בדיקת "כלכליסט": השימוש ברכב החשמלי יעלה יותר מרכב היברידי

נשלח 16 במאי 2011, 22:59 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 17 במאי 2011, 6:35 ]
לרעש שעורר מיזם הרכב החשמלי של שי אגסי הצטרף אתמול גם תג מחיר. בדיקת "כלכליסט" מעלה: הביטוח יהיה זול בכאלף שקל, שאלת הליסינג טרם נפתרה
תומר הדר ורחלי בינדמן 16.05.11, 06:59

לאחר חודשי המתנה ארוכים חשפה אתמול בטר פלייס את מחירה הרשמי של המכונית החשמלית, רנו פלואנס ZE.
 
החבילה הבסיסית מיועדת לנהגים אשר נוסעים עד 20 אלף ק"מ בשנה ועלותה 1,090 שקל בחודש. לשם השוואה, הנהג הישראלי הממוצע נוסע 18 אלף ק"מ בשנה, כך לפי נתוני למ"ס האחרונים. נהגים שנוסעים עד 23 אלף ק"מ בשנה ישלמו מדי חודש 1,300 שקל, עד 26 אלף ק"מ בשנה - 1,470 שקל בחודש ועד 30 אלף ק"מ בשנה - 1,599 שקל בחודש. לקוחות בטר פלייס יוכלו לטעון את מכוניתם ולהחליף סוללות ללא הגבלה, כל עוד יעמדו במגבלת הקילומטרז' המוכתבת על ידי בטר פלייס. לקוחות שיחרגו מהמגבלה ישלמו סכומים הנעים בין 0.85 שקלים לשקל אחד לכל קילומטר של חריגה, בהתאם לחבילת הנסיעה.  

התקנת עמדת טעינה בחניונו הפרטי של בעל מכונית חשמלית של בטר פלייס מוגבלת בשלב זה רק למי שיש בבעלותו דירה הכוללת חניה בטאבו. לפי אנשי בטר פלייס, החברה מקיימת בימים אלה מגעים עם ועדי בתים בכמה ערים כדי לאפשר גם ללקוחות שאין בבעלותם חניה בטאבו להטעין את מכוניתם בחניון של הבניין. עוד מוסיפים בבטר פלייס כי עמדות טעינה של החברה מצויות בכמה חניונים ציבוריים בגוש דן ובערים אחרות.  

הביטוח יהיה זול בכאלף שקל

בחברה מבטיחים כי מכונית חשמלית של רנו תהיה זולה ממכונית מקבילה בעלת מנוע בנזין, וזאת הודות לעלות טיפול נמוכה יותר ועלות ביטוח נמוכה. כך לדוגמה, טוענים בחברה כי בעליה של רנו פלואנס בעלת מנוע בנזין יצטרך לשלם כ־15 אלף שקל בשנה על דלק, בעוד שבעליה של פלואנס חשמלית יצטרך לשלם כ־13 אלף שקל בשנה על חשמל. בנוסף, גם ביטוח המכונית החשמלית אמור להיות זול יותר בכאלף שקל. דרור גורדון, סמנכ"ל בהכשרה חברה לביטוח, הסביר ל"כלכליסט" כי "מעשית, הרכבים הללו לא באמת גניבים. אם הסוללה טעונה אפשר לנסוע עם הרכב למרחק מוגבל, ולאחר מכן הגנב לא יוכל להטעין יותר את הרכב, כי בנקודת הטעינה סוגרים את האפשרות להטענה אחרי שדווח על גניבה".  

גורדון הוסיף כי "גם מבחינת חלקי חילוף, הרכב החשמלי אטרקטיבי פחות לגנבים". לדבריו, תנאים אלו הופכים את הרכב החשמלי לזול יותר מבחינת ביטוח הן מהרכב המונע בבנזין והן מרכב היברידי, שהביטוח שלו זהה לרכב רגיל.

