בשורת המכונית החשמלית תצא מבין מכלי הדלק בפי גלילות

פורסם: 14 בפבר׳ 2010, 21:32 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 15 בפבר׳ 2011, 21:22 ]
מאת יובל אזולאי, תאריך פרסום: 8/2/2010
 
מיזם מכונית העתיד של איש העסקים שי אגסי עשה אתמול צעד נוסף קדימה עם פתיחת מרכז המבקרים. בינתיים, הרופא שהמציא את מערכת ההפעלה של המכונית כבר חושב על המצאתו הבאה: רכב ללא נהג.
 
מרכז המבקרים של יצרנית המכוניות החשמליות "בטר פלייס", שהושק אתמול במתחם פי גלילות, מאפשר הצצה חפוזה לעבר העתיד הלא רחוק של התחבורה העולמית: את הכבישים יגדשו מכוניות חשמליות, כאלה שלא מונעות בגז או בדלק, נטולות אגזוזים, רצועות, שמנים ותיבות הילוכים. על פי סרטי התדמית של בטר פלייס, מסתבר שלא רק לפעילי הסביבה ולמוסכניקים יש סיבה לחייך.
 
בסרט התדמית הנהג הישראלי מחייך כמו שלא חייך מעולם: הוא מתקשר למוקד הבקרה והשליטה של החברה, מספר למוקדנית שהוא בדרך לחופשה בצפון ומתעדכן בחמש תחנות עצירה אפשריות בהמשך המסלול, שבהן יוכל להחליף את סוללת הליתיום שמניעה את המכונית. כל מה שהוא צריך לדעת זה היכן בין חמש התחנות הבאות הוא עתיד למצוא את הקפה הכי טוב. בשלב זה, הפלא ופלא, המוקדנית מתקתקת חיש מהר על המקלדת, ומספרת לו בחן שבצומת גולני יש קפה נהדר, ושהיא כבר הזמינה לו אותו. הוא רק צריך לעצור ולקחת.
 
מקץ דקות, כשהוא כבר מושיט את ידו אל הספל המהביל, עושה רובוט מיוחד את העבודה הקשה באמת: הוא זוחל אל מתחת לחלקו האחורי של הרכב, שולף מתוכו בשניות את הסוללה המתרוקנת - שמשקלה כ-250 קילו - ומתקין במקומה חדשה. כשהנהג מגיע עם משפחתו אל הצימר המפנק, מחכה לו ליד החניה עמדת טעינה - זו שתטען במשך שלוש השעות הקרובות את סוללת הרכב.
 
את מרכז המבקרים שלה השיקה בטר פלייס בתוך אחת משתי המכליות שנותרו על תילן במתחם פי גלילות. הגימיק ברור: באתר ששימש בעבר לאחסון דלק אפשר ללמוד היום על המכונית של המחר - ועל פי הצהרות אנשי המרכז, המכונית של השנה הבאה - זו שאינה צורכת דלק. הציבור מוזמן לבוא להתרשם, ואפילו להיכנס לרשימת מזמיני המכונית החשמלית.
 
במיכל הוכשר חדר קולנוע עתידני, עם כורסאות שנלקחו ממכוניות שהונעו בבנזין. "אנחנו מכורים לדלק", נכתב באותיות של קידוש לבנה על מסך אחד. מעל שני מסכים אחרים מופיעה דמותו של שי אגסי, המייסד של המיזם ונסיך חברות ההזנק הישראליות. אך המוח שמאחורי התוכנית השאפתנית הוא בכלל רופא.
 
ד"ר ברק הרשקוביץ, בן 43, כבר עשה את כל הדרך לחלוק הלבן, אך לבסוף בחר שלא להתמחות בתחום העיניים - וללכת להיי-טק. בחברת SAP הכיר את אגסי, וכיום הוא מכהן כקצין טכנולוגיה בכיר בבטר פלייס ומנהל המוצרים שלה בחו"ל. למעשה, הוא האדריכל של מערכת ההפעלה שתומכת במכוניות החשמליות.
 
"עד היום, מוצר ירוק תמיד היה כזה שצריך להתפשר על הביצועים שלו", הוא אומר ל"הארץ". "עכשיו זה קל יותר כי לא צריך להתפשר".
כדי להמחיש את דבריו הוא צירף את צוות "הארץ" לנסיעת מבחן במסלול של קילומטר וחצי, שנסלל במיוחד כדי להדגים את ביצועי המכונית החשמלית. במבט ראשון נראה הרכב, אחד מדגמי רנו, כמו רכב רגיל. במבט שני מגלים שאין צורך במפתח, אין ידית להעברת הילוכים ואפילו בלם היד הוא בצורה של כפתור. כל שצריך הוא ללחוץ על כפתור סטארט, והרכב ייסע. בשקט. שקט מופתי.
 
