25.10.11 רועי צוקרמן
בטר פלייס החלה בקמפיין לשיווק רנו פלואנס Z.E החשמלית. בדקנו האם היא משתלמת מול אלטרנטיבות חסכוניות בדלק, וכמה טעינות מול תדלוקים תצטרכו בשנה על עובדה אחת אין מחלוקת: רנו פלואנס Z.E, מכונית חשמלית מלאה, תהפוך עם תחילת שיווקה למכונית הידידותית ביותר מבחינת זיהום אוויר במרכזי הערים. בניגוד לכל פתרון אחר, רכב חשמלי לא מזהם כלל בזמן פעולתו, והזיהום היחיד (מלבד הליך הייצור כמובן) מגיע מתחנות כוח שמייצרות עבורו חשמל, מה שנחשב ליעיל וידידותי יותר לסביבה מפתרונות קיימים אחרים (הערת עורך: יש מחלוקת בקשר לטענה שהמכונית החשמלית ידידותית לסביבה - קרא כאן). אבל מלבד היתרון הזה - הפחתת זיהום אוויר הפוגע בבני אדם ובעלי חיים באזור בו הם גרים - האם הפלואנס Z.E גם משתלמת כלכלית?
בדיקה שערכנו ומתבסס על הצהרות היצרניות - טווח הנסיעה ומחיר חבילת המנוי הבסיסית ביותר במקרה של הפלואנס Z.E, ותצרוכת הדלק הממוצעת וטווח הנסיעה בהתאם במקרה של מכוניות הצורכות בנזין או דיזל - מעלה שאלות בנוגע לכדאיות רכישת הרכב החשמלי. הבדיקה מתייחסת לחבילה השנתית הזולה ביותר של בטר פלייס (טעינה, הקמת עמדת טעינה, החלפת מצברים ו-GPS), לנוסעים 20,000 ק"מ בשנה (1,666 ק"מ בחודש), שמחירה 13,080 שקל לשנה (1,090 שקל בחודש).
![]() חשמל במקום בנזין ודיזל - עד כמה זה משתלם?
מהבדיקה עולה כי מכונית כלאיים דוגמת טויוטה פריוס, מסוגלת לנסוע 25.6 ק"מ לליטר בממוצע לפי נתוני היצרנית, מה שמקנה לה טווח נסיעה של 1,152 ק"מ למיכל - בהשוואה ל-185 ק"מ בין טעינות לרנו פלואנס Z.E. במחיר של 7.29 שקל לליטר בנזין, פירוש הדבר כי העלות החודשית של תדלוק הפריוס לפי נסועה שנתית של 20,000 ק"מ, תעמוד על 474 שקל, או 5,688 שקל לשנה. מיותר לציין כי בניגוד לפלואנס שמחייבת רכישת חבילה, הפריוס ויתר מכוניות הבנזין והדיזל לא מחייבות שימוש בחבילה ותשלום מראש עבור כל הנסועה, ולא מחייבות תשלום עבור שירותים נוספים, כמו GPS, אם אינכם מעוניינים בהם.
והפריוס היא לא היחידה שזולה יותר: גם רנו פלואנס דיזל, שהושקה לאחרונה בישראל, זולה משמעותית מאחותה החשמלית. מחיר תדלוקה לפי נסועה של 1,666 ק"מ בחודש (ומחיר ליטר סולר של 7.5 שקל), עומד על 550 שקל. הדיזל גם תזדקק להרבה פחות תדלוקים: לעומת 108 "תדלוקים" (חיבור לחשמל או החלפת מצבר בתחנת החלפה) ברכב החשמלי, נהג הפלואנס דיזל יצטרך להיכנס לתחנת הדלק רק 15 פעמים במשך שנה. אפילו רכב משפחתי בנזין רגיל, שצורך 13 ק"מ לליטר, יהיה זול יותר לתדלוק מהפלואנס Z.E, עם 933 שקל לחודש ו-11,196 שקל לשנה ו-28 תדלוקים בלבד.
