דו"ח מאשר: יצרניות מציגות תצרוכת דלק אופטימית

נשלח 5 במאי 2014, 4:22 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 5 במאי 2014, 4:24 ]
דו"ח של האיחוד האירופי מאשר את מה שבעלי מכוניות רבים הבחינו בשנים האחרונות: קיים פער בין תצרוכת הדלק המובטחת שמושגת בתנאי מעבדה, לזו שמוצעת בפועל בכביש הציבורי
ynet ורויטרס, 1/5/2014

מכוניות חדשות שנמכרו באירופה אשתקד היו חסכוניות בדלק ב-4% (לפי פליטת המזהמים הממוצעת שלהן), כך מפרסמת רשות האנרגיה האירופית. אלא שהתמונה הוורודה זוכה לביקורת מצד גופים ירוקים, וכעת גם מדו"ח שמפרסמת נציבות האיחוד האירופי בעצמה.

לפי הדו"ח, יצרניות הרכב מנצלות פרצות בתקנות בכדי להשיג תצרוכת דלק לא ריאלית במהלך המבחנים שהן מבצעות למכוניות. צריכת דלק שלא ניתן לשחזר לאחר מכן בנהיגה יומיומית. 

תצרוכת דלק אופטימית - בגלל חוקים מקלים? (צילום: רועי צוקרמן)
תצרוכת דלק אופטימית - בגלל חוקים מקלים? (צילום: רועי צוקרמן)

היצרניות משתמשות בצמיגים מיוחדים או בשטחי מבחן בעלי מסלול חלק במיוחד - ללא שיבושים או שינויי גובה - וכך הושג שליש מהשיפור הממוצע בפליטת מזהמים בין השנים 2002 ו-2010, כך על-פי המחקר. 

תעשיית הרכב התנגדה לאורך השנים לתקני זיהום מחמירים, שמביאים לכך שעלות תכנון רכב חדש עולה בהתמדה. זאת, למרות ששורה של מחקרים מצאו קשר בין זיהום האוויר הנפלט בין היתר ממכוניות, לבעיות בריאות בקרב בני אדם ולשינויי האקלים. 

חוקים חדשים יעזרו?

גופי הגנת סביבה שונים לוחצים בשנים האחרונות על נציבות האיחוד להחמיר את המבחנים שמכוניות חדשות נדרשות לעבור. אחד מהם, T&E (תחבורה וסביבה), מפעיל לחץ לחייב את היצרניות לעמוד בדרישות מחמירות. "תקני תצרוכת הדלק למכוניות באירופה הם האמצעי הטוב ביותר להפחתת פליטת פחמן דו-חמצני, אבל הם נפגעים בגלל מבחנים ארכאיים", כך על-פי גרג ארצ'ר, בכיר בארגון. 

לפי נתוני האיחוד האירופי, בשנת 2013 פליטת ה-CO2 הממוצעת למכונית ביבשת עמדה על 127 גרם לק"מ בממוצע, לעומת 132 גרם בשנת 2012. אלא שהשיפור הזה יותר ממתקזז ביחס לעלייה בנפח התנועה. לפי האיחוד, בין השנים 1990 ו-2012 עלתה פליטת ה-CO2 מתחבורה באירופה ב-17.2%, ועמדה על כחמישית מפליטת הפחמן הדו-חמצני באירופה. 

"אנחנו צריכים לחשוב על אמצעי תחבורה ידידותיים לסביבה - המכונית לא יכולה לפתור את כל הבעיות שלנו במאה ה-21", כך על-פי הנס ברויניקס, שעומד בראשות הרשות להגנת הסביבה של האיחוד.

לכתבה באתר ynet


Comments