איזו מכונית גורמת לפליטת יותר גזי חממה: מכונית עם מנוע בנזין או מכונית חשמלית?

פורסם: 15 בפבר׳ 2010, 11:23 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 30 באוג׳ 2014, 8:01 ]
מאת ערן שחורי, רכז פעילות 'רוכבים לעבודה' בעמותת 'ישראל בשביל אופניים' וחבר בצוות 'מדיניות ציבורית' של העמותה.
תאריך פרסום: 15/2/2010
 
חישוב משקל הפחמן הדו-חמצני (CO2) שנפלט לאטמוספירה כתוצאה מנסיעה של 18,000 ק"מ ברכב פרטי. מכונית אחת מונעת במנוע בנזין, ומכונית שנייה מונעת במנוע חשמלי. הערה: החישוב הקודם שהוצג בדף זה התבסס על נתונים לא עדכניים לגבי תחנות ייצור החשמל בישראל.
 
מידע והנחות
דגם מכונית בנזין: רנו מגאן סימן 3
דגם מכונית חשמלית: המכונית החשמלית של חברת "בטר פלייס", המבוססת על רנו מגאן פלואנס (לאתר "Better Place")
בסיס ההשוואה:  שתי המכוניות נוסעות 18,000 ק"מ בשנה, שהוא המרחק השנתי הממוצע למכונית פרטית בישראל.
ייצור אנרגיה חשמלית: בישראל, בסוף שנת 2008, 65% מייצור החשמל נעשה בטורבינות פחם, כ-26% נעשה בטורבינות גז, והיתרה בתחנות כח קטנות שמצויות בסמוך למפעלים ומופעלות בגז טבעי או במזוט. ככל הנראה, חלקו של הייצור מבוסס גז טבעי בסוף שנת 2009 עומד על כ-30%. 
 
מסקנות 

1. המכונית החשמלית גורמת לפליטה של כמות קטנה יותר של גז חממה לאטמוספירה ביחס למכונית בנזין, אך כל זמן שתחנות כח מייצרות חשמל באמצעות פחם וגז, גם המכונית החשמלית מזהמת ואינה בעלת "אפס פליטה". משקל גז החממה CO2 שנפלט לאטמוספירה לצורך ייצור החשמל הנדרש להנעת המכונית החשמלית בישראל, נמוך בכ-15% מכמות גז CO2 שנפלט ממכונית מבוססת בנזין שנוסעת מרחק זהה.

2. ייצור חשמל בתחנות כח לצורך הטענת הסוללה עתיד למנוע פליטתם של סוגי מזהמים נוספים הנוצרים בעת שריפת בנזין, אולם כנגדם יהיו מזהמים אחרים שנפלטים בעת ייצור חשמל, וחומרי לוואי שהם תוצרי תהליך השריפה.

3. לייצור המצבר, מיחזורו וגריטתו יש "טביעת רגל אקולוגית", אך חישובה חורג מגבולות הדיון הזה (שמטרתו הצגת פליטת CO2).

4. השימוש במכונית חשמלית עתיד להנציח את בעיית הגודש בכניסה לערים, אך גם דיון זה חורג מגבולות הדיון הנוכחי.


 פירוט החישובים
חישוב 1
משקל גז CO2 שנפלט במשך שנה ממכונית פרטית עם מנוע בנזין
 
 
 
סד'
סעיף
מכונית בנזין
הסבר
קישור
1.1
כמות CO2 שנפלטת לאטמוספירה בכל קילומטר נסיעה
130 גרם
 
 
1.2
מספר ק"מ שהמכונית נוסעת בשנה
18,000 ק"מ
 ממוצע נסועה של מכונית פרטית בישראל
 
1.3
כמות CO2 שנפלטת לאטמוספירה בשנה ממכונית בנזין
2.34 טון CO2
18,000 ק"מ לשנה כפול 130 גרם
 
 
 
 
 
 
חישוב 2
כמות האנרגיה השנתית אשר נדרשת להנעת המכונית החשמלית במשך שנה
 
 
 
סד'
סעיף
מכונית חשמלית
הסבר
קישור
2.1
קיבולת האנרגיה של המצבר החשמלי
24 קילווט שעה (קווט"ש)
 דיווחי היצרן
 
