איזו מכונית גורמת לפליטת יותר גזי חממה: מכונית עם מנוע בנזין או מכונית חשמלית?

פורסם: 1 בינו׳ 2010, 6:24 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 16 בפבר׳ 2010, 11:38 ]
תאריך פרסום: 1/1/2010 , תאריך עדכון: 15/2/2010
 
החישובים המוצגים בדף זה אינם נכונים, כיוון שהם מבוססים על הנחות בסיס לא עדכניות. החישובים הנכונים מוצגים בדף זה 
חישוב משקל הפחמן הדו-חמצני (CO2) שנפלט לאטמוספירה כתוצאה מנסיעה של 18,000 ק"מ ברכב פרטי. מכונית אחת מונעת במנוע בנזין, ומכונית שנייה מונעת במנוע חשמלי. הערה: החישוב המוצג בדף זה התבסס על נתונים לא עדכניים לגבי תחנות ייצור החשמל בישראל.
 
[הערה מתאריך 11/2/2010: בשיחה שקיימתי עם ד"ר ברננדה פליקשטיין, שחיברה דוח הבוחן את נושא הפליטות עבור חברת 'בטר פלייס', טענה ד"ר פליקשטיין שחלק מהנתונים עליהם מבסס פרופ' רבינוביץ את חישוביו הינם שגויים (אף שהם נבדקו כנגד המקורות המופיעים בהמשך). משהועברו נתונים שנבדקו כנגד הדוח הסביבתי של חברת חשמל, עידכנתי את החישוב. .
 
החישוב שהתבסס על הנחות לא עדכניות: 
מידע והנחות
דגם מכונית בנזין: רנו מגאן סימן 3
דגם מכונית חשמלית: המכונית החשמלית של חברת "בטר פלייס", המבוססת על רנו מגאן פלואנס (לאתר "Better Place")
בסיס ההשוואה:  שתי המכוניות נוסעות 18,000 ק"מ בשנה, שהוא המרחק השנתי הממוצע למכונית פרטית בישראל.
ייצור אנרגיה חשמלית: בישראל, 75% מייצור החשמל נעשה בטורבינות פחם, וכ-25% נעשה בטורבינות גז. מצב זה לא עתיד להשתנות בעשור הקרוב.
 
מסקנות 

1. בישראל, בה מרבית האנרגיה החשמלית מיוצרת בתחנות כח מבוססות פחם, לא יהיה כדאי ליסוע במכונית חשמלית כי הטעינה של מצבר המכונית החשמלית תגרום לפליטת גזי חממה בכמות גדולה מזו שנדרשת לנסיעת מרחק זהה במכונית בנזין.

2. לחסרון המוצג דלעיל יש להוסיף את העלות הסביבתית הגבוהה שנדרשת לצורך ייצור המצבר וגריטתו בתום השימוש.


 פירוט החישובים

חישוב 1

משקל גז CO2 שנפלט במשך שנה ממכונית פרטית עם מנוע בנזין

 

 

 

סד'

סעיף

מכונית בנזין

הסבר

קישור

1.1

כמות CO2 שנפלטת לאטמוספירה בכל קילומטר נסיעה

130 גרם

 

 

1.2

מספר ק"מ שהמכונית נוסעת בשנה

18,000 ק"מ

 ממוצע נסועה של מכונית פרטית בישראל

 

1.3

כמות CO2 שנפלטת לאטמוספירה בשנה ממכונית בנזין

2.34 טון CO2

18,000 ק"מ לשנה כפול 130 גרם

 

 

 

 

 

 

חישוב 2

כמות האנרגיה השנתית אשר נדרשת להנעת המכונית החשמלית במשך שנה

 

 

 

סד'

סעיף

מכונית חשמלית

הסבר

קישור

2.1

קיבולת האנרגיה של המצבר החשמלי

24 קילווט שעה (קווט"ש)

 דיווחי היצרן

 

