עובד בת"א וגר בכפ"ס? תכין 12 אלף שקל בשנה

פורסם: 4 בפבר׳ 2013, 6:27 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 4 בפבר׳ 2013, 6:28 ]
בדיקת ynet: אם תחליט לבסוף המדינה ליישם את מס הגודש, ישלמו תושבי כפר סבא העובדים בתל אביב קרוב ל-12 אלף שקל בשנה עבור השימוש ברכב פרטי. 
שחר הזלקורן, 3/2/2013

הצביעו והשפיעו - 1.50 שקלים לכל ק"מ, פתרון הכרחי או עוד מס על הנהגים? במשרדי הממשלה אומרים כי בעוד שנים ספורות לא תהיה ברירה. גם אם ימומשו כל תוכניות משרד התחבורה לסלילת כבישים חדשים, צי הרכב הישראלי פשוט גדול מדי. הפקקים יתארכו משנה לשנה, והעלות לכל אזרח ולמשק כולו תהיה גבוהה יותר ויותר. ולכן, אם רוצים לפתור את בעיות התחבורה צריך לשנות את הרגלי הנסיעה - ולמשרדי הממשלה יש כבר תכנית.

 

יולי 2010, האוצר מתכנן להטיל מיסוי על כל נסיעה 

אפריל 2011, חשיפת ynet: רוצים להיכנס לת"א? שלמו על כל קילומטר

 


הצביעו בסקר המיוחד - בעד או נגד מס נסועה בישראל 



מס נסועה: כמה זה יעלה לכם?
מקום מגוריםמקום עבודהמרחקמחיר יומימחיר שנתי
ראשון לציוןתל אביב15.4 ק"מ34 שקלים8,160 שקלים
כפר סבאתל אביב21 ק"מ50 שקלים12,000 שקלים
רחובותתל אביב26 ק"מ50 שקלים12,000 שקלים
פסגת זאבגבעת רם (י-ם)11 ק"מ21 שקלים5,040 שקלים
קריית יםחיפה15.4 ק"מ34 שקלים8,160 שקלים

מקור: על-פי חישוב ynet, בהתאם למתווה "ניסוי בשינוי הרגלי נסיעה"

 

הפתרון - תשלמו יותר

אחת הדרכים היא הטלת "מס נסועה" - מס שמחושב בהתאם לזמן הנסיעה, המיקום הגיאורגרפי וכמות הזיהום של כלי הרכב. בקרוב תחל המדינה בניסוי שייבחן את ההשפעה של מס שכזה על הרגלי הנסיעה. מי שייסע בשעות העומס בלב גוש-דן ישלם 1.50 שקלים לכל ק"מ, ומי שמתגורר בפריפריה יזכה לעידוד קל מהמדינה, בדמות "בונוס" של 10 אגורות לכל ק"מ.

 

 

רבים חוששים מהמס העתידי, ויש לכך סיבות מהותיות. דאגה אחת נוגעת לכך שמס הנסועה הוא רק עוד דרך לגבות מסים מהנהגים, שכבר כיום משלמים עשרות אלפי שקלים במסי קנייה, אגרות ומס על הדלק ("בלו"). בעיה נוספת היא פגיעה אפשרית בפרטיות, שכן גביית מס הנסועה תעשה באמצעות התקנת "קופסת ניטור" בכל מכונית, שתאפשר מעקב מדויק אחר כל נהג - בכל מקום ובכל זמן. סיוט "האח הגדול", כך טוענים רבים, מעולם לא היה קרוב יותר להגשמה.

 

משרדי הממשלה: ב-2020 יהיה גרוע הרבה יותר (צילום: רועי קופר)
משרדי הממשלה: ב-2020 יהיה גרוע הרבה יותר (צילום: רועי קופר)

  

כמה ישלם מי שגר בכפר סבא?

הניסוי שיחל בחודשים הקרובים נועד לבחון רעיון פשוט לכאורה: האם ייקור עלות הנסיעה בשעות העומס והוזלתן בשעות פחות עמוסות, יגרמו לנהגים לשנות את הרגלי הנסיעה שלהם. על-פי מתווה הניסוי, תחולק הארץ לשלושה איזורים עיקריים - מטרופולינים, שולי מטרופולינים ופריפריה - והמס יחושב בהתאם למיקום הגיאוגרפי וזמן הנסיעה. במתווה נכללת הטבה לתושבי הפריפריה, שבמקום לשלם מס - יקבלו 10 אגורות לכל ק"מ.

