הרכב הכי מזהם 
בישראל - האוטובוס

נשלח 18 ביוני 2016, 9:25 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 18 ביוני 2016, 9:25 ]
אוטובוסים של אגד ודן. "פועלים להתקנת מסנני חלקיקים". צילם: עופר וקנין.

1,250 ישראלים מתים מדי שנה כתוצאה מזיהום אוויר שמקורו בתחבורה ■ הממשלה מצאה כי האוטובוסים, ודווקא אלה של שתי המפעילות הגדולות בענף - אגד ודן - הם המזהמים הגדולים ■ בכיר במשרד: "החברות מושכות את גיל האוטובוסים כדי לחסוך בהוצאות" ■ אגד: "אנחנו לא הריבון"

מאת אורן דור, 6/6/2016

כלי הרכב המזהמים ביותר בישראל שייכים לדואופול התחבורה הציבורית הוותיק, אגד ודן, ולחברות בנות שבבעלותן - כך עולה מדו"ח שפירסם בשבוע שעבר המשרד להגנת הסביבה, המדרג את ציי הרכב הכבד המזהמים ביותר מקרב 25 החברות הגדולות בענפי ההיסעים והתובלה בישראל.

אלא שלא מדובר בכורח המציאות. אגד ודן מזהמות בממוצע פי שלושה ממפעילות התחבורה הציבורית המתחרות והנקיות ביותר - נתיב אקספרס ומטרופולין.

אין זה פלא שאגד ודן מככבות בטבלת המזהמים, שכן הן זוכות להקלות לעומת מפעילות האוטובוסים הפרטיות בהסכמים מול המדינה ומורשות להפעיל כלי רכב ישנים יותר. "בפועל, כל חברות האוטובוסים מוגבלות לגיל מרבי של 12 שנה, שבאחרונה אף הופחת לעד שמונה שנים. אבל אגד ודן מוגבלות ל–15 שנה - וגם מזה הן חורגות", מגלה ראש תחום זיהום אוויר מתחבורה במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג.

לפי דו"חות ארגון הבריאות העולמי, זיהום האוויר בישראל הוא מהגבוהים במדינות המערב ובמקום ה–34 בעולם כולו. המקור העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים ובריכוזי האוכלוסייה בישראל הוא תחבורה, כשלפי הערכות OECD, הרעלנים הנפלטים לאוויר ממגזר זה מובילים ל–1,250 מקרי מוות מוקדם בשנה בישראל.

לדברי זלצברג, ריבוי חלקיקי הדיזל המסרטנים באוויר בישראל נולד בכלל משיקולים תקציבים, שלהם שותפה הממשלה. "את מגבלת השנתונים של כלי הרכב קובע משרד התחבורה", הוא מסביר. "לגיל האוטובוס יש השלכה ישירה על רמת הזיהום, וכאן אני חושב שזה נובע ממדיניות של הממשלה. האוטובוסים שנרכשים באגד ודן הם בסיוע ממשלתי גדול, ולכן מושכים את הגיל כדי לחסוך בהוצאות תקציביות".

לפי התקנות החדשות שפירסם המשרד להגנת הסביבה, מתחילת השנה נדרשים הציים הגדולים (מעל 100 כלי רכב כבדים) לעמוד בפליטות ממוצעות של 30 מ"ג לק"מ נסיעה בלפחות 70% מצי הרכב, בעוד אגד ודן נדרשות לעמידה בתקן ל–65% מהצי. המשרד מפקח על החברות ורשאי להשית סנקציות וקנסות של עד 850 אלף שקל על הפרה של ההוראות. ואולם קנסות מסוג זה לא הוטלו עד כה על אף אחת מהחברות, מכיוון שלפי המשרד הממשלתי, הן עומדות בינתיים בלוח זמנים מדורג שנקבע לצמצום פליטות המזהמים.

הפתרון המיידי: 
מסנני חלקיקים

השוואת דירוג הציים המזהמים העדכני, שנערך בסוף 2015, לקודמו מסוף 2014, מציגה אמנם מגמת שיפור בנתוני רוב החברות, לרבות אגד ודן, לאור התחדשות טבעית בצי. ואולם לצד התהליך האטי מדי של החלפת האוטובוסים, קיימת דרך פשוטה יותר להפיכת צי הרכב לירוק יותר: התקנת מסנני חלקיקים במערכות הפליטה של הכלים הוותיקים.

