דו"ח מטריד: אין מספיק מסילות רכבת בישראל

נשלח 6 במאי 2011, 3:38 על ידי Sustainability Org
היחס בין אורך המסילה בישראל ומספר האזרחים, המציג באופן כללי את השירות שמסוגלת להעניק הרכבת, אינו עושה עמה חסד. ביחס למדינות העולם המערבי, אנחנו מדשדשים בתחתית
ynet, 5/5/2011

ארץ קטנה, עם מעט מדי מסילות. דו"ח שהכין משרד רואי החשבון זיו האפט BDO עבור התאחדות הקבלנים, מעלה כי היחס בין גודל האוכלוסייה ואורך מסילות הרכבת בישראל, הוא מהנמוכים בעולם המערבי. הדו"ח מתבסס על השוואת אורך המסילות ב-17 מדינות, ובדיקת היחס בין אורכן ומספר התושבים בכל מדינה. על-פי הדו"ח, בישראל יש כ-150 מטר מסילה בלבד לכל אלף תושבים, לעומת למעלה מקילומטר בפינלנד, 700 מטר בארה"ב, 600 בשוויץ, ו-250 מטר באנגליה - פי 2.5.


"יש חשיבות גדולה לתחבורה ציבורית יעילה" (צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מוטי כידור, סבור כי פיתוח רשת הרכבות הוא צורך לאומי: "דווקא במדינה קטנה כמו ישראל, יש חשיבות גדולה לתחבורה ציבורית יעילה ובפרישה רחבה - והיום, יותר מתמיד, מוטב להשקיע משאבים בפיתוח תשתיות הרכבת כאמצעי התחבורה הציבורית המשמעותי בישראל". לדבריו, השקעה ברשת הרכבות תסייע בפיתוח התחבורה הציבורית כולה, בקירוב הפריפריה למרכז ובצמצום עומסי התנועה בכבישים.

 

"אין שום סיבה שמדינת ישראל כולה לא תהיה מרושתת במסילות רכבת לאורכה ולרוחבה", אומר אילן מרדכי, סגן נשיא ההתאחדות. "לדעתנו, עם סלילתן של מסילות חדשות, יפתרו בעיות רבות עמן מתמודדת רכבת ישראל - ובכללן איחורים, עיכובים וכמות קטנה יחסית של רכבות בשעות מסוימות ביום".
אורך מסילות: השוואה בינלאומית
אורך מסילות: השוואה בינלאומית

מדינה אורך מסילה ל-1,000 תושבים
1. פינלנד 1,100 מטר
2. צ'כיה 850 מטר
3. הונגריה 800 מטר
4. ארה"ב 700 מטר
5. אוסטריה 650 מטר
6. שוויץ 600 מטר
7. בולגריה 550 מטר
8. פולין 500 מטר
9. גרמניה 500 מטר
10. רומניה 500 מטר
11. צרפת 450 מטר
12. איטליה 350 מטר
13. ספרד 300 מטר
14. פורטוגל 250 מטר
15. בריטניה 250 מטר
16. יוון 200 מטר
17. ישראל 150 מטר

* מקור הנתונים: משרד רו"ח BDO 

 

יש לציין כי על-פי נתונים שמפרסמת רכבת ישראל, אורך המסילות בישראל ארוך במקצת מזה המופיע בדו"ח שהוכן עבור התאחדות הקבלנים. ברכבת מפרסמים כי בישראל יש מסילות באורך כולל של כ-1,100 ק"מ, וזאת לעומת 1,000 ק"מ בדו"ח. אולם, ההבדל בין הנתונים אינו צפוי לשנות משמעותית את היחס בין אורך המסילות ומספר התושבים.

 

בנוסף, חשוב לזכור כי השוואת אורך המסילות אינה מדד "מדעי", שכן התנאים הגיאוגרפיים משתנים משמעותית בין כל מדינה וכל מדינה, ויוצרים דרישות או מגבלות שונות. עם זאת, מסקנת הדו"ח, לפיה רשת הרכבות בישראל אינה מפותחת מספיק, מקובלת על מרבית מומחי התחבורה. רשת המסילות סבלה מהזנחה רבת-שנים, ולמעשה רק בתחילת העשור הראשון של המאה ה-21 החלה להתפתח בקצב סביר.

 

בפברואר 2010 אישרה ממשלת ישראל את תוכנית "נתיבי ישראל", אשר כוללת השקעת מיליארדי שקלים בפיתוח מסילות חדשות בעשור הקרוב. עם הפרויקטים המתוכננים נמנים חידוש "מסילת העמק" בין בית שאן וחיפה, הקמת קו חדש בין כרמיאל וחיפה, ותכנון מסילות נוספות - כמו למשל קו רכבת לאילת.

לכתבה באתר ynet

כתבות קשורות:
אופניים על הרכבת, האור בקצה המינהרה?
בקרוב מותר: עולים לרכבת עם האופניים
Comments