יצרניות
הרכב מבטיחות לעיתים תצרוכות דלק פנטסטיות לדגמים החדשים שלהן, בטענה כי
הן שומרות על איכות הסביבה וחוסכות לכם כסף. אלא שבשימוש יומיומי ממוצע,
אין כל דרך להגיע לנתונים האופטימיים האלה. ynet בדק את הפערים וגילה כי הם
נעים בין 5 ל-50 אחוזים ynet, 27/1/2015 מדובר בסוד גלוי מאד. הפער בין ההבטחה לחסכנות מופלגת בדלק כפי שמתבטאת בקטלוג מבריק באולם תצוגה, לבין המציאות האפורה על הכביש, מעולם לא היה גדול יותר. העלייה החדה במחירי הדלק בתוספת מודעות גדלה והולכת לאיכות סביבה, דוחפות את היצרניות להבטיח נתונים מצויינים, אך כמעט-בלתי אפשריים בשימוש אמיתי. רוכש הרכב מגלה זאת חיש קל, ומתמודד בדרך כלל עם פער דו-ספרתי (באחוזים) בין המובטח למתקיים. אז נכון, בדיקת היצרנית אינה כוללת חיפושי חנייה אינסופיים, עליות תלולות ונסיעות בוקר קצרות עם מנוע קר, אבל עבור בעל הרכב זה לא משנה. הבטחות לחוד, מציאות לחוד. דקנו עבורכם את הפער בין ההתחייבות של היצרניות לתסכול מול משאבת הדלק, החל במכונית שנתון תצרוכת הדלק שהשגנו עמה במבחן דרכים קרוב להצהרות היצרנית (גבוהה ב-5%), ועד זו שמציעה בפועל תצרוכת דלק גבוהה משמעותית מהמובטח (כמעט 50%).
![]() סובארו אימפרזה. פער תצרוכת דלק של 47% מול הנתון הרשמי (צילום: רועי צוקרמן)
את התצרוכת הקרובה ביותר לנתון היצרן רשמו יונדאי i10 אוטומטית (1.2 ליטר) עם פער של 5% בלבד מנתון היצרנית, ופיז'ו 301 (1.2 ליטר ידנית) עם פער של 10.5% בלבד, מאזדה 3 סדאן 2.0 ליטר עם פער של 11% וגם סיטרואן C1 החדשה (1.0 ליטר ידני) עם פער של 15%.
* לא כולל עלות טעינה בחשמל
רשימת המכוניות שהצליחו לרשום פער של פחות מ-20% מנתון היצרנית, כוללת גם את פיז'ו 208 עם מנוע 1.2 ליטר ותיבה רובוטית (15%), טויוטה אוריס סטיישן היברידית (17%) וב.מ.וו 316i עם פער של 18%.
ומהצד השני של המתרס, מכוניות שרשמו פערים גדולים במיוחד - יותר מ-40% לעומת נתון היצרנית: אלפא רומיאו מיטו עם מנוע הטווין-אייר שני צילינדרים (46%), ניסאן ג'וק ניסמו (44%), אודי A3 סדאן (45%) וסובארו אימפרזה - שבגרסת ה-1.6 ליטר האוטומטית רשמה פער חריג של 47%.
* כולל עלות טעינה בחשמל
חשוב לציין: תצרוכת הדלק מושפעת מתנאים משתנים עליהם אין לנו שליטה כמו מזג האוויר, מצב מכונית המבחן של היבואן, איכות הדלק ואפילו מצב התנועה. המבחנים אותם אנחנו עורכים כבר 15 שנים מדמים בכל מקרה "תנאי אמת" קרובים במיוחד למציאות. המבחן כולל כ-100 ק"מ של נהיגה עירונית ואיטית עד פקוקה וכ-200 ק"מ של נהיגה בינעירונית בתנאים משתנים, במסלול קבוע ובשימוש זהה ככל האפשר.
כדאי גם להזכיר כי במכוניות ספורטיביות אנחנו נוהגים באופן אגרסיבי יותר, בעוד שבמכוניות משפחתיות ומיניוואנים הנהיגה רגועה - בהתאם לשימוש הצפוי. עוד חשוב לציין כי מדובר ב-50 המבחנים האחרונים בלבד, ובאופן טבעי לא הוצגו נתוני כל המכוניות שנבחנו ב-ynet.
ונקודה אחת חשובה לסיום, בעיקר עבור המגיבים - והמגיבים-מטעם - שיזדרזו לטעון כי הם מצליחים להשיג נתונים טובים יותר במכונית מסוימת. גם ליבואני המכוניות היו לא פעם השגות על התוצאות שהשגנו במהלך המבחן. תמיד הצענו לבחון את טענותיהם לתצרוכת טובה יותר בנהיגה משותפת עם נציג מטעמם. באף אחד מהמקרים לא נענו היבואנים לאתגר. |