"הציבור רואה בהתייקרות הדלק 'גזירה הכרחית', ולא יעבור לרכב חשמלי"

פורסם: 2 בספט׳ 2012, 8:40 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 2 בספט׳ 2012, 8:41 ]
מחיר הדלק ישבור בחצות שיא של 8.25 שקלים לליטר. הצרכנים הפרטיים לא צפויים לנדוד לכיוון רכבים חשמליים והיברידיים - אלא לכיוונן של מכוניות קטנות וזולות יותר או לכיוון פתרונות אחרים כמו מעבר לתיבת הילוכים ידנית
 
מאת תומר הדר, 1/9/2012

מחיר הדלק ישבור בחצות שיא ויגיע ל-8.25 שקלים לליטר. אחת השאלות המעניינות היא כיצד תשפיע ההתייקרות על העדפותיהם הצרכניות של הנהגים הישראלים, והאם אלו צפויים לעבור לרכב היברידי, חשמלי או קומפקטי יותר. כדי להבין את ההשפעה יש לחלק את נהגי ישראל לשני זנים - מחזיקי רכב חברה, שמקבלים לרוב קצבת דלק המאפשרת נסועה שנתית של כ־25 אלף ק"מ, ומחזיקי רכב בבעלותם שנוסעים בממוצע כ־17 אלף ק"מ בשנה.  

מחזיקי הרכב הצמוד אינם מושפעים במיוחד מהעלייה במחירים, מאחר שהם מקבלים דלק כמעט בלתי מוגבל. כמה חברות הצהירו השנה על צעדים לחיסכון בדלק, כגון ביצוע הדרכות לנהיגה חסכונית יותר, אך בפועל רוב הארגונים יבלעו את עליית מחירי הדלק בלי להיכנס למריבות עם העובדים. עם זאת, מחישוב עלויות הדלק מול עלויות החשמל לק"מ עולה תמונה המוכיחה שרכב היברידי הוא המשתלם ביותר לציי הרכב.  

כך, במבחן שנערך לאחרונה ב"כלכליסט" לפורד פוקוס, המכונית המשפחתית הנמכרת בישראל, נמצא כי היא צורכת 11.8 ק"מ לליטר. לעומת זאת, הונדה אינסייט, מכונית היברידית עממית, צרכה במבחן 18.4 ק"מ לליטר. כלומר, הפוקוס תצרוך בשנה דלק בשווי של 17,473 שקל והאינסייט ההיברידית תצרוך דלק בשווי של 11,203 שקל. המכונית החשמלית של בטר פלייס, שנהגה יבחר במסלול קבוע מראש לשלוש שנים, תצרוך חשמל בשווי של 55 אגורות לק"מ, כלומר 13,750 שקל לשנה. חישובים אלו מבוססים על מחירי הדלק לצרכן, אך בפועל רוכשים ציי הרכב הגדולים את הדלק בהנחה ויש להביא זאת בחשבון. 

בכל הנוגע לצרכנים פרטיים, התמונה שונה. לדברי מקורות בענף הרכב, הצרכנים רואים בהעלאת מחיר הדלק "גזירה הכרחית", ולא צפויים לנדוד לכיוון רכבים חשמליים והיברידיים מכמה סיבות. ראשית, מחיריהם של רכבים היברידיים משפחתיים יקרים יותר. הונדה אינסייט, המשפחתית ההיברידית הזולה בישראל, עולה 135 אלף שקל, בעוד שרוב דגמי המכוניות המשפחתיות עולים כ־123 אלף שקל. בנוסף, מחירה של המכונית החשמלית היחידה שמשווקת בארץ, הרנו פלואנס ZE, נמוך בכ־2,000 שקל בלבד ממחיריהן של רוב המשפחתיות. 

בניגוד לצרכני ציי הרכב שנוהרים לכיוון המכוניות המשפחתיות, הצרכן הפרטי צפוי לנוע לכיוונן של מכוניות קטנות וזולות יותר, או לכיוון פתרונות אחרים כמו מעבר לתיבת הילוכים ידנית או הקטנת הנסועה השנתית. נושא הנסועה ניצב בפני שינוי רגולטורי, הן מבחינת כניסתו של המס הירוק שצפוי לייקר דגמי מכוניות רבים, והן מבחינת האפשרות להטלת שווי שימוש מפוצל, שיחושב הן על פי מחיר הרכב והן על פי כמות הדלק שהרכב יצרוך.

לכתבה בכלכליסט

Comments