קרני שמש במקום דלק

פורסם: 23 בנוב׳ 2013, 4:30 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 23 בנוב׳ 2013, 4:30 ]
אלכסנדרה לוקאש, 12/11/2013

כולנו חולמים על מכוניות שיוכלו להתרומם אנכית ולהציל אותנו מהפקקים של גוש דן או על אוטו שיוכל לתפעל את עצמו בלעדינו, למרות זאת כלי הרכב העתידניים שבאמת ישפרו את חיינו הם אלה שיחסכו לנו את חוויית התדלוק היקרה ואת חיפוש החנייה. אל תדאגו, כלי רכב כאלה בדרך כלל יהיו די דומים לחללית.

לרגל תערוכת חדשנות בתחבורה שנערכת היום (ג') ומחר בתל אביב, בדקנו מהם הפיתוחים החדשניים שצפויים לשנות את הרגלי הנהיגה שלנו, ויאפשרו לנו לא רק לזהם פחות את הסביבה אלא גם ליהנות מרכב שהוא הרבה יותר מסתם מנוע, חתיכת פח וארבעה גלגלים.

מחדשים לכם (צילום: muve)
מחדשים לכם (צילום: muve)

הארמדילו הוא לא רק חיה שנראית כמו עכבר עם שריון, אלא גם רכב מתקפל שרוצה לשנות את העולם. המכונית הזו בשם " ארמדילו טי" מגיעה מדרום קוריאה ויודעת להתקפל לחצי מגודלה המקורי בלחיצה אחת על הסמארטפון. למה זה טוב לנו? כי הפטנט הקצת מוזר חוסך כסף וזמן.

המכונית, פרי פיתוחו של מכון המחקר KAIST, מסוגלת לעבור מרחק של 100 ק"מ לאחר הטענה חשמלית של עשר דקות, והמהירות המקסימלית שלה יכולה להגיע ל-60 קמ"ש - מהירות הגיונית לרכב שנועד להתנייע בסביבה עירונית. כשמגיעה העת למצוא חנייה, החלק האחורי של הרכב, שמלכתחילה לא תופס יותר מדי מקום, מתקפל מעל לחלק הקדמי ועושה "דיאטה" רצינית - מ-2.8 מטרים ל-1.65 מטרים בלבד. למעשה מדובר בכלי ירוק שנועד להתמודד עם מצוקת התחבורה בערים הגדולות והצפופות.

בנוסף, המפתחים החליפו את המראות האחוריות במצלמות דיגיטליות קטנות שמקרינות על מסך שטוח את צדי הרכב ואת חלקו האחורי. המכונית הזאת כל כך חכמה, שהיא יודעת גם לתקשר עם הטלפון החכם שלכם. למעשה, מערכת המבוססת על "חלונות" מתקשרת עם הסמארטפון של הנהג ומאפשרת את החנייה העצמית. המכונית עדיין לא קרובה לייצור מסחרי, אך במכון הקוריאני מביעים תקווה כי האב טיפוס יוכל להתפתח לדגם ממשי שישתלט על הכבישים העירוניים.


שמש, הביאו שמש...ובזכותה לא ננשום יותר אדי דלק - זו פחות או יותר המוטו של "סטלה", המשפחתית הסולארית הראשונה בעולם, שנחשפה לפני כמה חודשים וכבר הספיקה לזכות באוקטובר במקום הראשון בקטגוריית Cruiser class במסגרת תחרות "וורלד סולאר צ'לנג'".

המכונית בעלת הארבעה מושבים, שפותחה על ידי צוות מאוניברסיטת איינדהובן לטכנולוגיה בהולנד, נושאת על גבה פאנלים סולאריים ומפיקה פי שניים יותר חשמל מאשר הכמות אותה היא צורכת, בזכות שיפור התאים הסולאריים. לא זו בלבד - הצוות הצליח להתמודד גם עם המשוכות הטכנולוגיות שהקשו לייצר רכב סולארי שמסוגל לשאת כמה אנשים בו זמנית והשתמשו בחומרי גלם קלים במיוחד.

"מדובר ברכב קל, אווירודינמי, עם מנועים חשמליים בגלגלים ומערכת ניהול אנרגיה מתוחכמת", מספרים אנשי הצוות, שלא הזניחו את העיצוב והאסתטיקה, שמזכירה יותר מכל רכבת חשמלית קטנה או קרון של רכבת הרים.



גם החברות הגדולות בשוק מתכוננות לעידן החדש, שבו תהיה אפשרות לבחור בין סוגי דלקים שונים. "אנחנו בשיאה של מהפכה גלובאלית, והאסטרטגיה שלנו טומנת בחובה גם אבולוציה וגם רבולוציה", מדגיש גלן שמידט, סמנכ"ל קשרי ממשל ב-BMW גרמניה, שניהל את הניסויים של החברה בכלי רכב חשמליים.

שמידט אמר ל-ynet כי מנקודת מבט של החברה, העתיד של התחבורה העירונית הוא בהנעה חשמלית, לאור השינויים הכלכליים, החברתיים והסביבתיים. כדוגמא הוא מספק את BMW i3, מכונית חשמלית שמציעה טווח נסיעה של 130-160 ק"מ, וצפויה להגיע לשווקים האירופיים כבר בשבוע הקרוב. "החזון בעצם הופך למציאות. הרכב הזה מציע ללקוחות ניידות ללא מיסוי על הזיהום ובעטיפה יוקרתית", מוסיף שמידט.

כמה מהפיתוחים העתידיים בתחום יוצגו בתערוכת חדשנות בתחבורה שנערכת היום ומחר בכיכר הבימה בתל-אביב בין השעות 9:00-18:00.

בין המשתתפות ניתן למצוא את קבוצת EVEN, שפועלת מזה 6 שנים לקידום תחום הרכב החשמלי בשווקים באיסלנד, נורבגיה וישראל. חזון הקבוצה הוא שבתוך מספר שנים העולם יתמקד באנרגיות חלופיות, נקיות יותר ושקטות יותר.

קבוצת EVEN היא בין המובילות בתחום יבוא הרכב החשמלי, וחתומה כיום על הסכמי הפצה בלעדיים עם יצרני רכב חשמלי מהמובילים בעולם וביניהם Zero Motorcycles, Bremach, Scutum, Mehindra וחברת .TESLA בתחילת 2013 הוקמה EVEN ישראל, מתוך הבנה שהציבור הישראלי וכן המדינה עצמה מבקשים להיות חלק מהחזון.

  • תערוכת החדשנות בתחבורה נערכת בשיתוף עיריית תל אביב, הבורסה לניירות ערך ואקומושן. התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב בימים שלישי ורביעי, 12-13.11, ברחבת תיאטרון הבימה בין השעות 9:00 ל-18:00.
Comments