דב חנין: "תחבורה ציבורית בשבת היא אפשרית, ללא מלחמת עולם עם הדתיים, בעזרת מוניות שירות - דרוש שינוי בגישה" ■ שלי יחימוביץ': "הפוליטיקאים שנוכחים הם מהאופוזיציה בלבד. אני שואלת את עצמי אם רק ח"כים של מפלגת העבודה, מרצ וחד"ש משתמשים בתחבורה ציבורית"מאת דניאל שמיל, 18/9/2014אגף התקציבים באוצר תומך בתוכנית הנתיבים המהירים בכניסה לגוש דן. כך הצהיר אשר דולב, רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, בכנס התחבורה הציבורית של עמותת התחבורה שנערך היום (ה'). דולב אמר כי לפי הערכתם, ב-2020 ישתמשו בהסעות חינם בנתיבים מהירים יותר אנשים בשעות השיא בבוקר, מאשר ברכבות כבדות או ברכבת הקלה של תל-אביב (אם תפעל עד אז). לפי ההערכות באוצר, עד 2020 אפשר יהיה להפעיל נתיב אגרה נוסף בכניסה לגוש דן, מראשון לציון לתל-אביב. בנתיבים ייסעו בשעה 4,000 נוסעים בהסעות מהנתיב, 8,400 נוסעים באוטובוסים מהירים שיעברו דרכו ו-3,400 במכוניות פרטיות, שישלמו אגרה. לדברי דולב "זו רמת שירות גבוהה, מהירה וחינמית. היא מקדמת את עצמה ומממנת את עצמה. הזמינות לביצוע גבוהה וכך גם הקיבולת". דולב התייחס גם לעניין התקציב, ואמר כי משרד התחבורה תרם 600 מיליון שקל לקיצוץ בתקציב בשנה הבאה. לדברי דולב, "התקציב הגיע מכבישים, לא מתחבורה ציבורית". עם זאת, דולב מוסיף כי "לצערי, בשנים האחרונות היו תקציבים שלא נוצלו. כושר הביצוע של חברות הכבישים הוא גבוה יותר, ולא עמדנו בתחזיות ההוצאה על תחבורה ציבורית - בייחוד ברכבות הקלות של ירושלים ותל אביב". במקביל לכנס התחבורה הציבורית, קיימה חטיבת הפיתוח של רכבת ישראל כנס משלה, שם נשא דברים שר התחבורה, ישראל כ"ץ. כ"ץ התייחס אף הוא לתקציב ואמר כי "אנחנו המשרד הראשון שחתם עם משרד האוצר. מצאנו את הדרכים איך לעשות את זה. אמרתי לפקידי האוצר- אם להפסיד אז לפחות שזה יהיה מולנו. אנחנו עושים דברים חשובים שמניעים את המשק ומגבירים פעילות". ![]() שר התחבורה ישראל כ"ץ ושר הפנים גדעון סער
צילום: מרק ישראל סלם
כ"ץ התייחס גם לפרישה המתוכננת של גדעון סער, ולתפקידי השרים שצפויים להתפנות ואמר כי "אני לא מתכוון לעבור תפקיד. אני נשאר בתפקיד שר התחבורה. אנחנו נמצאים במהלך משנה מדינה בתחום התשתיות והרפורמות. אנחנו מקרבים את הפריפריה ומקצרים את זמני ההגעה לכל מקום בארץ וזה לא הזמן לחדול מכך. אני מכבד את החלטתו של שר הפנים גדעון סער ומאחל לו הצלחה בהמשך הדרך. אני כאן ואני ממשיך ואני חושב שיחד אנחנו כותבים פרק מפואר במדינת ישראל". בנושא מיקור החוץ של תחזוקת הרכבת, אמר כ"ץ כי "צריך להשביח ולייצר אלטרנטיבה תחרותית שתשביח את התחזוקה ויהיו פחות תקלות ואסונות. הדברים הולכים בכיוון הנכון", באשר לפיתוח הרכבת, אמר השר כי "החיבור המסילתי והתחבורתי בין נמלי אשדוד וחיפה הוא בעדיפות ראשונה. ברכבת העמק לדוגמא חייב להיות מסוף גם אחרי בית שאן כדי שהמשאיות שמובילות סחורה מהנמל יעברו לרכבת". בעוד בכנס הרכבת דובר על פיתוח לטווח רחוק, בכנס התחבורה הציבורית נידונו בעיות בשימוש היומיומי באוטובוסים. הפוליטיקאים שנכחו בו היו מהאופוזיציה, והם ביקרו את מדיניות הממשלה. ח"כ שלי יחימוביץ' ממפלגת העבודה אמרה כי "כשאני מסתכלת על המשתתפים, אני שואלת את עצמי אם רק חברי כנסת של מפלגת העבודה, מרצ וחד"ש משתמשים בתחבורה ציבורית. משונה ביותר שאנחנו לא רואים כאן נציגים מכל קצוות הקשת הפוליטית. מוזר שאין זה נושא לאומי. אם אפשר היה להיפטר מהמכונית הפרטית, ההכנסה הפנויה היתה גדלה. זה לא שפוי להשתמש במכונית בעיר. מדובר בבזבוז מטורף של משאבים". לדבריה "באמצע העשור השני של המאה העשרים ואחת, התחבורה העירונית מתבססת על אותן תשתיות מימי קום המדינה. עיינתי בסקר שפורסם היום, אבל אפשר היה לחזות זאת מראש - משך הזמן והתדירות הם החשובים ביותר". ![]() ח"כ תמר זנדברג
צילום: עופר וקנין
