דוח: יותר אוטובוסים – פחות פליטות גזי חממה

נשלח 27 במאי 2010, 6:02 על ידי Sustainability Org

השקעה בתחבורה ציבורית תקטין פליטות גזי חממה, כך עולה מדוח חדש של אדם טבע ודין. ההמלצות: השקעה בתשתיות, שיפור המידע והנגישות והקמת רשות לאומית לתחבורה

nrg מעריב | 25/5/2010 14:24    
בלונדון הקטינו את השימוש ברכב פרטי ב- 0.8% בשנה בין השנים 1999 - 2003 על ידי הרחבת רשת התחבורה הציבורית, מתן זכויות דרך משופרות לתחבורה ציבורית ואגרות גוד. בברוז' מתן מידע על אוטובוסים בזמן אמת בקווים מסוימים גרם לגידול של שישה אחוזים בשימוש בקווים אלה. בפורטלנד הגדילו את התדירות ואת משך השירות ב-12 קווים מרכזיים וראו כי בתקופה שבין 1999 - 2005 עלתה רמת השימוש באוטובוסים ב- 18.2%.
הרכבת הקלה בירושלים. סנונית ראשונה?
הרכבת הקלה בירושלים. סנונית ראשונה? צילום: פלאש 90


בברצלונה הגדילו את ההשקעה בתחבורה ציבורית, הכניסו כרטיסים משולבים, שיפרו את האינטגרציה בין קווים, הגבילו כניסת רכב פרטי למרכז העיר והגבילו חניה והגדילו את היקף המדרכות להולכי רגל. בין השנים 1999 - 2002 הם הקטינו את מספר הנסיעות בעיר ברכב פרטי בשלושה אחוזים. ובישראל? בעיקר מתעלמים מהנושא.

דוח חדש של אדם, טבע ודין מנסה להציג אלטרנטיבות. על פי הדוח, המהווה מעין חלופה לדוח מקינזי (שהוזמן על ידי המשרד להגנת הסביבה וממליץ על תוכנית פעולה לאומית להפחתת פליטות גזי החממה), ניהול נכון ומתקדם של תחבורה ציבורית בישראל יוביל להפחתה משמעותית בפליטת גזי החממה, זאת לצד תועלות נוספות כגון חסכון כספי, צמצום תאונות הדרכים וייתור הצורך בסלילת כבישים חדשים. "יש צורך לבדוק באופן רציני ומקיף את פוטנציאל ההפחתה של גזי חממה בישראל כתוצאה משינוי התנהגות בתחום התחבורה, ולקדם במהירות תכניות משמעותיות בתחום זה", נכתב בדוח.

"נתוני הדוח מוכיחים כי דוח מקינזי הוא דוח שמרני, אשר מתעלם מהתחבורה הפרטית שהיא אחד ממקורות הזיהום המרכזיים בישראל. לצערנו, מדינת ישראל אימצה את דוח מקינזי, זאת במקום להציג תוכנית אמיצה וחדשנית לתחבורה ציבורית מתקדמת, שתביא להפחתה משמעותית בפליטת גזי החממה, לצמצום הפגיעה בבריאות הציבור, לשיפור איכות החיים ולהתייעלות כלכלית", אמר עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין.

להגדיל ההשקעה בתחבורה ציבורית לעומת השקעה בכבישים

מהדוח עולה שפליטת גזי חממה של נוסע בכלי רכב פרטי גבוהה בכ-60% מזו של נוסע בתחבורה ציבורית. על פי הדוח, נוסע בודד בתחבורה ציבורית (כגון אוטובוס) אחראי לפליטת גזי חממה לקילומטר של 0.05 קילוגרם, לעומת נוסע בודד ברכב פרטי האחראי לפליטת גזי חממה לקילומטר של 0.12 קילוגרם.

בדוח נכתב גם כי כל קיצור בעשרה אחוזים בזמן הנסיעה יביא לעליה של כארבעה אחוזים של עליה בשימוש בתחבורה ציבורית, וכל עליה של אחוז אחד בתדירות התחבורה הציבורית תביא לגידול של חצי אחוז במספר הנוסעים.

"כל דיון על הפחתת פליטות גזי חממה אשר אינו כולל התייחסות מרכזית לאחד ממקורות הזיהום המרכזיים – תחבורה פרטית – אינו יכול להיחשב לדיון רציני", נכתב בדוח. "על המשרד להגנת הסביבה להציג בפני ממשלת ישראל תכנית אמיצה שיש בה כדי לממש את פוטנציאל המעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית".

הדוח ממליץ על שילוב אמצעי תחבורה נוספים כגון רכבות קלות וחשמליות; קישור נכון בין אמצעי התחבורה השונים; הגדלת תדירות התחבורה הציבורית, קיצור זמן ההמתנה וקיצור משך הנסיעה; הקמת תשתית תחבורה ציבורית נאותה הכוללת נתיבי תחבורה ציבורית רבים וזמינים; שיפור המידע התשתיתי אודות הקווים והמסלולים של היצע התחבורה הציבורית; והקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות במטרופולינים הגדולים במדינה לשם קידום תכניות מערכתיות לשיפור התחבורה הציבורית וצמצום התלות ברכב פרטי.

"על מנת להפחית את פליטת גזי החממה בישראל, יש צורך לקדם תכניות רציניות לשיפור התחבורה הציבורית ולצמצום התלות ברכב פרטי", טוען מחבר הדוח, ד"ר אריה ונגר, מדען האוויר של העמותה. לדבריו, יש להגדיל בצורה ניכרת את היחס בין ההשקעה בתחבורה ציבורית להשקעה בכבישים ולהטמיע עקרונות של תחבורה בת קיימא בכל מערכות התכנון.

לקריאת הדוח המלא

לכתבה באתר nrg

Comments