מתי כדאי לקחת רכב צמוד מהעבודה - ובאיזה מחיר עדיף לוותר עליו?

נשלח 14 במרץ 2016, 22:39 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 14 במרץ 2016, 22:40 ]

הציעו לכם רכב ליסינג? לפי נתוני חברת חשב, מכונית משפחתית צמודה משתלמת כיום
רק בעלות חודשית של פחות מ-3,295 שקל ■ בקרב עובדי ההיי-טק, עסקת ליסינג ממוצעת נעה סביב 4,000 שקל בחודש, אבל בחברות הליסינג ממהרים לטעון שהמחיר אינו חזות הכל: "כשהמכונית נתקעת ומקבלים רכב חלופי בשיחת טלפון - כמה זה שווה לנהג?"

מאת אורן דורי, 1/2/2016

קבלת רכב בליסינג ממקום העבודה נתפשת בדרך כלל כהטבה בתנאי ההעסקה של שכירים, אך לא תמיד היא משתלמת מבחינה כלכלית. בעידן שבו מחיר הדלק יורד ותנאי מימון נוחים מאפשרים רכישת רכב חדש בזול, נשאלת השאלה אם סמל הסטטוס מצדיק תשלום למעביד ומס של 2.48% ממחיר מחירון הרכב החדש (שווי שימוש ברכב צמוד). כלומר, היכן בדיוק ממוקמת נקודת האיזון בסכום שיורד משכר הברוטו של העובד, שמעבר לה עדיף כבר לוותר על הליסינג ולרכוש מכונית פרטית?

לצורך חישוב עדכני לנתוני השוק ב-2016, פנינו לחברת חשב מערכות מידע, שבדקה עבורנו את העלויות הריאליות של אחזקת רכב צמוד, לעומת שווי השימוש שבו מכירה המדינה. התחשיב של שביצעה חשב מתבסס על פרופיל עסקה שכיח של חכירת מכונית משפחתית ממוצעת המצוידת במנוע בנפח 1.6 ליטר, במחיר של כ–128 אלף שקל. טויוטה קורולה היא דוגמה קלאסית לכך, אך הניתוח תקף במידה רבה גם לדגמים עם מנועים ומחירים מעט שונים, כמו מאזדה 3 ויונדאי i35, ואף לג'יפונים מקבילים כמו שברולט טראקס.

הבדיקה של חשב בוצעה לפי מפתח של עובד הנוסע כ-17 אלף ק"מ בשנה - מחצית המרחק בעיר ומחציתו מחוצה לה - ומשלם מס כולל של 43% מהברוטו (מס הכנסה של 34% ועוד דמי ביטוח לאומי ומס בריאות של 9%). במלים אחרות: עובד היי־טק טיפוסי, שמשתכר 20–40 אלף שקל בחודש וגומא מרחקים קצרים עד בינוניים.

ההוצאה הגדולה ביותר על מכונית חדשה בבעלות פרטית היא החזר הון, שהוא ירידת הערך של המכונית בשקלול היוון לתקופה של חמש שנות בעלות. הוצאה זו מסתכמת ב–18,118 שקל לשנתיים בממוצע, לפי נתוני חשב, קצת יותר משקל אחד לק"מ נסועה.

ירידת מחירי הדלק מובילה להערכה של 9,256 שקל לשנתיים לתדלוק הרכב. בתוספת ביטוח חובה (1,634 שקל בשנה), ביטוח מקיף (4,160 שקל), תיקונים וחלפים (4,506 שקל), רישוי שנתי (1,719 שקל) ושונות (844 שקל) - מתקבלת הוצאה על אחזקה שנתית בסך 40,238 למכונית משפחתית סטנדרטית. בחלוקה לחודשים, תשלמו על המכונית 3,353 שקל; ובחישוב לק"מ - 2.36 שקלים.

לעומת זאת, המדינה אומדת את שווי השימוש במכונית משפחתית רלוונטית ב-3,100–3,200 שקל, אלא שהנחה זו התבררה כלא מדויקת, לאחר בדיקה.


