נוסעים בעזרת השמש

נשלח 11 בינו׳ 2014, 6:00 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 11 בינו׳ 2014, 6:01 ]

בפורד פיתחו פאנל סולארי שמאפשר טעינה מלאה למכונית חשמלית. החיסכון הפוטנציאלי: מיליארד מ"ק של גזי חממה



מאת איתי להט, 8/1/2014

בזמן שיצרניות הרכב בארה"ב ליקקו את הפצעים מהמשבר הכלכלי של 2008, פורד העמידה לעצמה חזון מאתגר שכולו סובב סביב אנרגיה. היא שיפרה את ביצועי המנועים ואת נתוני צריכת הדלק והשקיעה הון עצום בפיתוח קו עתידי שכולו היברידי וחשמלי. למעשה, כיום פורד היא יצרנית הרכב היחידה שמציעה חמישה דגמים בסיסיים חשמליים או היברידיים.

מהפוקוס החשמלית, דרך ה־C-Max ההיברידית והחשמלית וכלה בדגמים דומים של הפיוז'ן. במקביל, פורד השיקה תוכנית לציוד עד 70% מציי הרכבים שלה בטכנולוגיית כבה/הפעל (Start/Stop) אוטומטית, שתחסוך כ־10% מצריכת הדלק בנסיעה עירונית, כמו גם מיליוני מטרים מעוקבים של גזי חממה.


פורד Max-C חשמלית עם פאנל סולארי. האב־טיפוס מוצג בתערוכת CES
פורד Max-C חשמלית עם פאנל סולארי. האב־טיפוס מוצג בתערוכת CES

 

מובן שכל ההשקעה הזו עולה לפורד הרבה כסף. בדצמבר החברה כבר שחררה הודעה שמזהירה משקיעים כי לא תעמוד בשולי רווח של 8% שצפתה ל־2015, אלא רק על 6%. האשמים הם היחלשות הין שמוזילה מחירי מכוניות יפניות, עלייה במחירי טכנולוגיה וצמיחה גלובלית חלשה. גם תנודות בשער המטבע של ונצואלה, היכן שפורד מחזיקה במתקן ייצור ענק, יגרמו לה להפסיד בשנה הקרובה 350 מיליון דולר. ובעוד המניה של פורד יורדת בעקבות ההודעה, שיגרה החברה את תוצאות הפיתוח של רכב הקונספט החדש שלה, פורד C-Max חשמלית עם פאנל סולארי. שוק ההון נשאר אדיש, אך מדובר בחידוש שיכול לחולל מהפכה בעולם הרכב.

 

"אנחנו מכירים את המכוניות הסולאריות השטוחות שמנסות למקסם את שטח הפנים שלהן כדי לייצר אנרגיה", מספר זאק קמפאו, מהנדס בפרויקט. "אבל כאן אנחנו פשוט לוקחים פאנל סולארי ומתאימים אותו למכונית קיימת". אז איך פורד עושה את הבלתי אפשרי טכנולוגית? הרי מטר וחצי מרובעים של פאנל סולארי על גג מכונית מספקים 350-300 ואט לשעה, שלא מספיקים להטענת רכב חשמלי.

 

הסוד הוא בחופה מיוחדת: היא לא יותר מעדשת פרנל אקרילית זולה, מרכזת את אנרגיית השמש בגג המכונית ובלוח הסולארי ומכפילה אותה פי שמונה, מה שיאפשר למכונית להטעין את הסוללה מאנרגיה סולארית בלבד. בנוסף לחופה, מותקן במכונית חיישן שמזיז את הרכב קלות בהתאם לזווית השמש המשתנה במהלך היום, כדי לייעל את הפקת האנרגיה. פתרון פשוט, יצירתי וזול, שמאפשר לצרכנים להטעין את הרכב שלהם, או להניע אותו באנרגיה נקייה לחלוטין, מתחדשת ובחינם.

 

כרגע מדובר במכונית קונספט שלא ברור אם תגיע לייצור המוני, וכמה תעלה, אבל המכונית והטכנולוגיה מספקים הצצה לעתיד: אם תותקן הטכנולוגיה על כל מכונית פרטית כיום בארה"ב, היא תמנע פליטת מיליארד מטרים מעוקבים של גזי חממה מדי שנה.

 

זהו נתון שיחולל שינוי דרסטי באתגר הגדול ביותר העומד בפני האנושות - ההתחממות הגלובלית. אם לשפוט על פי המסירות של פורד לעתיד נקי, הרי שהמכונית, שמוצגת בתערוכת CES בלאס וגאס, תמצא את דרכה לשוק.

לכתבה בכלכליסט
Comments