יירשמו כמשומשות אם לא יימכרו עד מאי. החברה פתחה במבצע שיווק אגרסיבי: מחכירה את המכוניות החשמליות לחברות ליסינג - שמחכירות אותן ללקוחות פרטיים ולציי רכב ■ קורוס, יצרנית הרכב הסינית של החברה לישראל, גנזה תוכניות לייצור מכונית חשמלית המצוידת בסוללה מתחלפתמאת דניאל שמיל, 21/1/2013 לאחר כמה חודשים של קיפאון במכירות, בטר פלייס מנסה לחזור לשוק ומשווקת את המכוניות שלה במבצעים אגרסיביים. לבטר פלייס יש מלאי של מאות מכוניות חשמליות, הנמצא בנמל אשדוד ובמגרש הערובה של קרסו מוטורס; התוכנית היתה למכור 4,000 מכוניות עד יוני 2013, וזו כנראה הכמות שהזמינה מרנו. המכוניות הוותיקות ביותר של החברה הגיעו לישראל במאי 2012 - ואם לא יירשמו על שם צרכן עד למאי השנה תיאלץ בטר פלייס לרשום אותם על שמה ולמכור אותן כמשומשות. לכן, החלה החברה במבצע שבו היא מחכירה מכוניות לחברות הליסינג והן מחכירות אותן הלאה ללקוחות פרטיים ולציי רכב. אלבר היא החברה הראשונה שעושה כך, ומחכירה את המכוניות תמורת 1,500 שקל לחודש (מרבית הסכום הזה מועבר לבטר פלייס). שירותי הטעינה והחלפת הסוללות נרכשים על ידי הלקוח ישירות מבטר פלייס תמורת 55 או 65 אגורות לק"מ. בטר פלייס מתכוונת להציע תוכנית דומה לאלדן, להרץ ול-Lease4U. מדובר במחירים זולים במיוחד לעומת החכרה של מכונית בנזין משפחתית, שמחירה כ-2,200 שקל בחודש. המבצע נוחל כבר הצלחה מסוימת, ואלבר הצליחה למכור 30 מכוניות מאז שהחלה בו לפני שבוע - גידול ניכר לעומת חמש מכוניות שמסרה בטר פלייס בחודש שעבר. בשבוע שעבר התפטר אוון ת'ורנלי, מנכ"ל החברה, עקב חילוקי דעות שהתגלעו בינו לבין יו"ר בטר פלייס, עידן עופר. ת'ורנלי הציע להמשיך לפתח את רשת הטעינה, ולהרחיב אותה למדינות נוספות, ובראשן אוסטרליה, ואילו עופר, שהוא בעל המאה, מעדיף להתמקד בשווקים הקיימים של בטר פלייס, דנמרק וישראל. ביום שלישי יתכנס דירקטוריון בטר פלייס לאשר את מינויו של מנכ"ל חדש לחברה, שמגיע מתוך שורות בטר פלייס. בתוך כך, ל-TheMarker נודע כי קורוס, יצרנית הרכב הסינית של החברה לישראל, גנזה תוכניות לייצור מכונית חשמלית המצוידת בסוללה מתחלפת. בקורוס הצהירו בעבר כי היא מתכננת מכונית כזאת, אך התוכניות לא יצאו לפועל מכיוון שבטר פלייס לא התחייבה להזמין מכוניות כאלה. אחד החסרונות של בטר פלייס הוא שהחברה משווקת רק דגם אחד - גרסה חשמלית של רנו פלואנס, שמתחילה להתיישן. דגמים נוספים שבהם אפשר להחליף סוללה יכולים לחזק את ההיצע של בטר פלייס לצרכן. לקורוס היו תוכניות מפורטות למכונית חשמלית עם סוללה מתחלפת במהירות, גרסה של רכב השטח שעתידה החברה להציג, אך בטר פלייס לא הזמינה מכוניות כאלה ולפי מקור המקורב לחברה "אין לה שום יכולת להזמין דגמים נוספים כרגע". קורוס (צ'רי-קוונאטום, לשעבר) נועדה לייצר מכוניות סיניות איכותיות יותר באמצעות טכנולוגיה מערבית ולייצא אותן בעתיד. שלא כמו השותפויות של יצרניות רכב סיניות עם יצרניות מערביות, שבהן היצרניות המערביות חוששות להעביר ידע וטכנולוגיה לסינים, בקורוס השותפות היא בין יצרנית סינית ובין תאגיד זר שאינו מתחום הרכב - החברה לישראל. הידע, הטכנולוגיה והעיצוב מגיעים מבכירים