השקעה בתחבורה ציבורית תקטין פליטות גזי חממה, כך עולה מדוח חדש של אדם טבע ודין. ההמלצות: השקעה בתשתיות, שיפור המידע והנגישות והקמת רשות לאומית לתחבורהבלונדון הקטינו את השימוש ברכב פרטי ב- 0.8% בשנה בין השנים 1999 - 2003 על ידי הרחבת רשת התחבורה הציבורית, מתן זכויות דרך משופרות לתחבורה ציבורית ואגרות גוד. בברוז' מתן מידע על אוטובוסים בזמן אמת בקווים מסוימים גרם לגידול של שישה אחוזים בשימוש בקווים אלה. בפורטלנד הגדילו את התדירות ואת משך השירות ב-12 קווים מרכזיים וראו כי בתקופה שבין 1999 - 2005 עלתה רמת השימוש באוטובוסים ב- 18.2%.![]() הרכבת הקלה בירושלים. סנונית ראשונה? צילום: פלאש 90 בברצלונה הגדילו את ההשקעה בתחבורה ציבורית, הכניסו כרטיסים משולבים, שיפרו את האינטגרציה בין קווים, הגבילו כניסת רכב פרטי למרכז העיר והגבילו חניה והגדילו את היקף המדרכות להולכי רגל. בין השנים 1999 - 2002 הם הקטינו את מספר הנסיעות בעיר ברכב פרטי בשלושה אחוזים. ובישראל? בעיקר מתעלמים מהנושא. דוח חדש של אדם, טבע ודין מנסה להציג אלטרנטיבות. על פי הדוח, המהווה מעין חלופה לדוח מקינזי (שהוזמן על ידי המשרד להגנת הסביבה וממליץ על תוכנית פעולה לאומית להפחתת פליטות גזי החממה), ניהול נכון ומתקדם של תחבורה ציבורית בישראל יוביל להפחתה משמעותית בפליטת גזי החממה, זאת לצד תועלות נוספות כגון חסכון כספי, צמצום תאונות הדרכים וייתור הצורך בסלילת כבישים חדשים. "יש צורך לבדוק באופן רציני ומקיף את פוטנציאל ההפחתה של גזי חממה בישראל כתוצאה משינוי התנהגות בתחום התחבורה, ולקדם במהירות תכניות משמעותיות בתחום זה", נכתב בדוח. "נתוני הדוח מוכיחים כי דוח מקינזי הוא דוח שמרני, אשר מתעלם מהתחבורה הפרטית שהיא אחד ממקורות הזיהום המרכזיים בישראל. לצערנו, מדינת ישראל אימצה את דוח מקינזי, זאת במקום להציג תוכנית אמיצה וחדשנית לתחבורה ציבורית מתקדמת, שתביא להפחתה משמעותית בפליטת גזי החממה, לצמצום הפגיעה בבריאות הציבור, לשיפור איכות החיים ולהתייעלות כלכלית", אמר עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין. להגדיל ההשקעה בתחבורה ציבורית לעומת השקעה בכבישים
מהדוח עולה שפליטת גזי חממה של נוסע בכלי רכב פרטי גבוהה בכ-60% מזו של נוסע בתחבורה ציבורית. על פי הדוח, נוסע בודד בתחבורה ציבורית (כגון אוטובוס) אחראי לפליטת גזי חממה לקילומטר של 0.05 קילוגרם, לעומת נוסע בודד ברכב פרטי האחראי לפליטת גזי חממה לקילומטר של 0.12 קילוגרם. |