חשב בדקה את ערך שירות הליסינג, לפי תחשיב של הפסד בסך 1,878 שקל משכר חודשי נטו במדרגת מס שולי (כולל דמי ביטוח לאומי) של 43%, עוד 110 שקל על ויתור חלק המעביד לפנסיה ופיצויים (בהנחה כי ב-25% מהמקרים חל ויתור); ולבסוף, 1,365 שקל בעבור מס על שווי השימוש הקבוע בחוק.

בשורה התחתונה, ועל בסיס פרופיל נהג ליסינג ממוצע, נקבע כי אם סכום הוויתור החודשי משכר הברוטו גבוה מ-3,295 שקל, מוטב לנהג הממוצע שלנו להחזיר את המכונית למקום העבודה.

"בחברות עם צי קטן - הליסינג זול יותר"

נתיבי איילון. צילום: אביעד הרמן

יש לסייג ולומר כי מאחורי המספרים היבשים עומדת יכולתו של המעסיק להשיג עסקה טובה עם חברות הליסינג, ולגלגל את המחיר הנמוך לעובד. גובה הזקיפה על מכונית מדגם ספציפי עשוי להיות אטרקטיבי עבור עובד בחברה א', אך בלתי משתלם עבור חברו מבניין המשרדים הסמוך. בשורה התחתונה, יש להצליב בין שווי השימוש בליסינג כפי שמוערך על ידי רשות המסים לשווי בפועל של ההטבה, שפוטרת את הנהג מהוצאות שוטפות של בעלות על רכב פרטי.

"המחיר הממוצע בשוק לעסקת ליסינג הוא 3,200–3,500 שקל, אבל דווקא בחברות עם צי ליסינג קטן יש סיכוי טוב יותר לקבל עסקה זולה יותר", אומר יו"ר פורום נוהגים היי־טק, נועם קום. בתגובה לקביעת חשב, הוא אומר כי "נקודת האיזון בפועל נקבעת לפי קילומטרז' הנסועה. הליסינג הופך למשתלם אחרי יותר מ–20 אלף ק"מ בשנה".

מחקר שערכו באחרונה מועדון הצרכנות הייטקזון וחברת עוקץ מערכות בתלושי השכר של כ–10,000 עובדי מגזר ההיי־טק, מראה כי ב–2015 חלה ירידה של 8% במספר העובדים שהתקשרו בעסקת ליסינג ממקום העבודה. רבים מהם עברו לעסקות ליסינג פרטי או מימון לרכישת רכב, בשל הריבית האפסית בשוק. עם זאת, לפי סקר נלווה, כ–40% מההיי־טקיסטים עדיין מחזיקים רכב בליסינג של מקום העבודה. שעלות עסקה ממוצעת מוערכת על ידי המועדון ביותר מ-4,000 שקל בחודש.

"בעבר, כל הדילמה לא היתה קיימת", אומר קום. "ליסינג תפעולי היה משתלם חד־משמעית. אבל המעבר לשווי שימוש ליניארי ב–2010 גרם להתייקרות המס ופגם בכדאיות הכלכלית לעובדים. חברות הליסינג השכילו לפתח פתרונות אלטרנטיביים, כמו ליסינג פרטי. יש לעובדים אפשרות להעתיק את הסכם הליסינג התפעולי למסלול פרטי, וכך לחסוך מאות שקלים בכל חודש".

לדבריו, חשב לא משקללים נעלמים נוספים. "הרכב הצמוד הוא שקט נפשי, ונותן למשתמש שירות שחוסך הרבה זמן, ששווה הרבה כסף. מי שנוסע הרבה יבחר כנראה להישאר עם הליסינג ממקום העבודה ולחסוך לעצמו דאגות רבות, כמו תחזוקת הרכב, סכום ההשתתפות העצמית בביטוח במקרה של תאונה ועלויות עקיפות נוספות. אלה שנוסעים מעט אולי יעברו לאופציה השנייה, כי היא אטרקטיבית יותר".