בתעשיית הרכב לשעבר שעובדים כעת בקורוס, ומחברות הנדסה ועיצוב בינלאומיות, כמו מגנה-שטייר ואיטלדיזיין, בפיתוח מכוניות החברה. השיווק בסין צפוי להתחיל השנה וב-2015 תגיע החברה לאירופה. המכונית הראשונה שתציג החברה היא משפחתית סדאן בשם GQ3. בהמשך יוצגו דגמים נוספים על אותה פלטפורמה ובהם רכב פנאי ומיניוואן. בתוכניות גם הנעה היברידית ולקראת סוף העשור הנעה חשמלית מלאה. סוללה מתחלפת אינה נמצאת בתוכניות קורוס. בחברה לישראל, בעלת המניות הגדולה ביותר של בטר פלייס, נמנעו מלהתחייב כי יזרימו הון נוסף לחברת תשתיות הטעינה. "ההחלטות לגבי גיוס הון מבעלי מניות בבטר פלייס (לא רק החברה לישראל) התקבלו בחודשים האחרונים והן מבוצעות", מסרו. "אין לעת הזו צורך בהחלטות חדשות מצד החברה לישראל. בטר פלייס פועלת וממשיכה לפעול במלוא המרץ על פי התוכנית העסקית שאושרה במועצת המנהלים שלה. בימים הקרובים ימונה על ידי מועצת המנהלים מנכ"ל חדש לחברה ויחד עם אלן גלמן, מנכ"ל בטר פלייס ישראל, והמנהלים והעובדים, תמשיך בטר פלייס לבצע את התוכנית העסקית ולהרחיב את בסיס לקוחותיה בישראל ובדנמרק". צילום: אלון רון מבטר פלייס נמסר: "בעניין קורוס - בין קורוס לבטר פלייס מתקיים קשר מעת לעת. עם זאת, אין לעת הזאת מגעים ספציפיים לשיתוף פעולה בין החברות. בעניין מלאי המכוניות - עם השלמת פרישת התשתית, תחנות החלפת הסוללה ועמדות הטעינה ברחבי הארץ, השיקה החברה בשבועות האחרונים מהלכי שיווק להגדלת נתח השוק בישראל. בהתאם לכך נערכה החברה עם מלאי מכוניות מספיק". בטר פלייס לא מצליחה להתניע מחדש: המנכ"ל עוזב אחרי שלושה חודשיםיו"ר החברה, עידן עופר, ומנהל הכספים אלן גלמן ינהלו את החברה עד שימונה מנכ"ל חדש ■ החברה לישראל: נמשיך להשקיע בבטר פלייסמאת דניאל שמיל, 16/1/2013 בטר פלייס לא מצליחה להתניע מחדש. אוון ת'ורנלי, מחליפו של שי אגסי בתפקיד מנכ"ל החברה, עוזב אחרי שלושה חודשים בלבד. זאת, אחרי שהחברה לישראל, בעלת המניות הגדולה בחברה, לא היתה שבעת רצון מתוכנית ההבראה שהחל ליישם. יו"ר החברה , עידן עופר, ומנהל הכספים אלן גלמן ינהלו את החברה עד שימונה עד שייבחר מנכ"ל חדש. החברה לישראל שלחה הבוקר דואר אלקטרוני לחברי ההנהלה של בטר פלייס, ובו התחייבה כי החברה יציבה וכי בכוונתה להמשיך ולהשקיע בה. ת'ורנלי עבד במרץ בחודשים האחרונים, והוביל מהלך של צמצום ניכר של ההוצאות מצד אחד, ושינוי המודל התפעולי של בטר פלייס מצד שני. לפי מצגת שערכה החברה לפני משקיעים, היא אינה עוד חברה המתמקדת במכוניות עם סוללה מתחלפת, אלא משרתת "כל רכב עם תקע". בנוסף, שונו תנאי המימון לחברות הליסינג, שמקבלות כעת את המכונית ללא תשלום, למעשה, ומחזירות אותה לחברה אחרי שלוש שנים. כל זאת לא הספיק, כנראה, כדי שת'ורנלי יישאר. צמצום ההוצאות כלל, בעיקר, פיטורים נרחבים. מתוך כ-700 עובדים שהועסקו בחברה לפני המשבר, נותרו בה רק כ-200 עובדים כיום. ת'ורנלי, 49, הוא יזם אוסטרלי ופוליטיקאי לשעבר, שניהל בתפקידו הקודם את השלוחה האוסטרלית של בטר פלייס. לפני כן, הוא פיתוח מנוע חיפוש בשם Look Smart ועבד בחברת המחקר הכלכלית מקינזי. רק לפני פחות מחודש הציג ת'ורנלי את