוססים על אופניים רגילים, עם תוספת מנוע ומצבר. עם זאת, החדירה של כלים כאלה לשוק מוגבלת, בעיקר בשל המחירים הגבוהים שלהם. אסף אגמון, מנכ"ל יוניברסל מוביליטי, יבואנית אופני A2B, אומר כי "כמו בכל הכלים החשמליים, צוואר הבקבוק הוא הסוללה. סוללת יוני ליתיום עולה כ–30% ממחיר האופניים, וליתיום הוא עדיין מחצב יקר, שהדרישה אליו אדירה. אני לא רואה באירופה הוזלה של האופניים החשמליים, דווקא להפך - הרחבה של ההיצע של אופניים איכותיים ומתוחכמים". גדי מינץ, מנכ"ל משווקת האופניים רוזן אנד מינץ, אומר כי "מי שחשב שעשה את עסקת חייו כשרכש אופניים חשמליים במחיר מציאה, שיחשוב שוב. באופניים חשמליים יש כמה מרכיבים שאי אפשר למצוא 'במחיר מציאה'. הסוללה היא המרכיב העיקרי בעלות של אופניים חשמליים. מחירה של סוללת ליתיום מיצרן מורשה, שעומדת בתקנים בינלאומיים, הוא יותר מ–2,000 שקל". לדברי מינץ, "המשמעות של אופניים חשמליים זולים היא שימוש בסוללה זולה, ללא הגנות מפני קצרים וחימום יתר. סוללה כזו היא לא בטוחה ולא תקנית, ועלולה לגרום לשריפה בזמן טעינה ואף להתפוצץ". מינץ מתייחס לשריפה שהתרחשה בבניין מגורים בגבעתיים לפני כשבוע, שלפי נציבות הכיבוי וההצלה, נגרמה בשל סוללת אופניים חשמליים שהתלקחה. ואולם, זו לא הסכנה היחידה שבאופניים חשמליים. לפני שלוש שנים נקבע תקן ישראלי לאופניים חשמליים, ושר התחבורה, ישראל כץ, חתם על הוראת שעה שמסדירה את השימוש בכלי תחבורה חשמליים זעירים. לפי ההוראה, השימוש בכלים אלה מוגבל לגיל 14 ומעלה. הגבלת ההספק המנוע של קורקינט חשמלי היא 100 ואט, ומהירותו אינה עולה על 12 קמ"ש, ובאופניים חשמליים אפשר להתקין מנוע בהפסק 250 ואט, ולנסוע אתן במהירות של עד 25 קמ"ש, אבל הרוכב נדרש לדווש ולא להשתמש במצערת. ואולם, הוראת השעה של שר התחבורה פגה אחרי
שנה, ומאז לא חודשה. בינתיים, מעמדם המשפטי של האופניים והקורקינטים
החשמליים לא ברור, ולצד כלים שעומדים בתקנות שפגו, נמכרים אופניים
וקורקינטים מהירים בהרבה, עם מנועים בהספקים גבוהים יותר ומצערת ("ידית
גז") שבה אפשר להגביר את המהירות ללא דיווש. "40% מהאופניים החשמליים בישראל הם לא חוקיים - ועם מצערת, יש להם בעיית בטיחות אינהרנטית", אומר אגמון. "מצער לראות הורים שקונים לילדים כלי רכב שהוא לא חוקי. זה לא חינוך טוב לחוקי תעבורה". ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מכון התקנים פועל זה כשנה לגיבוש תקן שיסדיר את השימוש בקורקינטים חשמליים ואת דרישות היבוא של כלים אלה. בנוגע לאופניים חשמליים, הוראת השעה שהיתה קיימת לגביהם פגה, וכיום אנו משלימים גיבוש תקנה חדשה שתסדיר השימוש באופניים חשמליים. "במסגרת הגדרת הכלים יידרשו האופניים החשמליים לעמוד בתקן ישראלי לאופניים עם מנוע עזר. נוסח התקנה נמצא במשרד המשפטים, ונמצא לקראת