 

אם כך בסופו של דבר ייגבה המס, איך כל זה ישפיע על הכיס שלכם? קחו למשל נהג שמתגורר בראשון לציון, ועובד בתל אביב. המרחק בין מרכז ראשון לציון ומרכז תל אביב הוא כ-15.4 ק"מ. על-פי מתווה הניסוי, ארבעת הקילומטרים הראשונים לא יכללו בחישוב האגרה, ולכן מחיר הנסיעה בשעות העומס יהיה כ-17 שקלים לכל כיוון, או 34 שקלים ליום. בחודש ממוצע, שבו כ-20 ימי עבודה, ישלם אותו נהג כ-680 שקלים. וכמה זה יוצא בשנה אחת? כ-8,200 שקלים.

 

מצבו של מי שמתגורר בכפר סבא ועובד בתל אביב, צפוי להיות גרוע משמעותית. המרחק בין מרכזי הערים הוא כ-21 ק"מ, ולכן אגרת הנסיעה - בניכוי ארבעת הקילומטרים הראשונים - תגיע לשיעור המרבי, שהוא 25 שקלים. לכן, התשלום היומי יהיה 50 שקלים, בחודש ישלם אותו נהג 1,000 שקלים, ובשנה תגיע האגרה לסכום עתק של כ-12,000 שקלים.

 

גם במטרופולינים אחרים, יידרשו נהגים לשלם סכומים גבוהים. למשל, מי שמתגורר בקריית ים ועובד בחיפה ישלם סכום זהה לזה שמשלם תושב ראשון לציון שעובד בתל אביב - 680 שקלים בחודש, וכ-8,200 שקלים בשנה. ומה צפוי לירושלמים? מי שמתגורר בגבעה הצרפתית ועובד בגבעת רם, צפוי לשלם 21 שקלים ביום, 420 שקלים בחודש, וכ-5,000 שקלים בשנה.

מס הנסועה: כמה יעלה ק"מ?
 "מטרופולינים""שולי מטרופולונים""פריפריה" (בונוס)
06:30 עד 09:301.50 שקל30 אגורות10(-) אגורות
09:30 עד 15:3010 אגורותללא תשלום10(-) אגורות
15:30 עד 18:301.50 שקל30 אגורות10(-) אגורות
18:30 עד 20:0010 אגורותללא תשלום10(-) אגורות
20:00 עד 06:30ללא תשלוםללא תשלום10(-) אגורות
ימי ו', שבת, ערבי חג וחגללא תשלוםללא תשלום10(-) אגורות

 

יש ברירה, או שאין ברירה?

להערכת משרדי האוצר והתחבורה, עד סוף העשור יגדל צי הרכב הישראלי בכמעט 50% - מ-2.7 מיליון כלי רכב כיום, ל-4 מיליון בשנת 2020. ההשקעה המתוכננת בכבישים בתקופה זו לא תוכל לעמוד בקצב הצמיחה הזה, ולכן צריך לנקוט אמצעים לניהול עומסי התנועה הצפויים. אם לא יינקטו אמצעים שכאלה, פקקי התנועה - בעיקר במרכז הארץ ובאיזור המטרופוליני של ירושלים וחיפה - יהיו בלתי נסבלים.

 

הטלת מס נסועה יכולה לפתור את הבעיה, לפחות חלקית. באמצעות תמריצים כלכליים, מקווים במשרדי הממשלה לשנות את הרגלי הנסיעה של הישראלים - פחות נסיעות יבוצעו בשעות העומס, ויותר נהגים יוותרו על המכונית הפרטית ויעברו לתחבורה ציבורית. במקביל גם מתוכננת הפחתת מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות, וכך אולי גם יינתן מענה לחשש הנהגים מפני הכבדת נטל המס.

 

אז האם באמת אין מנוס מהטלת מס נסועה? במשרדי הממשלה יודעים היטב כי הטלת מס שכזה, או "אגרות גודש" למיניהן, היא צעד קיצוני שיעורר התנגדות ציבורית עזה. החשש מפני פגיעה בפרטיות והכבדת נטל המס הן רק שתיים מהבעיות הכרוכות במהלך. בעיה אחרת היא עצם ההחלטה לגבות מס עבור "מוצר" שעד כה ניתן לכל האזרחים בחינם - רשת הכבישים.

 

יתרה מזאת: לפי מתווה הניסוי, רוב הישראלים עלולים להיפגע ממס נסועה ורק מעטים יחסית יהנו מהטבות. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), יותר מ-3 מיליון תושבים מתגוררים במטרופולין גוש-דן, כמיליון גרים במטרופולין חיפה, ובירושלים לבדה מתגוררים יותר מ-800 אלף אזרחים. מה נתונים אלה מלמדים? ההטבה הצפויה לתושבי הפריפריה עשויה לשפר במעט את איכות חייהם, אך יותר מ-70% מהישראלים עלולים להיפגע מהטלת מס נסועה.



Comments