להערכת המשרד, האפליקציה, שפותחה בעלות של 50 אלף שקל, תחסוך מאות אלפי שקלים בשנה ■ עם זאת, המדינה עדיין מעודדת אחזקת רכב פרטית באמצעות הוצאות אחזקת רכב, שהם חלק מתלוש השכר של מרבית עובדי המדינהמאת דניאל שמיל, 16/9/2014המשרד להגנת הסביבה הציג אתמול את אפליקציה בשם "גוב.פיקאפ" שתאפשר לעובדי המדינה לחלוק נסיעות (Car Sharing). באפליקציה יוכלו עובדי המשרדים הממשלתיים לברר מי נוסע לאותם יעדים, ולחלוק אתו נסיעה. תשלום, אגב, לא אפשרי באפליקציה. פיתוח האפליקציה עלה למשרד כ-50 אלף שקל, אך להערכתו היא צפויה לחסוך מאות אלפי שקלים בשנה בדלק, זיהום אוויר והפחתת גודש, כמו גם בהפחתת הבלאי לכלי הרכב אך להערכתו היא צפויה לחסוך מאות אלפי שקלים בשנה בדלק, זיהום אוויר והפחתת גודש, כמו גם בהפחתת הבלאי לכלי הרכב. המשרד ייצא מחר בקמפיין הסברה לעובדי המדינה, שיכלול מודעות במשרדי הממשלה וגם הודעות בתלוש השכר. כדי לעודד עובדים להסיע אחרים, מבטיחים במשרד להגנת הסביבה כי עובד שיסיע הכי הרבה פעמים עובדים אחרים במהלך חודש, בכל משרד ממשלתי, יזכה במקום חניה שמור ומועדף בחניון המשרד בחודש שאחריו. ![]() פקק תנועה בנתיבי איילון
צילום: מוטי מילרוד
האפליקציה לא זמינה במגזר הפרטי, אך במשרד להגנת הסביבה מנסים להנחיל חלוקת נסיעות גם שם. במסגרת התוכנית הלאומית לאוויר נקי, המשרד הקצה סכום קטן יחסית של 6 מיליון שקל מתקציב 2015 כדי לעודד עובדים להגיע לעבודה באמצעים חלופיים למכונית פרטית, בהם תחבורה ציבורית, אופניים ונסיעות משותפות. באחרונה שלח המשרד סקר מיוחד לשורת מעסיקים במשק שבו מתבצעת בדיקה ראשונית של צורכיהם ואלו פעולות ניתן לממן כדי להפחית את השימוש ברכב פרטי. על פי התוכנית המתגבשת, כל מעסיק שיהיה מעוניין להשתתף במיזם לצמצום הנסיעות לעבודה ברכב פרטי, יוכל לבקש מהמשרד תקציב לצורך יישום תוכנית פעולה מפורטת. בנוסף, יספק המשרד שירותי ייעוץ מלווים לשלבי הכנת התוכנית ויישומה. עם זאת, לצד הניסיון לעודד נסיעות משותפות ולהפחית את השימוש במכוניות, משרדי הממשלה גם מעודדים למעשה אחזקת רכב פרטי. חלק מהמשכורת מוגדר כ"הוצאות רכב", וכדי לקבל את הסכום - יותר מ-2,000 שקל בחודש - חייבים העובדים להוכיח כי בבעלותם מכונית פרטית (אם כי הם אינם מחויבים לבוא עמה לעבודה). באחרונה יש יוזמה להחליף את הוצאות הרכב במרכיב זהה בשכר שנקרא "הגעה ירוקה לעבודה", ובדיון בוועדת הכלכלה הוחלט להתחיל מו"מ בין ההסתדרות, האוצר, נציבות שירות המדינה וגורמים נוספים כדי להחליף את מרכיב הוצאות הרכב בלי לפגוע בשכר, אך ככל הידוע, המו"מ עדיין לא החל. לכתבה בדהמרקר |