הניסוי שעורכת המדינה במיסוי לפי נסועה יתחיל כבר בינואר הקרוב. השבוע הודיעה חברת חוצה ישראל, המנהלת את הניסוי, לטרפילוג כי היא זכתה במכרז להתקנת המערכות שיעקבו אחרי הנהגים, ויחשבו את העלות הכספית של כל נסועה.
בניסוי ישתתפו 1,200 נהגים מתנדבים, ובכל נסיעה שלהם יירשם מידע על משך הזמן שלה והמרחק שעברו - אבל חשוב מכך, גם השעה ביום בה היא בוצעה ועל הכבישים בהם נסעו. כל משתתף בניסוי יקבל מענק קבוע של 500 שקל בשנה, ו-250 שקל נוספים בחודש לכל היותר. סכום זה יילך ויפחת ככל שיעלה השימוש במכונית בשעות עומס ובכבישים גדושים. נהגים בפריפריה יקבלו תמריץ גבוה יותר מאשר הנהגים במרכז הארץ. התשלום המירבי לנסיין יכול להגיע ל-3,500 שקל בשנה.
טרפילוג, שגברה במכרז על פני איתוראן ופוינטר, תקבל כמה מאות אלפי שקלים תמורת שירותיה, והיא נדרשת להסדרים קפדניים של שמירת פרטיות וסודיות. הנהג המשתתף בניסוי לא יוכל לקבל תיעוד של השעות והכבישים בהם נסע, אלא רק רישום של הסכומים שהופחתו מהמענק בשל נסיעותיו.
ועדה של משרד התחבורה ורשות המסים בוחנת בשנים האחרונות את שינוי מס הקנייה על המכוניות למס שימוש - כלומר, תשלום דיפרנציאלי לפי הנסועה. בשלב הראשון, שיתחיל כנראה בתום הניסוי הנוכחי, ב-2015, אגרות הרישוי ישתנו, ונהג שנסע בשעות ובדרכים לא עמוסות ישלם פחות מזה שישתמש במכונית דווקא בשעות העומס. ייתכן שבעתיד יוטלו גם אגרות גודש בכניסה לערים גדולות.