אישורו הסופי. האכיפה של כלים בלתי חוקיים בכבישים היא באחריות המשטרה. "מעבר לכך, מתבצעת אכיפה בבתי המכס ובנמלים, באמצעות מפקחים של המכס ומשרד התחבורה. פקחי המשרד, בשיתוף פקחי משרד הכלכלה, מבצעים ביקורות שוטפות על בתי עסק, מחרימים כלים בלתי חוקיים ומגישים כתבי אישום נגד בתי עסק המוכרים כלים בניגוד לחוק, ובקרוב צפויים להתבצע מבצעים נוספים נגד בתי עסק המשווקים אופניים וקורקינטים שאינם עומדים בתקן הישראלי". My Way - קורקינט קל וקטן במיוחד קורקינטים ממונעים יש הרבה, אבל My Way מנסה
להיות יותר מכך - כלי הרכב המתקפל הקטן בעולם. בזכות צורתו הצרה והשטוחה
של הקורקינט, ושיטת קיפול מיוחדת של המעצב הישראלי נמרוד ספיר, שפיתח את
הקורקינט, מתקבל כלי רכב שאפשר לאחסן מתחת למיטה ואפילו מתחת למושבים
ברכבת. משקלו הקל, 12 ק"ג בלבד, מקל על הנסיעה של הקורקינט, והוא יכול
לנסוע עד 25 ק"מ בין טעינות. ![]() My Way
MUVe - רכב שנהפך למזוודה המעצב הישראלי אמיר זייד מבקש לפתור את בעיית הקיפול והנשיאה של כלי הרכב האישי בדרך אחרת. MUVe, שנמצא כעת בשלב האבטיפוס, הוא רכב זעיר מתקפל, שאפשר לשאת כמזוודת טרולי, על שני גלגלים. ![]() MUVe
Yike Bike - רק נראים כמו אופניים עתיקים האופניים הראשונים בהיסטוריה, שאולי ראיתם
בספרים, הורכבו מגלגל קדמי עצום, שאליו היו מחוברות הדוושות, וגלגל אחורי
זעיר. ממש כך נראים גם Yike Bike, אלא שכאן מדובר בממדים קטנים בהרבה.
הרוכב לא מדווש, אלא יושב על גבי הגלגל הגדול, שקוטרו 20 אינץ', ומזיז את
הרכב החדשני בעזרת הטיית הגוף. בקיפול, האופניים מצטמצמים לגודלו של הגלגל
הקדמי, ונעשים קלים לנשיאה. טווח הנסיעה של האופניים כ–14 ק"מ, והם שוקלים
בין 11 ל–14 ק"ג. ![]() Yike Bike
פיז'ו AE21 - אופניים חשמליים עם מקום למחשב הנייד פיז'ו היא דוגמה ליצרנית רכב שהחלה לייצר גם
אופניים. נכון שרבים זוכרים אופני פיז'ו מלפני שנים, אך זו חברה נפרדת
שנסגרה. בינתיים, גם חברת הרכב החלה לייצר אופניים. AE21 הם אופני קונספט,
שעשויים מחומרים מרוכבים ויקרים. החידוש המרכזי הוא המבנה של האופניים:
בשלדה יש מקום מיוחד לתיק למחשב נייד, וכך אפשר לרכוב עם המטען היקר כשהוא
אינו על הגב או על סבל. הבעיה היא שהמבנה אינו מאפשר קיפול של האופניים,
ובפיז'ו מצפים כי הנוסע יישא אותם לרכבת במצב רגיל. נתונים על טווח נסיעה
ומשקל עדיין אין. ![]() פיז'ו AE21
db0 - סוללה בציר המרכזי האופניים המתקפלים הראשונים שמשווקת יבואנית
האופנועים מטרו ניחנים בעיצוב מיוחד, של סטודיו רודברי האמריקאי. המאפיין
הבולט של האופניים הוא הציר המיועד לקיפול, שעובה ובתוכו מאוחסנת הסוללה.
הגלגל הקדמי והאחורי מחוברים רק בצד אחד - סגנון עיצובי שמוכר, לרוב, מעולם
האופנועים. db0 (פירוש השם הוא "אפס דציבלים") שוקלים 26 ק"ג. ![]() db0
|