2.2
טווח נסיעה של המכונית החשמלית כשהמצבר מלא
160 קילומטר
נתוני "בטר פלייס"
2.3
מספר קילומטרים שניתן ליסוע לכל קילווט שעה
6.66 ק"מ לקילווט שעה
160 קילומטר לחלק ל-24 קילווט שעה
 
2.4
מספר ק"מ שהמכונית נוסעת בשנה
18,000 ק"מ
נסועה ממוצעת של מכונית פרטית בישראל 
 
2.5
כמות האנרגיה שיש לייצר בשנה עבור הנסועה השנתית של המכונית החשמלית
2,702 קווט"ש
18,000 ק"מ לשנה לחלק ל-6.66 ק"מ לקווט"ש

 

חישוב 3

משקל גז ה-CO2 שייפלט לאטמוספירה בעת ייצור האנרגיה הנדרשת להטענת המצבר של המכונית החשמלית במשך שנה, בישראל

כ-26%-30% מהחשמל מופק בטורבינות גז טבעי

הסבר

קישור

3.1

שיעור ייצור החשמל בישראל בתחנות פחמיות

65%

 

 חברת החשמל - דין וחשבון סביבתי

3.2

שיעור ייצור החשמל בישראל בתחנות המונעות בגז, חלקן פועלות במחזור משולב, כלומר הן משתמשות בחום השיורי הנפלט, לחימום מים לקיטור.

26% -30%

 

 

3.3

שיעור ייצור החשמל בישראל בטורבינות תעשייתיות לא חופיות המונעות בסולר או בגז

5% -9%

 

 

 

3.4

משקל גז ה-CO2 שנוצר בעת ייצור 1 קווט"ש אנרגיה חשמלית בתחנות כוח בישראל (בממוצע, על בסיס הייצור בפועל בתחנות מבוססות פחם ומבוססות גז).

0.741 קילוגרם CO2

 ראה עמוד 13 בדוח הסביבתי של חברת חשמל

דין וחשבון סביבתי 

 

3.5

כמות האנרגיה החשמלית שיש לייצר כדי לטעון את מצברי המכונית החשמלית במשך שנה.

2,701 קווט"ש

 ראה סעיף 2.5

 

 

 

 

3.6

משקל גז ה-CO2 שנפלט לאטמוספירה מתחנות כוח בישראל לצורך ייצור האנרגיה החשמלית שנדרשת לטעינת מצברי המכונית במשך שנה.

2 טון CO2

2,702 קווט"ש כפול 0.741 קילוגרם CO2


 

חישוב 4

השוואת פליטת גז החממה CO2 שנוצר בעת נסיעה למרחק זהה של מכונית פרטית עם מנוע בנזין לעומת מכונית חשמלית

 

הסבר

קישור

4.1

כמות CO2 שנפלטת לאטמוספירה בשנה ממכונית בנזין

2.34 טון CO2

ראה סעיף 1.3 דלעיל

 

4.2

משקל גז ה-CO2 שנפלט לאטמוספירה מתחנות כוח בישראל לצורך ייצור האנרגיה החשמלית שנדרשת לטעינת מצברי המכונית החשמלית במשך שנה

2.00 טון CO2

ראה סעיף 3.6

 

 

מסקנה

 

 

 

 

1

משקל גז החממה CO2 שנפלט לאטמוספירה לצורך ייצור החשמל הנדרש להנעת המכונית החשמלית בישראל, נמוך בכ-15% מכמות גז CO2 שנפלט ממכונית מבוססת בנזין שנוסעת מרחק זהה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
כתבות קשורות:
רכב חשמלי והיברידי: סיכום והמלצות דיון פורום האנרגיה מס' 14, מוסד שמואל נאמן למחקר מתקדם במדע וטכנולוגיה

מקורות ייצור החשמל של חברת חשמל - 2010:
דיון בפייסבוק, 29/6/2013:
I've made a comparison between two family cars that drive 18,000 kilometers a year, which is the average in Israel. According to my calculations, A Mazda 3 emits 2.3 tons of CO2 a year, while an Electric Renault Fluence Z.E emits 2.0 tons of CO2 (by power plants that produce the electricity needed to charge the battery using 65% Coal, 30% Natural gas, 5% Diesel to produce electricity). Electric vehicles are promoted by their marketers as "Zero Emission" giving their clients the false impression they can drive as much as they want to with no pollution or CO2 emission.


Comments