הדלק החינמי הרבה פחות אטרקטיבי

שוק הליסינג התפעולי נמצא בקיפאון בשנים האחרונות, והרווחים של ציי הרכב ממנו נשחקו לרמה מינימלית. התייקרות המיסוי על שימוש במכוניות מליסינג, בנוסף לירידות חדות מבעבר בדגמים הנפוצים במחירון לוי יצחק, גרמו למעבר של חברות הליסינג למכירות רכב ולפריחה של מבצעי "אפס ק"מ". זאת, עם תמחור נוח יחסית של מכוניות חדשות - הודות לשערי מטבע נוחים ותנאי מימון נוחים שניצלו את סביבת הריבית הנמוכה במשק. מעבר לכך, הצלילה במחיר הדלק הפכה את הטבת הדלק החינמי בחלק מציי הליסינג לבעלת שווי כלכלי נמוך יותר.

יש שמייחסים את התופעה לחברות הליסינג עצמן, שפונות יותר ויותר אל הלקוחות הפרטיים. מסלולי הליסינג הפרטי מגבילים אמנם את הנסועה, אבל יכולים לחסוך עד 1,000 שקל בחודש לעובדים שלא נוסעים הרבה.

"בנקודת הזמן הנוכחית, לא נותרה זכות קיום לחברות הליסינג הקטנות, שבבעלותן ציים בני פחות מ–10,000 כלי רכב", אומר גורם בכיר בענף הרכב המקומי. "חברות הליסינג עוברות להיות סוחרות רכב, כי שם נמצא הכסף האמיתי. לחלופין, הן מתממשקות ליבואנים. לא רחוק היום שבו גם חברות ליסינג גדולות כמו אלדן ואלבר ייהפכו למשווקות מורשות של יבואני הרכב.

"ליבואנים עולה המון כסף לתחזק אולמות תצוגה, והרבה פעמים הם נשארים ריקים כמו בית קברות. חברות הליסינג במילא מתפקדות בפועל כמפיצות הכי גדולות של היבואנים, רק שכרגע זה לא רשמי. בעתיד הקונה יוכל להיכנס לסוכנות ליסינג ולקנות דרכה רכב חדש מהיבואן באופן פורמלי, ולא רק באמתלה של מבצעי 'יד שניה אפס ק"מ'".

"חברות ליסינג מוכרות טוב יותר ליד שנייה"

מנכ"ל חברת הליסינג והשכרת הרכב Lease4U, אליחי אל יגון, מסכים עם הקביעה שענף הליסינג התפעולי רחוק מימי הזוהר שלו, אבל מסביר שעבור משתמשים רבים עדיין אין עבורו תחליף ראוי. "נכון שהליסינג התפעולי משתלם פחות כיום עבור מי שנוסע 15 ואולי גם 20 אלף ק"מ בשנה, אבל ממוצע הנסועה השנתית לרכב ליסינג הוא 30 אלף ק"מ, לעומת 17 אלף ק"מ ברכב פרטי", אמר אל יגון.

"חשב מערכות צברו הרבה ניסיון, והנתונים שלהם כנראה מבוססים", מוסיף אל יגון, אך טוען גם הוא לפרמטרים נוספים שצריכים לההביא בחשבון כשחושבים אם לקחת רכב מליסינג: "ראשית, ההערכה של מחיר מכירת הרכב כמשומש בעוד כמה שנים היא הימור. חברות הליסינג מוכרות טוב יותר מאשר אנשים פרטיים, וכנראה שבחשב לא יודעים לתת לזה את המשקל הנכון. אנחנו בליסינג מגדרים את הסיכון של ירידת הערך - גם במקרים של צניחת השווי במקרה של תאונה.

"כך גם בהקשר של עלויות הביטוח. בחשב בודקים לקוח ממוצע, אבל מה עם מי שיש לו בבית נהג צעיר שמצריך פוליסה יקרה בהרבה? והכי חשוב, הליסינג התפעולי נותן למשתמש נוחות שלא תמיד אפשר לאמוד בכסף. למשל, במקרה שהמכונית נתקעת בדרכים, ואפשר לקבל במקומה רכב חלופי בשיחת טלפון פשוטה - כמה זה שווה באותו רגע עבור הנהג?"

לכתבה בדהמרקר



Comments