התוכנית העסקית של החברה. על אף שהדבר לא נאמר במפורש, נראה שהמסר המרכזי בה היה שעיקר הממון כבר הושקע, ולכן כדאי להפיק ממנו את המיטב. לפי המצגת, בטר פלייס משנה את תפישתה ותשרת כל "מכונית עם תקע", כולל כאלה עם סוללה קבועה ואף היברידיות נטענות. בתחום זה הציגה בטר פלייס חידוש - מנגנון ל"טעינה מהירה". מנגנון מסוג זה מסוגל להטעין כ-80% מקיבולת הסוללה תוך חצי שעה עד שעה, בעזרת מתח חשמלי גבוה. זה הפתרון המועדף על יצרניות מכוניות חשמליות להארכה מהירה של טווח הנסיעה, בעוד שבטר פלייס דבקה עד כה בהחלפה מהירה של הסוללה. כעת, תוכל החברה להציע לצרכניה את שתי השיטות. התחזית לעתיד מבוססת על כך שהפער בין מחיר החשמל לבנזין יתרחב - מחירי הבנזין יאמירו בשל הדרישה הגואה בהודו, סין ומדינות נוספות, ואילו מחירי מצברי הליתיום-יון יילך וירד בזכות הייצור הסדרתי, וכך אפשר יהיה להוריד את מחיריהם של "קילומטרים חשמליים". לפי חברת המחקר מקינזי, מחירי הסוללות יירדו ב-60% עד 2020. התשלום על נסועה הוא מקור הכנסה יציב לאורך כל חיי המכונית. השינוי בבטר פלייס, כך הוסבר במצגת, הוא הגברה הדרגתית של המומנטום, במקום כניסה לשווקים רבים בו זמנית. גם קהל היעד השתנה והחברה פונה ל"מאמצים ראשונים (Early Adopters) ולא מייד לכלל בעלי המכוניות. לפי נתוני החברה, בישראל יפעלו 34 תחנות החלפות סוללה ו-2,300 עמודי טעינה, ובדנמרק 18 תחנות החלפה ו-1,200 עמודי טעינה. הקמתן של שתי תחנות החלפת סוללה שתוכננו בישראל, בחיפה ובשפיים, נשקלת מחדש. השינוי בשיטת השיווק ניכר בתחילת החודש, אחרי שהחברה סיכמה על מכירת 100 מכוניות לחברת הליסינג אלבר בתנאים שונים לגמרי מבעבר. המכונית הוחכרה לאלבר, למעשה, בידי בטר פלייס. אלבר תשלם כ-70 אלף שקל על המכונית (שמחיר המחירון של הוא 121 אלף שקל) ותשיב אותה לבטר פלייס כעבור שלוש שנים, בעבור סכום דומה. כך, המכונית מוצעת ללקוחות הסופיים (פרטיים וציי רכב) בעבור 1,500 שקל בחודש, כ-30% פחות מהמחיר של משפחתית עם מנוע בנזין. העלות לק"מ היא 65-55 אג', בהתאם לתוכנית. הזעזועים בבטר פלייס החלו באוקטובר האחרון, אז הודח שי אגסי, המייסד, מתפקיד מנכ"ל החברה. כחודש לאחר מכן עזב את תפקידו גם משה קפלינסקי, המנכ"ל בישראל. מסירות הרכב של החברה ירדו ממאות מכוניות בחודש, ל-5 בלבד בחודש בדצמבר, וניכר שהלקוחות חוששים מהמשך יציבותה של החברה. בסך הכל, מסרה החברה 518 מכוניות ב-2012, הרבה פחות מהתחזיות המוקדמות שלה. כתבות קשורות: בטר פלייס משנה את מודל התימחור: פורשת את התשלום הקבוע וכוללת את הקילומטרים בעסקה. מאת דובי בן גדליהו, גלובס בטר פלייס צפויה לצמצם את הפעילות שלה גם בסין ובצרפת. מאת ליאור גוטמן, כלכליסט. עידן עופר: "בטר פלייס תשנה העולם, חרף המכשולים בדרך. מה - מיקרוסופט לא הוציאה גירסה של ויסטה ונכשלה?" מאת שלומית לן, גלובס. אגסי: "הבעיה שלי אינה עם המודל העסקי אלא החברה". מאת דובי בן גדליהו, גלובס. אגסי: "קלינטון הציע לי שניתן את המכונית החשמלית חינם". מאת קובי ישעיהו, גלובס האוצר בוחן הפחתה או ביטול שווי שימוש על רכב חשמלי - "זריקת מרץ" לבטר פלייס. מאת אדריאן פילואט, גלובס. |