מאת אלון זליגמן, 7/8/2013 רכבים חשמליים זה לא רעיון חדש, וכבר יש מספר דגמים שהצליחו להיכנס לשוק (אם כי לא בצורה נרחבת למדי). למרות הכישלון של בטר פלייס, השבוע, לדוגמה, השיקה חברת דן את האוטובוס החשמלי הראשון בישראל שיעבוד בקו 5 שבתל אביב. אולם, הבעיה המרכזית עם מכוניות או אוטובוסים חשמליים נעוצה בתשתית. הפחד הכי גדול שמרתיע את רוב האנשים מלקנות מכונית חשמלית
הוא להיתקע רחוק מהבית או מתחנת הטענה כשהסוללה של הרכב נגמרת. בדרום
קוריאה כבר החלו להתנסות בפתרון שכנראה ישים סוף לבעיה - כביש שטוען את
הסוללה של הרכב בצורה אלחוטית תוך כדי הנסיעה. הקוריאנים כבר הספיקו להכניס את המערכת החדשה בכביש פיילוט בעיר גומי, שאורכו כ-24 קילומטרים. נכון לעכשיו ישנם רק שני אוטובוסים חשמליים שעושים שימוש במערכת החדשה, והם נוסעים הלוך ושוב מתחנת הרכבת בעיר לאזור אינדונג (שבו בין היתר גם נמצא בניין משרדים גדול של חברת סמסונג). עם זאת, עד שנת 2015 מתכוונים הקוריאנים להוסיף עוד 10 אוטובוסים למערכת החשמלית, וכנראה גם כבישים נוספים ירושתו באופן שיאפשר טעינה. על אף שקשה למצוא פרטים מדוייקים לגבי המערכת, ככל הנראה מדובר בכבלים שמוטמנים כ-30 סנטימטר מתחת לאספלט לאורך כל הכביש. הכבלים מעבירים חשמל לאוטובוס בעזרת מערכת חדשה שפיתח מכון המחקר המתקדם למדע וטכנולגיה של קוריאה (KAIST). למערכת קוראים "Shaped Magnetic Field in Resonance או SMFIR והיא למעשה מאפשרת את העברת החשמל בצורה אלחוטית על ידי שימוש בתהודה מגנטית. אופן הפעולה של מערכת SMFIR \ מתוך: המחקר של KAIST הבעיה המרכזית היא שבשביל להתקין את המערכת צריך לחפור כבישים שלמים וזו עבודה רצינית ומפרכת. עם זאת, הקוריאנים טוענים כי צריך לחפור רק בין 5%-15% מהכביש בכדי להתקין את המערכת כך שזה ניתן לביצוע. למרות הקושי, היתרונות הפוטנציאליים שניתן יהיה להשיג בעזרת מערכת כבישים שמאפשרת טעינה אלחוטית הם עצומים. ראשית, יותר אנשים יוכלו לעבור למכוניות חשמליות ללא פחד להיתקע ללא חשמל. שנית, ניתן יהיה לחסוך מקום וכסף בצמצום כמות תחנות הדלק. בנוסף, יצירת מערכת כבישים חשמלית עשויה לסייע בהאצת תהליך מיחשוב הכביש, כלומר הגדלת אפשרויות התקשורת בין מכונית למכונית, או למוקדי סיוע ממחושבים שיוכלו למשל לבלום בצורה אוטומטית את הרכב בזמן תאונה וגם להזעיק עזרה. האפשרויות הן כמעט אין סופיות. על אף שמגיע כבוד לקוריאנים על קידום הרעיון של מערכת כבישים חשמלית, ייקח כנראה עוד הרבה מאוד זמן עד שנזכה לראות מערכת כבישים חשמלית מלאה שמסוגלת להטעין מכוניות של עיר שלמה. |