בוטל פרויקט הרכבת הקלה בת"א: שטייניץ: נמצא דרך חלופית לביצוע

פורסם: 21 באוג׳ 2010, 8:10 על ידי: Sustainability Org
19.8.2010 אבי בר-אלי

"אנחנו מאוד כועסים. בשבועות האחרונים M.T.S ניהלה איתנו משא ומתן שלא בתום לב. הם ידעו שבגלל בעיות פנימיות אצלם הם לא מסוגלים להרים את הפרויקט, וגררו את הרגליים" – כך תקף הערב בחריפות גורם בכיר במשרד האוצר, את זכיינית פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, קבוצת M.T.S.

כפי שפורסם הבוקר ב-TheMarker, דחתה M.T.S את הצעת הפשרה שהגישה לה המדינה באשר לתנאי המימון של הפרויקט. בעקבות הדחייה, תיכנס לתוקפה הכרזת המדינה על הפרת הסכם הזיכיון מצדה של M.T.S – ובתוך שלושה שבועות תחולט הערבות שהפקידה בסך 138 מיליון שקל.

המדינה ו-M.T.S צפויות לפנות כעת להליך בוררות שידון תחילה בקביעת המדינה כי MTS הפרה את הסכם הזיכיון, ולאחר מכן בתנאי ביטול הפרויקט. הבורר מטעם המדינה יהיה השופט (בדימוס) בועז אוקון ומצד MTS יעמוד עו"ד אלי זוהר. במקביל, תחל המדינה בקידום מכרזים חדשים לביצוע הפרויקט – אשר ימומנו הפעם מתקציב המדינה.

לאחר שעודכן כי המגעים מול MTS כשלו, אמר הערב שר האוצר, יובל שטייניץ: "הגורמים הרלוונטיים במשרד האוצר ביצעו הליך מקצועי, מסודר ומדויק שבסיומו התקבלה החלטה ברורה שיש לבצע את פרויקט הרכבת הקלה בת"א ללא החברה שזכתה בעבר במכרז. אני משוכנע שההחלטה הזו תביא סוף לסחבת המתמשכת בביצוע הפרויקט החשוב והמדינה תוכל להביאו לכלל ביצוע במהירות האפשרית בדרך חלופית ובטוחה".

MTS זכתה במכרז לביצוע הפרויקט בדצמבר 2006. מדובר בפרויקט בהיקף כ-11 מיליארד שקל, הכולל 23 תחנות עיליות ו-10 תת-קרקעיות, אשר אמור היה לצאת לביצוע במהלך שנת 2008 – ולהסתיים ב-2013. הסכם הזיכיון עם המדינה נחתם ב-28 במאי 2007, ולפי לוח הזמנים המקורי, אמור היה הליך הסגירה הפיננסית להסתיים בחלוף שנה בדיוק. אז, אמורות היו העבודות להתחיל ולהימשך כחמש שנים – עד תחילת תקופת ההפעלה (27 שנים). ואולם, MTS לא הצליחה להשלים את הליך המימון של הפרויקט – וזה נדחה שוב ושוב משך כשלוש שנים.

לפני כשבוע הצביעה הרשות הממונה לפרויקט על הפרת חוזה הזיכיון בידי MTS ועל ביטולו (Termination). זאת, בפעם השנייה בתולדות פרויקטי הזכיינות (P.P.P) במשק. במקביל, הועברה ל-MTS הצעה משופרת מצד המדינה ביחס למחלוקות שנותרו בין הצדדים. ואולם, הפער הכספי בין עמדות הצדדים הסתכם עדיין בכ-300 מיליון שקל. ל-MTS ניתנה אפשרות להסכים לתנאי ההצעה של המדינה בתוך 12 יום, ולחתום על מזכר הבנות לאחר יומיים נוספים.

זאת, כשלאחר תקופה זו, ייכנס ביטול הפרויקט לתוקפו. כמו כן, היוותה החלטה זו התראה בת 30 יום לפני חילוט ערבות הזכיין שהפקידה MTS. הזכיינית השקיעה עד כה בפרויקט כ-270 מיליון שקל וקיבלה מהמדינה מענקים של 92 מיליון שקל. המדינה מצדה השקיעה כמיליארד שקל נוספים בפיתוח תשתיות.
 

כתבות קשורות:

Comments