2.2

טווח נסיעה של המכונית החשמלית כשהמצבר מלא

160 קילומטר

נתוני "בטר פלייס"

 Better Place

2.3

מספר קילומטרים שניתן ליסוע לכל קילווט שעה

6.66 ק"מ לקילווט שעה

160 קילומטר לחלק ל-24 קילווט שעה

 

2.4

מספר ק"מ שהמכונית נוסעת בשנה

18,000 ק"מ

נסועה ממוצעת של מכונית פרטית בישראל 

 

2.5

כמות האנרגיה שיש לייצר בשנה עבור הנסועה השנתית של המכונית החשמלית

2,702 קווט"ש

18,000 ק"מ לשנה לחלק ל-6.66 ק"מ לקווט"ש

 

 

 

 

 

 

חישוב 3

משקל הפחם שנדרש כדי לייצר את האנרגיה הנדרשת להטענת מצבר המכונית החשמלית במשך שנה

תחנת כח מבוססת פחם

הסבר

קישור

3.1

מספר קילווט שעה שניתן לייצר משריפת 1 ק"ג פחם בנצילות מלאה (100% נצילות)

6.67 קילווט שעה (קווט"ש)

ראה קישור לאנציקלופדיה

ויקיפדיה

3.2

מספר קילווט שעה שניתן לייצר משריפת 1 ק"ג פחם בנצילות תחנת הכח (30% נצילות)

2 קווט"ש ל-1 ק"ג פחם

השאר משתחרר כחום ולא הופך לחשמל

ויקיפדיה

3.3

כמות האנרגיה החשמלית שיש לייצר בשנה כדי לטעון את מצברי המכונית במשך שנה

2,702 קווט"ש

ראה סעיף 2.5 דלעיל

 

3.4

משקל הפחם שיש לשרוף כדי לייצר את האנרגיה החשמלית שנדרשת לטעינת מצברי המכונית במשך שנה

1.35 טון פחם

2,702 קווט"ש לחלק ל-2 קווט"ש לק"ג פחם

 

 

 

 

 

 

חישוב 4

משקל גז ה-CO2 שייפלט לאטמוספירה בעת ייצור האנרגיה הנדרשת להטענת המצבר של המכונית החשמלית במשך שנה, כשתחנת הכח מופעלת באמצעות פחם

תחנת כח מבוססת פחם

הסבר

קישור

4.1

משקל גז ה-CO2 שנוצר משריפת 1 ק"ג פחם

2.93 קילוגרם CO2

ראה קישור לאנציקלופדיה

ויקיפדיה

4.2

משקל גז ה-CO2 שנוצר בעת ייצור 1 קווט"ש אנרגיה חשמלית בתחנת חשמל פחמית

1.47 קילוגרם CO2

2.93 קילוגרם לחלק ל-2 קווט"ש המיוצרים מ-1 ק"ג פחם.

ויקיפדיה

4.3

כמות האנרגיה החשמלית שיש לייצר בשנה כדי לטעון את מצברי המכונית במשך שנה

2,702 קווט"ש

ראה סעיף 3.3 דלכיל

 

4.4

משקל גז ה-CO2 שנפלט לאטמוספירה מתחנות כוח מבוססות פחם לצורך ייצור האנרגיה החשמלית שנדרשת לטעינת מצברי המכונית במשך שנה

3.97 טון CO2

2,702 קווט"ש כפול 1.47

 

 

 

 

 

 

חישוב 5

משקל גז ה-CO2 שייפלט לאטמוספירה בעת ייצור האנרגיה הנדרשת להטענת המצבר של המכונית החשמלית במשך שנה, כשתחנת הכח מופעלת באמצעות גז

תחנת כח מבוססת גז

הסבר

קישור

5.1

משקל גז ה-CO2 שנוצר משריפת 1 ק"ג גז

 

 

 