"מדובר בהיסטוריה", מתגאה הרשקוביץ. "זה מרכז המבקרים הראשון מסוגו בעולם לנסיעה במכונית חשמלית. החזון שלנו מהשנתיים האחרונות קורם פתאום עור וגידים".
 
מוחו של הרשקוביץ כבר קודח לקראת ההמצאה הבאה בתחום הרכב. הוא מסרב להרחיב על אודותיה, מלבד עובדה אחת מהותית: במיזם הרכב הבא שלו, יהיו הנהגים מיותרים.
 
"זה יקרה עוד עשר שנים. אני חושב שצריך להוציא את הנהגים מהמשוואה הזו של רכב וכביש, כי הם עושים שטויות וגורמים לתאונות. אם עד כה המכונית נבנתה מסביב למנוע, מעתה היא תיבנה מסביב לתוכנה: היא תדע לנסוע לבד, תחשב את המרחקים בינה לבין מכוניות אחרות, תדע לאן לנסוע, היכן לעצור ומתי. הנהג יהיה רק נוסע".
 
לא הכל ורוד
למרות ההשקה הנוצצת של מרכז המבקרים, אנשי החברה מקפידים לפזר מסך ערפל סביב כמה שאלות קריטיות.
 
כך למשל, אנשי בטר פלייס ורנו אסרו עלינו מפורשות להרים את מכסה המנוע של המכונית החשמלית ולהציץ לתוכו, או לחלופין לפתוח את דלת תא המטען שלה. סודיות היא דבר חשוב בטכנולוגיה בתולית, הסבירו שם.
 
מסך של ערפל מכסה גם את שאלת המחיר: לדברי הרשקוביץ, "בסיכומו של דבר ההוצאות של רוכש המכונית החשמלית יהיו פחות או יותר כמו במכונית בנזין, ואף למטה מהן. המחיר בהחלט יהיה שווה לכל נפש".
 
לפי בטר פלייס, ברחבי הארץ יוצבו כ-20 אלף עמדות טעינה לסוללות, ברחובות הערים, בחניונים ציבוריים וליד הבתים של המנויים. זמן ההחלפה הממוצע של כל סוללה יהיה שתיים-שלוש דקות, וסוללה מלאה תספיק לנסיעה של 160 קילומטר. עם זאת, שימוש במזגן ונסיעה ברכב מלא נוסעים עשויים להקטין את המרחק. בנוגע לתשתית, בטר פלייס עלולה להיתקל בבעיה בשלב הנחת התשתית היקרה, אם לא תאפשר לה המדינה להיות מונופול בתחום.
 
זו לא הבעיה היחידה של המיזם. בעבר נטען כי מחקרים הצביעו על קרינה מסרטנת שעלולה להיפלט מהרכב החשמלי. הרשקוביץ טוען כי "חברת רנו, שמייצרת את המכונית, היא חברה רצינית והיא תעמוד בכל תקני הקרינה. אני בטוח שהתוצר המוגמר יעמוד הרבה מתחת לתקן".
בנוסף, לפני כשנה בראיון ל"דה-מרקר", טען תומס ובר, האחראי על המחקר ועל הפיתוח של ענקית הרכב "מרצדס", כי "החלפת הסוללות בזמן הנסיעה מהווה סכנה בטיחותית, וחושפת את הנהג למתח גבוה ולסכנות התחשמלות, התפוצצות והתלקחות". בחברה טענו בתגובה שמגע של הרכב עם מי גשמים לא ישפיע עליו, ושניסוי שנעשה בדנמרק לימד כי עמדות הטעינה ברחוב המשיכו לפעול בלי תקלות גם כשכוסו בשלג.
 
גם לגבי מידת תרומתו של הרכב החשמלי לאיכות הסביבה עדיין יש ויכוח: דו"ח שחיברה עבור החברה ד"ר ברננדה פליקשטיין, מומחית לאיכות האוויר, אמנם קבע ששימוש במכוניות חשמליות יפחית את זיהום האוויר, אך מנגד טען פרופ' דני רבינוביץ, מומחה לענייני סביבה מאוניברסיטת תל אביב, כי זיהום האוויר ופליטת גזי החממה יימשכו - זאת משום שחברת החשמל תייצר יותר חשמל כדי לאפשר את הטענת המכוניות.
 
לכתבה בהארץ

כתבות קשורות:
שי אגסי במפגש בטכניון - עתיד התחבורה הירוקה

Comments