מדריך: הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך

נשלח 24 ביוני 2011, 6:09 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 24 ביוני 2011, 6:15 ]

בתוך שמונה ימים תיכנס לתוקפה הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן. במשך שעה וחצי יוכלו הנוסעים להחליף מספר אוטובוסים, גם של חברות שונות, בעלות של נסיעה בודדת בלבד. המדריך המלא

עידו אפרתי | 23/6/2011 10:13

תגיות: תחבורה ציבורית
ב-1 ביולי תצא לדרך הרפורמה בתחבורה הציבורית בערי גוש דן שתביא לשינוי ממשי בפרישת קווי האוטובוסים ומעל הכל: תכניס לפעולה את "הכרטיס החכם", שיאפשר מעבר בין קווי האוטובוס השונים של החברות המשתתפות ברפורמה באותו המחיר. בנוסף, תבוצע הפרדה בין קווים ראשיים (הנוסעים בצירים מרכזיים) לבין קווים מקומיים, תוגבר תדירות האוטובוסים ותבוצע האחדה של קווים חופפים. שאלות ותשובות

מדוע נדרש שינוי בפרישת האוטובוסים?

רשת קווי האוטובוסים בגוש דן היא מיושנת ומאופיינת בריבוי קווים וחלופות, כאשר חלק ממסלולי הקווים לא עודכנו מאז ימי המנדט. מרבית הקווים הם רב-תכליתיים ונותנים גם שירות למעבר בין אזורים מרוחקים, וגם שירות מקומי ושכונתי.

זה גורם לכך שחלק גדול מהקווים פועלים בתדירות נמוכה, קיימת חפיפה בין קווים ויש קושי להתמצא במערכת. מעבר לכך, ריבוי התעריפים וחוסר ההתאמה בין המפעילים פוגע ברמת השירות, ומגביל את אפשרויות הניידות של הציבור.
צילום ארכיון: ראובן קסטרו
נוסעים למהפכה? צילום ארכיון: ראובן קסטרו

אילו ערים ייקחו חלק בארגון הקווים מחדש?

ארגון הקווים מחדש כולל את הערים תל-אביב-יפו, חולון, בת-ים, רמת גן, גבעתיים, ראשון לציון, קריית אונו, גבעת שמואל, בני ברק, פתח תקוה, יהוד, אור יהודה, גני תקווה, כפר סבא, רמת השרון, הוד השרון, הרצליה, רעננה וראש העין.

כיצד יפעל המתווה החדש של הקווים?

פרישת הקווים תחולק למתווה של "קווים ראשיים" ו"קווים מקומיים-אזוריים", כאשר הקווים הראשיים יפעלו בצירים הראשיים בתדירות גבוהה מאוד והקווים המקומיים בתדירות בינונית בכל שעות היום. תדירויות אלה יבטיחו זמני המתנה קצרים יותר באופן משמעותי לעומת המצב הקיים כיום.

מה מטרתם של הקווים הראשיים לעומת המקומיים?

הקווים הראשיים נועדו לתת מענה למעבר בין הערים השונות או אזורים המרוחקים זה מזה, ונועדו בעיקר לנסיעות ארוכות, לעומת הקווים המקומיים אשר משרתים בעיקר את התושבים בתוך השכונות.
הקווים הראשיים מתוכננים לנסיעה ברחובות ראשיים, במסלולים ישירים ובתדירות גבוהה של שלוש עד חמש דקות בשעות השיא. חלק גדול מהקווים הראשיים יפעלו על פי עקרון של קווי "מזלג": 2-3 זרועות שונות, המתחילות בנקודות שונות, מתמזגות לגזע אחד במרבית המסלול, ומסתיימות בשלוש זרועות שונות בנקודות קצה שונות.  עקרון המזלג מבטל את האיסוף הממושך בתוך השכונות לפני הנסיעה למרכז העיר.

מהי שיטת התעריפים החדשה?

שיטת התעריפים החדשה מחלקת את גוש דן לשלושה אזורים מרכזיים: אזור 1 - הגוש המרכזי (בו הערים תל-אביב-יפו, חולון, בת ים, ראשון לציון, רמת גן, גבעתיים, פתח תקווה, בני ברק, קרית אונו, גני תקווה, גבעת שמואל, יהוד ואור יהודה(; אזור 21 (בו ערי השרון: הרצליה, הוד השרון, רמת השרון, רעננה וכפר סבא) ; ואזור 22 (בו ראש העין ויישובי הסביבה).