5.2

משקל גז ה-CO2 שנוצר בעת ייצור 1 קווט"ש אנרגיה חשמלית בתחנה מבוססת גז

0.57 קילוגרם CO2

ראה עמ' 8 בקישור

aseanenvironment

5.3

כמות האנרגיה החשמלית שיש לייצר כדי לטעון את מצברי המכונית במשך שנה

2,702 קווט"ש

ראה סעיף 3.3 דלעיל

 

5.4

משקל גז ה-CO2 שנפלט לאטמוספירה מתחנות כוח מבוססות גז לצורך ייצור האנרגיה החשמלית שנדרשת לטעינת מצברי המכונית במשך שנה

1.54 טון CO2

2,702 קווט"ש כפול 0.57 קילוגרם CO2

 

 

 

 

 

 

חישוב 6

משקל גז ה-CO2 שייפלט לאטמוספירה בישראל בעת ייצור האנרגיה הנדרשת להטענת המצבר במשך שנה (בישראל, 75% מהחשמל מיוצר בתחנות כח שמופעלות בפחם ו-25% מהחשמל מיוצר בתחנות כח שמופעלות בגז)

תחנות כוח בישראל

הסבר

קישור

6.1

משקל גז ה-CO2 שנפלט לאטמוספירה מתחנות כוח מבוססות פחם לצורך ייצור האנרגיה החשמלית שנדרשת לטעינת מצברי המכונית במשך שנה

3.97 טון CO2

ראה סעיף 4.4 דלעיל

 

6.2

משקל גז ה-CO2 שנפלט לאטמוספירה מתחנות כוח מבוססות גז לצורך ייצור האנרגיה החשמלית שנדרשת לטעינת מצברי המכונית במשך שנה

1.54 טון CO2

ראה סעיף 5.4 דלעיל

 

6.3

שיעור ייצור החשמל בישראל בתחנות פחמיות

75%

 

 

6.4

שיעור ייצור החשמל בישראל בתחנות המונעות בגז

25%

 

 

6.5

משקל גז ה-CO2 שנפלט לאטמוספירה מתחנות כוח בישראל לצורך ייצור האנרגיה החשמלית שנדרשת לטעינת מצברי המכונית החשמלית במשך שנה

3.36 טון CO2

שיקלול פליטות: 3.97 טון כפול 75% ועוד 1.54 טון כפול 25%

 

 

 

 

 

 

חישוב 7

השוואת פליטת גז החממה CO2 שנוצר בעת נסיעה למרחק זהה של מכונית פרטית עם מנוע בנזין לעומת מכונית חשמלית

 

הסבר

קישור

7.1

כמות CO2 שנפלטת לאטמוספירה בשנה ממכונית בנזין

2.34 טון CO2

ראה סעיף 1.3 דלעיל

 

7.2

משקל גז ה-CO2 שנפלט לאטמוספירה מתחנות כוח בישראל לצורך ייצור האנרגיה החשמלית שנדרשת לטעינת מצברי המכונית החשמלית במשך שנה

3.36 טון CO2

ראה סעיף 6.2

 

 

 

 

 

 

מסקנות

 

 

 

 

1

בישראל, בה מרבית האנרגיה החשמלית  החשמלית מיוצרת בתחנות כח מבוססות פחם, לא יהיה כדאי ליסוע במכונית חשמלית כי הטעינה של מצבר המכונית החשמלית תגרום לפליטת גזי חממה בכמות גדולה מזו שנדרשת לנסיעת מרחק זהה במכונית בנזין.

 

 

 

2

לחסרון המוצג דלעיל יש להוסיף את העלות הסביבתית הגבוהה שנדרשת לצורך ייצור המצבר וגריטתו בתום השימוש.

 

 
 כתבות קשורות:
רכב חשמלי והיברידי: סיכום והמלצות דיון פורום האנרגיה מס' 14, מוסד שמואל נאמן למחקר מתקדם במדע וטכנולוגיה
Comments