ח"כ תמר זנדברג ממרצ אמרה כי התחבורה הציבורית היא לא מהפרויקטים הנוצצים שאנחנו מחכים להם. תחבורה ציבורית היא האוטובוס שמביא לרכבת, זה כרטיס שלא נטען, תחבורה ציבורית זה תחנה ללא הצללה. חשוב לומר כי אי אפשר לעשות גם וגם, לפתח תחבורה ציבורית לצד הכביש. זה חייב להיות במקום. התחבורה הציבורת חייבת לבוא במקום המכונית הפרטית". זנדברג תקפה גם את פרויקט נתיב לדירה, שלדבריה "זהו פרויקט כביש לדירה. צריך שהפרויקט יהיה אוטובוס לדירה או רכבת לדירה, אחרת לא נראה כאן שינוי אמיתי". ח"כ דב חנין מחד"ש דיבר על פרויקט הנתיבים המהירים, ואמר כי "כאשר לא מייצרים אלטרנטיבה, אז הקשיים נתפשים כמס, שאין ברירה לשלמו, אלא כקנס. אני מאמין שדרושה לנו תוכנית סדורה לתחבורה ציבורית. מהפכת תחבורה ציבורית בפריפריה, אפשר לשפר זאת בעזרת מערכת אינטנסיבית של מוניות שירות. גם תחבורה ציבורית בשבת היא אפשרית, ללא מלחמת עולם עם הדתיים, בעזרת מוניות שירות, שפועלות כבר היום. לפני שינויים תקציביים, זה שינוי בגישה". מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל-אביב, התייחסה בדבריה למרכיב הוצאות הרכב בתלושי השכר של עובדי המגזר הציבורי, ואמרה כי "אנחנו לא יכולים לדבר על השקעות בתחבורה ציבורית כאשר יש תלות ברכב פרטי, והיא ממוסדת בתלושי המשכורת של מדינת ישראל". רחל עזריה מעיריית ירושלים, התלוננה על הקושי של רשויות מקומיות לשפר את התחבורה הציבורית בתחומן: "עבורנו, הקמת חניון היא מאוד קלה, אבל הזזת קו או תחנה, דורשת אישור של שר התחבורה והליך בירוקרטי אין סופי. אנשים רוצים לוותר על המכונית, אם הם רק יוכלו. תנו יותר כוח לרשויות המקומיות. לא רק היום, גם מחר". לטענות ענה מאיר חן, ראש הרשות הארצי לתחבורה ציבורית, שתיאר את התהליכים של הקמת הרשות. לדבריו, "הכוונה היא לרכז סמכויות ביצוע ברשות אחת. בהמשך, יוקמו רשויות מטרופולוניות שיקלו על הבירוקרטיה, אבל קודם כל צריך לבסס את הרשות הארצית". מבנה הרשות כולל אגפים שלמעשו הועתקו מאגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, כמו אגף לתכנון, רישוי ותשתיות אך נוספו אליהם שלושה אגפים חדשים - לטכנולוגיה, לבקרה ופיקוח וכן לרגולוציה של רכבות כבדות ועירוניות. ![]() הרכבת הקלה בירושלים
צילום: אמיל סלמן
חן מוסיף כי "הרעיון הוא להחזיר את הידע פנימה. האתגרים המשמעותיים הם שילוביות, שיפורים טכנולוגיים, שיפור השירות, הגברת התחרות, שיפור רגולוציה וכל זאת לפני סיום ההקמה של תשתיות תחבורה. יש גם פרויקט שבילי אופניים לתחנות רכבת. אנחנו רוצים להתייעל ולקצר תהליכים". יצוין כי בניגוד לדוברים אחרים, חן נותר במקום לאורך הכנס כולו, והקשיב לדוברים השונים. במקביל, בכנס הרכבת, דיבר מנכ"ל הרכבת על השירות המשתפר, לדבריו, "השרות שלנו משתפר, שיעור הדיוק גבוה מאד ועומד על 95%, גם בשעות השיא. המבחן הגדול ביותר - הציבור בא. החל מיולי השנה, נוסעות 480 רכבות ביממה ועוד חמש שנים ייסעו כפול מזה". לדבריו "הרכבת היא גם גוף חברתי. אחד היעדים שלנו לחזק את המטרופולינים, נוסף על גוש דן, בעזרת רכבת העמק ורכבת הנגב. הראיה החברתית והציונית שלנו היא להוביל גם במטרופולינים". בעניין תקציב המדינה הוסיף כי "אנו חייבים לשמור על הכסף הציבורי. הוא לא גדל על העצים. נעמוד על ביצוע המכרזים כלשונם. המפתח - תכנון מדויק וקפדני, וביצוע מושלם" יוסי דסקל, מנכ"ל הנציגות המקומית של יצרנית הרכבות בומברדייה ישראל, ביקר את הרעיונות לאוטובוסים מהירים (BRT) ואמר כי "אנשים עוזבים את הרכב לרכבת, לא לאוטובוס. הקשר בין הקווים הוא בידי אוטובוסים. צירים גדולים עם הסעת המונים, וביניהם יש קישור באוטובוסים. אל חשש, נהגי אוטובוס לא יישארו מובטלים". דסקל ביקר את תכנון הקו אדום של הרכבת הקלה (במכרז לאספקת רכבות בו לא משתתפת בומברדייה), ואמר בכנס התחבורה הציבורית כי "הקו האדום מיושן בתכנונו, צריך לשנות אותו. הוא לא עוצר בעזריאלי, ברמת החי"ל ובקניון איילון. התכנון שלו הוא משנות התשעים, והוא מבוסס על מרכזי תעסוקה מאז, כמו רח' המסגר, שהם פחות רלוונטיים היום". לדבריו, "יש להעמיק את ההכרה שאנחנו במצב חירום בתחבורה ולנטרל קבוצות לחץ כמו יבואני רכב, חברות ביטוח ודלק". לכתבה בדהמרקר |