הטור הזה מוקדש לך, אבא, יוסף (יוסק'ה) נוי, מוותיקי הנהגים בתחבורה הציבורית בישראל, לוחם הבריגדה היהודית, לוחם הפלמ"ח מהקצינים הראשונים של צה"ל ומראשוני מדריכי הטיולים בא.ג.ד במלאות לך 91 שנים. אני כותב לך כי אני רוצה לשתף אותך בשינוי שחל בחיים שלי. לצערי, אני כבר לא יכול לדבר איתך כפי שנהגנו לעשות תמיד. בשנים האחרונות, עקב מחלתך, יכולת התקשורת שלך נפגעה ולצערי אתה כבר לא מזהה אותי. אז אני כותב.
רציתי לספר לך אבא שחזרתי לנסוע באוטובוס, ומבחירה. כמעט כל יום אני משתמש בתחבורה הציבורית, צריכת הדלק שלי ירדה ב-50%, חשבונות החניה שלי הצטמצמו למינימום ואני גאה בכך שאני תורם בהתנהלות שלי להפחתת הזיהום.
אני מספר לך זאת כי אתה היית כל כך גאה בתחבורה הציבורית וחשבת שזו הדרך הנכונה להתנהל בכבישים. כחבר אגד שירתת את רוב שכבות האוכלוסיה. במשך השנים הכבישים התמלאו במכוניות, רמת החיים עלתה והביא לשינוי מושגי, והיום כמעט רק מי שמוכרח נוסע בתחבורה הציבורית.
בעבר עלו קמפיינים (שהורדו), שלעגו למעמדם של הנוסעים באוטובוסים, חברה העוסקת בהכנה למבחן הפסיכומטרי פירסמה מודעות על גבי האוטובוסים בנוסח "כל מי שיושב בפנים הוא כישלון.....".
אז, לידיעת המפרסמים, אני, שיושב באוטובוס סיימתי את לימודיי בתכניות ובפקולטות המובילות בארץ בתחומן ואני לא חושב שאני כישלון משום שאני נוסע בתחבורה ציבורית! אני יכול לבחור כיצד להתנייד בגוש דן ואני בוחר בתחבורה ציבורית. אני ואחרים שבוחרים באוטובוס כחלופה המועדפת להתנייד ברחבי גוש דן הם אנשים מתקדמים שמכניסים שיקולים של ניצול זמן יעיל והפחתת הזיהום. אנחנו נוסעים בתחבורה הציבורית מתוך בחירה.
הזמן שלי יקר, והאוטובוס עוזר לי לנצל אותו. לפעמים אני מאחל לעצמי שהנסיעה תתארך, כי אני צריך לתאם עוד פגישה ולסיים עוד כתיבת מייל באופן רגוע. נוח לי - יש באוטובוס נהג שמשרת אותי ואת יתר הנוסעים, לרוב בנעימות, וכך אני יכול להתרכז בעבודה שלי. אני משתמש בתוכנה המותקנת אצלי בטלפון החכם שלי והמיידעת אותי על לוחות הזמנים, וזמן הגעת האוטובוס הבא ב online. תתפלא אבא, הדיוק הוא מעל למצופה.
חזרתי לתחבורה הציבורית ממש באחרונה. אז מה השתנה אבא? היתה פה מהפכה תחבורתית. קמו לה הרבה מאוד מקטרגים. לדעתי, רוב המקטרגים לא ראו אוטובוס מבפנים. גם אני, לפני המהפכה הזו, לא נסעתי באוטובוס ציבורי יותר מ-30 שנה.
לא מכרתי את האוטו וגם אין לי כוונה לעשות זאת. אתה יודע אבא, יש שבתות וחגים שבהם התחבורה הציבורית אינה פועלת. בנוסף, במסגרת עבודתי אני יוצא אל מחוץ לגוש דן לחברות ומפעלים הממוקמים באזורי תעשייה הנמצאים בפריפריה שאליהם התחבורה הציבורית דלילה.
אבא! נכון, יש מה לשפר אבל ככל שייסעו יותר בתחבורה הציבורית ותהיה לה יותר דרישה, היא בהכרח תשתפר, אני בוחר בתחבורה ציבורית.
עירן נוי הוא בעל החברה לקיימות איגוד משאבי ידע של מומחים ויועצים לאיכות סביבה, בוגר תוכנית העמיתים לפיתוח מנהיגות סביבתית-חברתית של מרכז השל ודוקטורנט בבית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר – אוניברסיטת תל אביב