מאת ערן שחורי, רכז פעילות 'רוכבים לעבודה' בעמותת 'ישראל בשביל אופניים' וחבר בצוות 'מדיניות ציבורית' של העמותה.
תאריך פרסום: 15/2/2010
חישוב משקל הפחמן הדו-חמצני (CO2) שנפלט לאטמוספירה כתוצאה מנסיעה של 18,000 ק"מ ברכב פרטי. מכונית אחת מונעת במנוע בנזין, ומכונית שנייה מונעת במנוע חשמלי. הערה: החישוב הקודם שהוצג בדף זה התבסס על נתונים לא עדכניים לגבי תחנות ייצור החשמל בישראל.
מסקנות
1. המכונית החשמלית גורמת לפליטה של כמות קטנה יותר של גז חממה לאטמוספירה ביחס למכונית בנזין, אך כל זמן שתחנות כח מייצרות חשמל באמצעות פחם וגז, גם המכונית החשמלית מזהמת ואינה בעלת "אפס פליטה". משקל גז החממה CO2 שנפלט לאטמוספירה לצורך ייצור החשמל הנדרש להנעת המכונית החשמלית בישראל, נמוך בכ-15% מכמות גז CO2 שנפלט ממכונית מבוססת בנזין שנוסעת מרחק זהה. 2. ייצור חשמל בתחנות כח לצורך הטענת הסוללה עתיד למנוע פליטתם של סוגי מזהמים נוספים הנוצרים בעת שריפת בנזין, אולם כנגדם יהיו מזהמים אחרים שנפלטים בעת ייצור חשמל, וחומרי לוואי שהם תוצרי תהליך השריפה. 3. לייצור המצבר, מיחזורו וגריטתו יש "טביעת רגל אקולוגית", אך חישובה חורג מגבולות הדיון הזה (שמטרתו הצגת פליטת CO2). 4. השימוש במכונית חשמלית עתיד להנציח את בעיית הגודש בכניסה לערים, אך גם דיון זה חורג מגבולות הדיון הנוכחי. פירוט החישובים
כתבות קשורות: המכונית החשמלית והתחממות כדור הארץ: לא מה שחשבתם (הגירסה הארוכה של הפוסט) - לפני התיקון על בסיס מידע מעודכן
רכב חשמלי והיברידי: סיכום והמלצות דיון פורום האנרגיה מס' 14, מוסד שמואל נאמן למחקר מתקדם במדע וטכנולוגיה
השפד"ן ומשרד הבריאות רבים - הבוצה זורמת לים בטר פלייס פרסמה מחירון ללקוחותיה בדנמרק - האם אלה המחירים שיהיו בישראל? Polaris Institute: Electric Car Report - is this a Real or False Solution for Climate Change עם ההשקה בישראל (מאי 2011) בדיקת "כלכליסט": השימוש ברכב החשמלי יעלה יותר מרכב היברידי המכונית החשמלית של בטר פלייס - 123 אלף שקל המכונית החשמלית של בטר פלייס יוצאת לדרך בישראל – היבטים כספיים וסביבתיים חלק א' המכונית החשמלית: יותר או פחות CO2 לקילומטר נסיעה? לא כל כך ירוקה – כמה עובדות על המכונית החשמלית של Better Place Ecologica Footprint comparison of different means of transportation based on Sustainable Process Index (SPI) methodology בטר פלייס בצרות. הפסידה 1.6 מיליארד ב-2012 בטר פלייס מתפרקת: החברה לישראל החליטה להפסיק ההשקעות בחברה בועה חשמלית: איש לא למד מהסוף העגום של בטר פלייס? קבורת חמור: רנו משמידה מאות מכוניות בטר פלייס מקורות ייצור החשמל של חברת חשמל - 2010: דיון בפייסבוק, 29/6/2013: I've made a comparison between two family cars that drive 18,000 kilometers a year, which is the average in Israel. According to my calculations, A Mazda 3 emits 2.3 tons of CO2 a year, while an Electric Renault Fluence Z.E emits 2.0 tons of CO2 (by power plants that produce the electricity needed to charge the battery using 65% Coal, 30% Natural gas, 5% Diesel to produce electricity). Electric vehicles are promoted by their marketers as "Zero Emission" giving their clients the false impression they can drive as much as they want to with no pollution or CO2 emission. |