בנושא עלויות השימוש ברכב החשמלי, בדיקה השוואתית שערך "כלכליסט" העלתה כי השימוש ברכב החשמלי יהיה יקר יותר בהשוואה לרכב היברידי, אך זול יותר בהשוואה לרכב בנזין. כך למשל, חבילת הנסיעה הבסיסית של הרנו החשמלית תעלה 1,090 שקל בחודש לנוסעים פחות מ־20 אלף ק"מ בשנה. עלות הדלק לרכב היברידי דומה - הונדה אינסייט - לקילומטרז' זה, מוערכת בכ־690 שקל בחודש. רכב בנזין דומה, כמו טויוטה קורולה, יצרוך במרחק זה דלק בעלות של כ־1,336 שקל בחודש. 

בכל הקשור בשיווקה של המכונית החשמלית ותחזוקתה, בבטר פלייס מדגישים כי סניף המכירה העיקרי ימוקם במתחם פי גלילות. בנוסף יימכרו המכוניות החשמליות גם בסוכנויות של קרסו יבואנית רנו בחיפה, בירושלים ובבאר שבע. המכוניות גם יטופלו במוסכיה של קבוצת קרסו. עוד מדגישים בבטר פלייס כי החברה מקימה בימים אלה מערך טרייד־אין, שיאפשר ללקוחות המחזיקים במכונית בעלת מנוע בנזין להחליף את מכוניתם במכונית חשמלית.

עם זאת, בחברה מדגישים שלא יתחייבו בפני הלקוחות לעסקאות "ביי־בק", שבהן החברה מתחייבת לרכוש את המכוניות מלקוחותיה בעתיד.  

שאלת הליסינג טרם נפתרה

אחד מסימני השאלה העיקריים בכל הנוגע לשיווק המכונית החשמלית של בטר פלייס נוגע לחברות הליסינג, ולו עדיין לא נמצא פתרון. כיום רוב המכוניות המשפחתיות שנמכרות בישראל מגיעות לידי חברות הליסינג ולא ללקוחות הפרטיים, והפלואנס החשמלית אינה צפויה להיות יוצאת דופן. על פי אנשי בטר פלייס, כמה חברות ליסינג מקיימות מגעים עם החברה בימים אלו. 

בחודשים האחרונים חתמו כמה חברות ליסינג על מזכרי הבנות מול בטר פלייס, אך ראשי חברות הליסינג הגדולות מדגישים שנכון להיום טרם חתמו על הסכמי רכש קונקרטיים. מבטר פלייס נמסר כי לא יציעו לחברות הליסינג הסכמי רכישה חוזרת, תנאי הכרחי לביצוען של עסקאות רכש בענף. עם זאת, מטיוטות חוזה של חברות ליסינג אשר הגיעו לידי "כלכליסט" עולה שבטר פלייס מתחייבת לביצוע רכישה חוזרת לרכבים אשר יימכרו לחברות הליסינג.

 

"הרכב יוזל בעתיד"

טיירי קוסקס, מנהל פרויקט הרכב החשמלי ברנו העולמית, התייחס אתמול במעמד ההשקה לנושא הקרינה של רכבים חשמליים. "בנושא הקרינה האלקטרו־מגנטית אנו עומדים בתקינה האירופית, ויש לנו תוצאות מצוינות", אמר קוסקס.

עוד הדגיש קוסקס כי "בל נשכח שמחירה של הפלואנס ZE כיום אינו המחיר האחרון. הטכנולוגיה תוזל בעתיד ככל שהמוצר יתפתח, מה שיאפשר הוזלה של המכונית".

לכתבה בכלכליסט


השאלות שנותרו פתוחות: למה חייבים חניה בטאבו?
האם החשמל מעמדת הטעינה יחויב בחשבון הביתי, מה קורה למי שהתקין עמדת טעינה, אך נדרש לעבור דירה? ועוד
תומר הדר 16.05.11, 07:00

דגם הרכב שהוצג אתמול הוא היחיד שניתן לרכוש?

כן. נכון להיום בטר פלייס השיקה רק רכב חשמלי אחד - רנו פלואנס ZE המשפחתית, שעלותה 123 אלף שקל.

מה כוללות חבילות הנסיעה של בטר פלייס?

