השאטלים ייצאו בהתאם לזמני הרכבות, ויעצרו בכמה תחנות באזור התעסוקה
מאת דניאל שמיל, 6/5/2015
עיריית תל אביב ורכבת ישראל החלו השבוע בפיילוט להסעות חינם מתחנת הרכבת
בבני ברק לאזור התעסוקה ברמת החי"ל. השאטלים יצאו בהתאם לזמני הרכבות,
ויעצרו בכמה תחנות באזור התעסוקה, המרכז חברות בתחומי ההיי-טק והתקשורת.
לפי נתוני עיריית תל אביב, נכנסים לרמת החי"ל 11 אלף עובדים מדי בוקר.
פעילותם תהיה בשעות הבוקר ואחר הצהריים, בימים ראשון עד חמישי.
לפי סקר שערכה העירייה, בהשתתפות 1,350 עובדים מהאזור, 53%
מהעובדים מגיעים במכונית, ורק 38% מגיעים בתחבורה ציבורית לעבודה ברמת
החי"ל. 79% מהעובדים נוסעים יותר מחצי שעה לעבודתם שם, ו-35% מבלים למעלה
משעה בדרכים. 57% מהעובדים שלא באים ברכבת, חושבים או בטוחים להשתמש ברכבת
ובשאטלים. 40% מבעלי המכוניות בטוחים כי השאטל יגרום להם להשאיר את המכונית
בבית, ולעבור לרכבת ולשאטל. המשיבים שבחרו לא לנסוע בשאטל, אומרים בגלל
שיש להחליף רכבות כדי להגיע לבני ברק (תחנה הנמצאת על הקו בין תל אביב להוד
השרון, ולא על קווי החוף).
השאטלים פועלים בערים רבות, בינהן גדרה, באר שבע, הרצליה
וראש העין. תקציבם הוא מיליארד וחצי שקל, ורובו מגיע מרכבת ישראל. זהו
שירות משלים לרכבת, והוא מהיר, יעיל וחינמי. התוכנית לפיה יוצא שאטל מיד
אחרי שהנוסעים יורדים מהרכבת, מבטיחה תדירות מותאמת לנוסעים. עם זאת, יש גם
אלו מבקרים את הנטייה להחליף קווי אוטובוסים סדירים בשאטלים, ואף מכנים
זאת "השר"פ של התחבורה הציבורית".

רמת החי"ל. צילום:
אייל טואג
השאטלים יוצאים בעיקר לאזורי תעסוקה מבוססים
ולאוניברסיטאות, בעוד שלשכונות מגורים ואזורים מבוססים צריך להגיע
באוטובוסים סדירים ונוחים פחות. כך קורה שהמדינה מסבסדת הסעות רק לקבוצת
עובדים נבחרות.
סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, יוזמת שירות
השאטלים: "שיתוף הפעולה שהובלתי בין עיריית תל אביב יפו לרכבת ישראל נועד
לעודד יותר אנשים לזנוח את רכבם הפרטי ולהגיע במהירות ובנוחות למקום
העבודה. תחבורה ציבורית טובה ואמינה היא האלטרנטיבה היחידה לעומסי התנועה
הרבים באזור ולתלות ברכב הפרטי. אני מקווה כי רבים יבחרו להשתמש בשירות
שהושקעה בו מחשבה רבה כחלק מתוכנית כוללת של העירייה להורדת עומסי התנועה
בכבישים".