רגע לפני פשיטת רגל הציגה חברת A123 את הפטנט שאולי יציל אותה: סוללה למכונית חשמלית בעלת יכולת עמידות טובה יותר. עכשיו הם צריכים מזל ואת אמון המשקיעים. האם גם המכוניות החשמליות ירוויחו על הדרך? עסק ירוקרז
גודלניק | 14/6/2012
15:25
תגיות: מכונית
חשמלית,סוללה
חשמלית
ביום שלישי השבוע הודיעה חברת A123 Systems, יצרנית סוללות
מתקדמות למכוניות חשמליות, על פריצת דרך חשובה – טכנולוגיה בשם Nanophosphate EXT
שמאפשרת לסוללות לפעול בטמפרטורות קיצוניות תוך הפחתה משמעותית של הצורך בשימוש
במערכות קירור או חימום. הטכנולוגיה המתקדמת הזו תאפשר פיתוח של סוללות בעלות ביצועים טובים יותר בעלות נמוכה יותר, הסבירה החברה ותיצור עבורה הזדמנויות בתחומים חדשים כמו טלקומוניקציה. מה שהחברה לא סיפרה בהודעה היה שהטכנולוגיה החדשה אולי גם תציל אותה מלהיהפך לסולינדרה מספר שתיים (חברת סולינדרה קיבלה תמיכה מאסיבית של 535 מיליון דולר מהממשל, אחרי פחות משנתיים המפעל קרס). כן, גם כאן מדובר בחברה שקיבלה מאות מיליוני דולרים מהממשל לפיתוח טכנולוגיה ירוקה מתקדמת והיתה עד לא מזמן בסכנה משמעותית של פשיטת רגל. רק לפני כשבועיים הזהירה החברה, שכיום נסחרת בבורסה, שהיא לא תוכל להמשיך לעבוד אם היא לא תשיג מימון נוסף לפעילותה. לא ברור עדיין אם ההודעה על הטכנולוגיה החדשה תעזור לחברה, שהונפקה בבורסה ב-2009 ועד היום עדיין לא הציגה רווחים, להשיג את המימון הנדרש ולהינצל מגורלה של סולינדרה, אבל לפחות A123 רואה היום איזה שהוא אור בקצה המנהרה. ![]() מכניסים סוללה למכונית חשמלית.
אור בקצה המנהרה צילום: רויטרס מחירים אטרקטיבים
הטכנולוגיה החדשה בעלת השם הבלתי אפשרי בעליל Nanophosphate EXT אמורה, כאמור,
לאפשר לסוללות לעבוד באופן יעיל יותר בטמפרטורות קיצוניות, גבוהות ונמוכות כאחד.
המשמעויות של הפחתה משמעותית של הצורך בשימוש במערכות קירור או חימום הינן, מחד
תפקוד טוב יותר של הסוללות במכוניות חשמליות ומאידך הפחתה בעלויות הייצור שלהן.
נטענות הרבה יותר מהר
נראה שמבחינת A123 הטכנולוגיה החדשה חשובה לא רק בגלל שהיא מאפשרת לה להציע
סוללות טובות יותר למכוניות חשמליות, אלא גם ואולי בעיקר בגלל שהיא מאפשרת לה לפרוץ
לתחומים חדשים. אחת הסיבות העיקריות למצבה הכספי העגום של החברה היה שהיא תלתה
תקוות רבות מדי בשוק המכוניות החשמליות שלא התממשו. צריכים למכור
השאלה העיקרית היא אם כל זה יקרה בזמן. A123 אמורה להכניס את הטכנולוגיה החדשה
לפעולה בתחילת השנה הבאה, אבל היא זקוקה למזומנים כאן ועכשיו. החברה, אשר קיבלה
מענק של כרבע מיליארד דולר להקמת מפעל במישיגן כחלק מתוכנית התמריצים של ממשל אובמה
וגם החלה להיסחר בבורסה ב-2009, מקווה שהפוטנציאל של הטכנולוגיה החדשה תעזור לה
בגיוס כספים. על פי האנליסט מייקל לו החברה זקוקה לגייס 75 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ו-200 מיליון דולר נוספים בשנה הבאה בכדי לממן את הפעילות שלה. "הם צריכים למכור עוד מוצרים ולא יכולים לאפשר לעצמם למעוד שוב כמו שקרה להם בעבר", הוא הוסיף. אנליסטים אחרים הרבה פחות אופטימיים לגבי A123. תאודור אוניל מ-Wunderlich Securities הסביר כי טכנולוגיות סוללות חדשות צצות חדשות לבקרים וגם זו לא תעזור לפתור את הבעיות של החברה כי ייקח לה שנים לפתח ולהכניס אותה לייצור. "A123 לא יכולה לחכות שנים. לפי הניתוח שלנו היא תצטרך עוד 400 מיליון דולר להצליח לשרוד ב-18 החודשים הבאים ואפילו זה לא יספיק לה", הוא כתב. אם מישהו עדיין לא מבין למה הוא מתכוון, הוא ציין שהוא חוזר על המלצת 'מכירה' שהוא נתן לחברה עם מחיר יעד של 50 סנט. הייתי נותן אפס מחיר, הוא הוסיף, אבל אני מאמין שלמפעל שלהם יש עוד איזה שהוא ערך. בינתיים המניה של החברה דווקא נסקה, לפחות זמנית ומרמות מחיר של כדולר אחד בשבוע שעבר זינקה אחרי ההודעה למחיר של 1.56 דולר וביום רביעי ירדה ל-1.37 דולר. לא ברור עדיין אם המשקיעים מאמינים בטכנולוגיה החדשה, או שההתלהבות הינה זמנית בלבד, אבל בכל מקרה ברור ש-A123 צריכה לקוות שיש מי שמאמין כמוה שמדובר בפריצת דרך משמעותית ויהיה מוכן להשקיע בה עכשיו על מנת שהיא תוכל להתחיל לממש את הפוטנציאל שלה בהמשך. אם זה יקרה, יש עוד סיכוי שהחברה תשרוד ואולי אפילו תשגשג. אם זה לא יקרה, ישכחו מהר מאד את העובדה ש-A123 פיתחה את טכנולוגית ה- Nanophosphate EXT ויזכרו אותה בעיקר כחברת הסוללות שהפכה לסולינדרה מספר שתיים. |