החבילות כוללות התקנה ואחזקה של עמדת טעינה אישית, חשמל לשימוש עד למגבלת הקילומטרז' של כל חבילה, החלפת סוללה ושירותי דרך.

מה מציעים בבטר פלייס לנהגים שנוסעים פחות מהחבילה המינימלית?

החבילות שהציגה בטר פלייס הן היחידות שבאמצעותן ניתן יהיה להשתמש ברכב החשמלי. הגישה היא "סע ככל יכולתך" במגבלות החבילה שרכשת (20 עד 30 אלף ק"מ בשנה). זאת בעוד שלפי נתוני הלמ"ס האחרונים, הנהג הישראלי הממוצע נוסע 18 אלף ק"מ בשנה. מי שייסע פחות מהחבילה שרכש לא ישלם פחות.

האם ניתן לרכוש חבילת נסיעה אחת עבור שני כלי רכב שיחלקו בה?

לא. בחברה לא מאפשרים לעשות שימוש משותף בחבילה.

מה קורה עם מי שחורג ממגבלת הקילומטרז'?

החברה תחייב לקוחות בגין חריגות ממגבלת הקילומטרז' בחבילה שרכשו. עלות קילומטר חורג תנוע בין 0.85 ל־1 שקל, בהתאם לחבילה. 

איפה יכולה החברה להתקין עמדת טעינה?

כדי להתקין עמדת טעינה פרטית, על הרוכש להחזיק בחניה הרשומה על שמו בטאבו. בסמוך לחניה יתקינו אנשי החברה עמוד קטן שישמש כעמדת טעינה חשמלית. בחבילות הנסיעה שחשפה אתמול בטר פלייס כלולה גם התקנה ואחזקה של עמדת טעינה אישית לכל רוכש. זאת בנוסף לעמדות טעינה שתפזר החברה בתחנות דלק ובמקומות ציבוריים. 

החשמל מעמדת הטעינה יחויב בחשבון הביתי?

חבילות הנסיעה של בטר פלייס כוללות את צריכת החשמל הנדרשת לרכב במגבלות הקילומטרז' של כל חבילה. החשמל שיועבר לעמדות האישיות שיותקנו בחניות האישיות ישולם על ידי בטר פלייס ולא על ידי הנהג. כך גם בעמדות טעינה ציבוריות - הללו יזהו את הרכב והנהג לא יחויב בתשלום על הטעינה. 

מה קורה למי שהתקין עמדת טעינה, אך נדרש לעבור דירה?

בחברה מתחייבים להעביר את העמדה לבית הלקוח החדש ללא תשלום. 

ומה עם מי שאין לו חניה בטאבו או מי שמתגורר בשכירות?

מי שאינו מתגורר בבית או בניין עם חניה שבבעלותו יצטרך להחנות את רכבו החשמלי באחד מהחניונים שבהם מצויות עמדות טעינה של בטר פלייס. כמו כן, בחברה מוסרים כי בימים אלו היא מנהלת מגעים עם ועדי בתים בערים שונות להסדרת נושא עמדות הטעינה האישיות. מי שמתגורר בדירה שכורה יידרש להחנות את רכבו החשמלי בחניון מיוחד עם עמדות טעינה. 

האם העלאת תעריפי החשמל תשפיע על מי שרכש חבילת נסיעה?

בבטר פלייס מתחייבים שהעלאה אפשרית של תעריפי החשמל, או מיסוי מיוחד של חשמל לנסיעה, לא ישפיעו על מחיר החבילות ל־4 השנים הקרובות. 

מהו טווח הנסיעה של הרכב החשמלי?

טווח הנסיעה הרשמי של הרנו פלואנס ZE (הדגם הראשון שתשווק בטר פלייס, ושמחירו נחשף אתמול), הוא 185 ק"מ. אולם בחברה סייגו את הנתון ואמרו כי הטווח הוא "בין 100 ק"מ ל־200 ק"מ".

מתי ניתן יהיה לנסוע ברכב החשמלי?

בחברה מתכוננים לשיווק בסוף השנה, אך לא נוקבים בתאריך מדויק לפתיחת נקודות המכירה.


כתבות קשורות
Comments