"מסנן חלקיקים מסוגל להפחית עד 98% מפליטות המזהמים של מנועי הדיזל הגדולים באוטובוסים הישנים", אומר זלצברג. "זה פתרון שנמצא בשימוש בכל העולם המערבי. בערים הגדולות באירופה אסורה הכניסה לרכבי דיזל כבדים ללא מסננים. הכלים החדשים מגיעים עם מסנן חלקיקים עוד מהמפעל. התקנת מסנן לאוטובוס ישן אינה זולה ועולה 20–30 אלף שקל. אבל בהשוואה למחיר אוטובוס חדש, שעולה כ–800 אלף שקל - זה משתלם בהחלט".

במשרד להגנת הסביבה העבירו באחרונה 7.5 מיליון שקל לאגד ולדן, דרך משרד התחבורה, לצורך סיוע בהצטיידות במסנני חלקיקים. סכום זה שווה ערך לעלות של כ–300 מסננים, מתוך צי של כ–2,500 אוטובוסים באגד וכ–1,200 אוטובוסים בדן. עד כה הטמיעה אגד את הטכנולוגיה ב–18 מרכביה וצפויה להתקין עוד מאות מסננים במהלך החודשים הבאים. באשר ליתר ציי האוטובוסים והמשאיות, המדינה תסבסד עד 80% מעלות התקנת לוכדי החלקיקים, באמצעות מכרז שמקיימים בימים אלה למוסכים שיבצעו את הטיפול הנדרש.

במקביל, כל רכב כבד חדש שעולה על הכביש מחויב לעמוד בתקן זיהום האוויר המחמיר 
יורו 6. אגד ודן הן החברות היחידות בישראל שמפעילות עדיין כלים עם מנועים בתקן המיושן יורו 2, שיצא ב–1996. באגד מתכננים להחליף את האוטובוסים האלה עד לסוף השנה, וכבר קיבלו אישור ממשרד התחבורה להחליפם בכ–200 כלים חדשים.

"תוכניות ההצטיידות שלנו מוכתבות על ידי משרד התחבורה. אגד היא לא ריבון", אומרים בחברת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל. "התפלגות הגילים של האוטובוסים באגד שונה מחברות פרטיות חדשות. אי־אפשר להחליף את כל הכלים ביום אחד. אלה תהליכים מדורגים". לפי אגד, רוב הצי של החברה כיום מורכב מאוטובוסים בתקני יורו 5 ו–6, ובכל הכלים המיושנים עם מנועי יורו 3 ו–4 יותקנו לוכדי חלקיקים.

לפי דן, צי האוטובוסים של החברה כולל כ–500 אוטובוסים בתקן יורו 6 (כ–40% מהצי) ועוד כ–300 בתקן יורו 5, שמגיעים עם מסנני חלקיקים אינטגרליים. כ–100 אוטובוסים ישנים במיוחד בתקן יורו 2 שודרגו לטענת החברה באמצעות התקנת ממירים מחמצנים למנועי הדיזל. הממירים יעילים פחות מלוכדי החלקיקים ומפחיתים את פליטתם ב–30%–50% בלבד. כך הוסבו אותם כלים לרמת יורו 3, ובשיטה דומה שודרגו כ–200 אוטובוסים מדרגת יורו 3 ליורו 4.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי תקופת השירות שהוא מאשר לאוטובוסים, 15 שנה, נהוגה גם במדינות מערב אירופה, וכי "כל הערים המערביות מתמודדות עם בעיית פליטת החלקיקים ממנועי דיזל". לטענת המשרד, הוא פועל להתקנת המסננים בכלי רכב כבדים.

עוד נמסר מהמשרד: "זיהום הרקע של חלקיקים נשימים בישראל גבוה בשל אבק הנישא מהמדבריות, כשבמרכז הערים, נוספים על זיהום הרקע גם חלקיקים הנפלטים ממנועי הדיזל. במקרה של אוטובוסים - חלקיקים אלה נפלטים בלב אוכלוסייה צפופה, ולכן רמת החשיפה גוברת".

חריגות הזיהום בתל אביב: פי 5 מהמותר

עד שייהפכו האוטובוסים בישראל לנקיים יותר, הסובלים העיקריים מזיהום האוויר הם התושבים, העובדים והמטיילים במרכזי הערים הגדולות. גם הנוסעים בתחבורה הציבורית נפגעים, שכן הם נושמים את הפיח הרעיל בזמן ההמתנה בתחנות, כשפעמים רבות עומדים לצדן אוטובוסים ריקים מנוסעים במסופים ובתחנות, עם מנועים עובדים, שנהגיהם מחכים לשעת היציאה הקבועה מראש.

לא בכדי התריע בשנים האחרונות המשרד להגנת הסביבה מפני רמות גבוהות באופן קיצוני של זיהומי אוויר ברציפי כמה תחנות מרכזיות, ובראשן - זו שבירושלים.