תעריף הנסיעה בתוך כל אזור יעמוד על 6.40 שקלים ונסיעה בין האזורים השונים תעלה 10 שקלים.

מהו ה"כרטיס החכם" וכיצד הוא חסכוני יותר לנוסע?

מדובר למעשה בכרטיס ה"רב-קו" המוכר, אלא שבמסגרת השינויים הוא יהיה תקף לכל מפעילי האוטובוסים (אגד, דן, קווים ומטרופולין). באמצעות שימוש ב"כרטיס חכם" יוכל הנוסע לעלות ולרדת באופן בלתי מוגבל מאוטובוסים של כל החברות נותנות השירות למשך 90 דקות, במחיר נסיעה אחת.
כך למשל: תושבי פתח תקווה יוכלו להגיע לראשון לציון בעלות של 6.40 שקל (במקום 19.60 שקל). זאת משום שעל פי השיטה החדשה מדובר בנסיעה בתוך אותו אזור (אזור 1).

אילו סוגי "כרטיס חכם" קיימים?

קיימים שני סוגי כרטיסים - הכרטיס האישי (עם תמונת הנוסע), המשמש כיום את רוב ציבור הנוסעים הקבועים, וכרטיס חכם אנונימי (המשמש נוסעים מזדמנים, לדוגמה תיירים). בשני המקרים מדובר בכרטיס פלסטיק הניתן לטעינה בכסף. הכרטיס החכם האישי מונפק בעמדות ההנפקה של חברת התחבורה השונות ולא באוטובוסים עצמם, כיוון שההנפקה כרוכה בצילום הנוסע. הכרטיס עצמו אינו עולה כסף. את הכרטיס האנונימי ניתן לרכוש מנהג האוטובוס בעלות חד-פעמית של חמישה שקלים.

מה לגבי כרטיסי הנייר לנסיעה חד-פעמית?

ניתן יהיה לרכוש גם את כרטיסי הנייר בתעריף קבוע של 6.40 שקל לנסיעה, אולם הכרטיס לא יאפשר מעבר בין אוטובוסים בדומה ל"כרטיס החכם".

כיצד שינויי התעריפים ישפיעו על מחירי כרטיסי ה"חופשי חודשי" ?

הנוסעים יוכלו להמשיך ולרכוש כרטיסי "חופשי חודשי", אך בתעריפים חדשים. "חופשי חודשי" לכל הערים הכלולות ברפורמה ובכל מפעילי הקווים יעלה 248 שקל לחודש, במקום 324 שקל כיום.
כמו כן, יוכל הנוסע לרכוש כרטיס "חופשי חודשי" אזורי על פי תעריף קבוע. "חופשי חודשי" בתוך אזור 1 יעלה 227 שקל, "חופשי חודשי" בתוך אזור 21 יעלה 159 שקל, כרטיסי "חופשי חודשי" מקומי של בני ברק, פתח תקווה או ראש העין ימשיכו להימכר במתכונת הקיימת. כרטיס הנסיעה "חופשי יומי" יתרחב לכל אזור גוש דן בעלות של 14 שקל.

כיצד אדע היכן נמצא האוטובוס שלי?

באופן כללי, משרד התחבורה, באמצעות נתיבי איילון, יחל בימים אלה בהפעלת מערך הסברה על תהליך הארגון שיכלול קמפיין טלוויזיוני, שלטי חוצות ועוד. כמו כן, לשירות הנוסעים הוקם אתר אינטרנט חדש. לבירורים בטלפון מוזמן הציבור להתקשר למוקד הטלפוני של משרד התחבורה במספר 8787*, מוקד דן 3456*, ומוקד אגד 3123*.

מה לגבי מי שלא עודכן ויגיע לתחנות הישנות?
בתשעת הימים הראשון של יולי יציב משרד התחבורה 2,000 דיילים ודיילות בתחנות האוטובוס שיסייעו לנוסעים במציאת האוטובוס המתאים.

לכתבה באתר nrg

כתבות קשורות:
תחבורה ציבורית בשינוי: "ייקח לכם זמן להתרגל"
אתר האינטרנט של הרפורמה
סיוט הנסיעה בתחבורה הציבורית מדוממים מנועים - האם תושבי גוש דן יסתגלו לחיים ללא רכב פרטי?
Comments