הנה עוד כמה מכוניות חסכוניות (ומאזדה 3 כנציגת המשפחתיות השגרתיות) שבדקנו בהשוואה לפלואנס. כל הנתונים על-פי הצהרות היצרניות ויוצאים מנקודת הנחה שכל המכוניות נוסעות 20,000 ק"מ בשנה:
![]() מחיר: 117,000 שקל
קטגוריה: סופרמיני
סוג הנעה: כלאיים - בנזין וחשמל
תצרוכת דלק: 21.5 ק"מ לליטר
טווח בין תדלוקים: 903 ק"מ
מספר תדלוקים בשנה: 22
מחיר דלק לחודש / שנה: 565 / 6,780 שקל
מחיר: 152,000 שקל
קטגוריה: משפחתיות גדולות
סוג הנעה: כלאיים - בנזין וחשמל
תצרוכת דלק: 25.6 ק"מ לליטר
טווח בין תדלוקים: 1,152 ק"מ
מספר תדלוקים בשנה: 17
מחיר דלק לחודש / שנה: 474 / 5,688 שקל
![]() מחיר: 180,000 שקל
קטגוריה: משפחתית קומפקטית יוקרתית
סוג הנעה: כלאיים - בנזין וחשמל
תצרוכת דלק: 24.3 ק"מ לליטר
טווח בין תדלוקים: 1,107 ק"מ
מספר תדלוקים בשנה: 18
מחיר דלק לחודש / שנה: 493 / 5,916 שקל
![]() מחיר: 120,000 שקל
קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות
סוג הנעה: בנזין
תצרוכת דלק: 13 ק"מ לליטר
טווח בין תדלוקים: 715 ק"מ
מספר תדלוקים בשנה: 28
מחיר לחודש / שנה: 933 / 11,196 שקל
![]() מחיר: 110,000 שקל
קטגוריה: מיקרוואנים
סוג הנעה: דיזל
תצרוכת דלק: 21.7 ק"מ לליטר
טווח בין תדלוקים: 1,085 ק"מ
מספר תדלוקים בשנה: 18
מחיר דלק לחודש / שנה: 576 / 6,912 שקל ![]() מחיר: 110,000 שקל
קטגוריה: מיקרו
סוג הנעה: בנזין
תצרוכת דלק: 23.8 ק"מ לליטר
טווח בין תדלוקים: 762 ק"מ
מספר תדלוקים בשנה: 26
מחיר דלק לחודש / שנה: 510 / 6,120 שקל ![]() מחיר: 119,000 שקל
קטגוריה: סופרמיני סטיישן
סוג הנעה: דיזל
תצרוכת דלק: 23.8 ק"מ לליטר
טווח בין תדלוקים: 1,071 ק"מ
מספר תדלוקים בשנה: 19
מחיר דלק לחודש / שנה: 525 / 6,300 שקל ![]() מחיר: 113,000 שקל
קטגוריה: משפחתית קומפקטית
סוג הנעה: דיזל
תצרוכת דלק: 22.7 ק"מ לליטר
טווח בין תדלוקים: 1,362 ק"מ
מספר תדלוקים בשנה: 15
מחיר דלק לחודש / שנה: 550 / 6,600 שקל ![]() מחיר: 123,000 שקל
קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות
סוג הנעה: חשמלית
תצרוכת דלק: אין
טווח בין תדלוקים: 185 ק"מ
מספר תדלוקים בשנה: 108
מחיר חבילה חודשית מינימלית / לשנה: 1,090 / 13,080 שקל כתבות קשורות: בטר פלייס מתכוננת לרגע האמת: השקת המכוניות החשמליות בארץ דיווחים בדנמרק: מחלוקת בין בטר פלייס לשותפתה בפרויקט המכונית החשמלית "וול סטריט ג'ורנל": חברות הליסינג בישראל פוחדות להמר על בטר פלייס התבטאות נדירה: פורד נגד בטר פלייס בתערוכת דטרויט לא כל כך ירוקה – כמה עובדות על המכונית החשמלית של Better Place בדיקת "כלכליסט": השימוש ברכב החשמלי יעלה יותר מרכב היברידי איזו מכונית גורמת לפליטת יותר גזי חממה: מכונית עם מנוע בנזין או מכונית חשמלית? שום מכונית חשמלית לא תחלץ אותנו ואת המדינה מהפקק שבו אנחנו תקועים |