המדינה מקשיחה תנאים לקבלת זיכוי במס על רכבים לא מזהמים

נשלח 4 ביוני 2016, 10:31 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 4 ביוני 2016, 10:32 ]
כל המכוניות המשווקות בישראל זכאיות להנחה של עד 15 אלף שקל כנגד מס הקניה המוטל עליהן, בהתאם לדרגת זיהום האוויר שלהן. רשות המסים מתכוונת להחמיר את תקן פליטת הגזים, מה שיפחית את שיעור ניכויי המס ויביא להתייקרויות
תומר הדר 31.05.16, 06:53 

רשות המיסים הציגה במהלך השבועות האחרונים בדיונים פנימיים, נוסח ראשון של נוסחת מיסוי ירוק חדשה לרכבים, שתיכנס לתוקף בינואר 2017, כך נודע ל"כלכליסט".

 

כיום, על כל המכוניות החדשות אשר משווקות בישראל מוטל מס קניה המחושב באופן אחיד לכל מכוניות הנוסעים: על המכונית עצמה מוטל מס קניה, בגובה של 83%. משיעור מס קניה זה מנוכים סכומים אשר נעים בין 0–15 אלף שקלים. הסכומים שמנוכים ממס הקניה מחושבים לפי נוסחה שמשקללת לכל דגם את שיעורי הפליטה של חמישה גזים מזהמים שונים: פחמן דו־חמצני, תחמוצות חנקן, חלקיקים נשימים, פחמימנים ופחמן חד־חמצני. לכל אחד מן הגזים האמורים קיים משקל מסוים בנוסחה, כלומר עצם הימצאו בפליטת המזהמים של מכונית, בשיעור מסוים, קובע כי תזכה להטבת מס בשיעור — שנע בין 0–15 אלף שקל.

 

בשעתו, מאז שנוסחת המיסוי הירוק נכנסה לתוקף, בשלהי 2009, נקבע כי תעודכן מעת לעת, בהתאם להתקדמויות הטכנולוגיות שחלו במכוניות, ההופכות את מנועיהן לנקיים יותר. העדכון הראשון בוצע באוגוסט 2009. עדכון נוסף בוצע בינואר 2015, אז נקבע כי עדכונים תקופתיים בנוסחה יבוצעו מדי שנתיים. ב־2014 התמהמהה רשות המיסים בחשיפת נוסחת החישוב הירוק, ובסופו של דבר הוצגה הנוסחה באופן רשמי רק באוקטובר, מה שיצר התמרמרות בקרב יבואני הרכב, שלא יכלו להזמין מראש מלאים של מכוניות לצורך שחרור לפני פרסום הנוסחה החדשה.

 

הפעם, הנוסחה תתפרסם כבר במהלך תחילת המחצית הראשונה של השנה. בשעתו, עם היוודע נושא עדכון נוסחת המיסוי הירוק, מיהרו יבואני הרכב להזמין מלאים גדולים של רכבים על מנת לשחררם ממכס עוד לפני כניסתו לתוקף של מתווה חדש, אשר מייקר את המכוניות ומצמצם את גובה הטבות המס הניתנות עליהן.

 



 

לדברי גורמים המקורבים לרשות המיסים, נוסחת המיסוי הירוק שתיחשף בעת הקרובה בפני יבואני הרכב צפויה להיות למחמירה יותר מן העדכון האחרון, שפורסם בינואר 2015, ובו חלו שינויים בכל המדדים השונים, לפיהם מחושב שיעור המס. לדוגמה, שיעור פליטת הפחמימנים, שעמד עד 2013 על 21,454 יחידות עלה ל־23,013 יחידות. שיעור פליטת תחמוצות החנקן (NOX) שעמד על 75,461 יחידות עלה ל־80,978 יחידות.

 

בפועל, ההחמרה בשיעור הפליטה של רוב המזהמים עמדה דאז על כחמישה עד עשרה אחוזים. כעת, מדגישים גורמים המקורבים לרשות המיסים, צפוי שיעור הפליטה להפוך למחמיר יותר. הסיבות להחמרה נובעות, בין היתר, הן מהתקדמויות טכנולוגיות שחלו מאז 2015, שהפכו את המכוניות לנקיות יותר — ובנוסף גם מן העובדה שבמהלך השנתים האחרונות מכירות רכב עלו באופן ניכר, מה שיצר מצב בו לכביש עלו אומנם רכבים מזהמים פחות, אך מספר הרכבים שעלו לכביש גדל.

 

שינויים דרסטיים בנוסחת החישוב של המיסוי הירוק עשויים להביא להתייקרויות של מכוניות חדשות, ביחוד אלו שנהנים כיום מהטבת מס ניכרת. בתחילת 2015 נמנעו מספר רב של יבואני רכב מלייקר את מרכולתם — ו"ספגו" את הצמצום בגובה הטבת המס, אך מספר לא מבוטל העלו מחירים בשיעורים שנעו בין מאות לאלפי שקלים.

 

מרשות המיסים נמסר: "הנוהל מתעדכן מדי שנתיים ויעודכן גם בינואר 2017".


Comments