הניסיון מלמד כי מחאה אזרחית עשויה להביא לשינוי, גם אם נקודתי. כך, למשל, בזכות מאבק מוצלח שניהלו דיירים ברחוב אלנבי בתל אביב , הודיעה דן כי במהלך 2017 תחליף את האוטובוסים שעוברים בציר התחבורה הציבורית הראשי בעיר לכאלה המצוידים במנועי יורו 6 - ואף תפעיל בו לניסיון אוטובוסים חשמליים.

חמישה אוטובוסים סיניים חשמליים ראשונים יוכנסו לשירות עד סוף השנה הנוכחית בקו 4 המרכזי של דן בתל אביב. הראשון שבהם כבר הגיע ארצה והוסדרה עבורו עמדת טעינה חשמלית במסוף רידינג שבצפון העיר.

המשרד להגנת הסביבה הפעיל בפברואר־אפריל תחנה ניידת לניטור זיהום אוויר שהוצבה ברחוב אלנבי, הנחשב סואן במיוחד בתנועת אוטובוסים. לפי הממצאים, אלנבי הוא המתחם המזוהם ביותר בגוש דן כולו. הנתונים כוללים עשרות חריגות זיהום, במדדים של תחמוצות חנקן, חנקן דו־חמצני וחלקיקים נשימים עדינים - כשבכולם נמדדו חריגות ממוצעות בסדר גודל של פי שניים מהמותר. בחלק מהימים, הגיעה רמת הזיהום בשעות העומס בכביש אף לפי חמישה מהקבוע בתקנות.

לשם השוואה, בדיקות ניטור דומות שביצע המשרד להגנת הסביבה בגוש דן העלו נתונים תקינים של חנקן דו־חמצני ותחמוצות חנקן ברחובות יהודה מכבי בתל אביב, וחריגות מתונות יחסית על ציר ז'בוטינסקי בבני ברק, אף שגם שם עוברים כלי רכב ואוטובוסים רבים. עם זאת, בכל המדידות הופיעו מספרים גבוהים פי שניים־שלושה מהמותר בסעיף החלקיקים הנשימים העדינים, שהם חלקיקים קטנים במיוחד שמערכת הנשימה מתקשה לסנן החוצה ועלולים לגרום לנזקים בריאותיים.

"קיימים אתגרים רבים באלנבי, גם מבחינת חזון ארוך טווח לתקופה שבה יעבור הקו הסגול של הרכבת הקלה ברחוב, אבל בטווח הקצר, בשיתוף עם דן, שיפור הכלים מהווה בשורה אמיתית", אמרה סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, שנרתמה לסייע לתושבי הרחוב מול דן.

חמשת האוטובוסים החשמליים של דן יועדו במקור לפעול בקו 525, אבל הועברו לקו 4, שחוצה את העיר לאורכה, ממסוף רדינג בצפון, דרך הרחובות בן יהודה, אלנבי ולוינסקי ועד לתחנה המרכזית בדרום.

במשרד להגנת הסביבה מודים כי מבחינה כמותית, חמישה אוטובוסים חשמליים מתוך אלפים הנוסעים בישראל לא יובילו לשינוי ניכר, אבל טוענים כי אלה עשויים להוות סנונית ראשונה לפרויקטים רחבי היקף בהמשך. במשרד מדגישים כי הם תומכים בהגברת השימוש באוטובוסים וצמצום השימוש ברכב פרטי.

המשרד פירסם לפני חודש וחצי קול קורא למפעילות התחבורה הציבורית, הכולל תקציב סיוע של 20 מיליון שקל להצטיידות באוטובוסים חשמליים. כלים אלה יקרים מאוד ועולים כמעט כפליים מאוטובוסים סטנדרטיים מונעי דיזל, אבל חוסכים את עלויות הדלק. חלק מחברות התחבורה הציבורית כבר ניגשו למכרז, שיינעל בעוד כחודש, ומטרתו להעלות על כבישי ישראל כ–50 אוטובוסים חשמליים, שינותבו לאזורים מזוהמים במיוחד.

דרך טיפול נוספת היא הטלת מגבלות על תנועת כלי רכב מזהמים - כמו זו שנהוגה במפרץ חיפה. כך, מתחילת 2016 נאסרה כניסת משאיות כבדות, מעל 12 טונות, לצירים הראשיים בעיר התחתית, בשעות העומס בבוקר ואחר הצהריים. כעת מתכוונים במשרד להגנת הסביבה להרחיב את ההגבלות לכל שטחי חיפה ולכל רכב מזהם, ממשקל כולל של 3.5 טונה ומעלה, כולל אוטובוסים, מיניבוסים ומשאיות קלות שלא יעמדו בתקנים שייקבעו.

לכתבה בדהמרקר


Comments