הצעה: להמיר את הטבת הרכב בתלוש השכר להגעה ירוקה לעבודה

נשלח 19 במרץ 2016, 12:20 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 19 במרץ 2016, 12:20 ]

מאת הדי כהן, 25/3/2016

נניח שאתם זכאים לקבל הוצאות רכב ממקום העבודה שלכם, הטבה ששווה לעתים אלפי שקלים. היום, כדי שבאמת תוכלו לקבלה, עליכם באמת להחזיק רכב, כלומר לדווח על כך שיש רכב בבעלותכם, להמציא רישיון בתוקף ולמסור חשבוניות על תדלוק.

כעת תארו לכם שבמקום "הוצאות רכב" בתלוש יהיה כתוב "הגעה ירוקה לעבודה". תרצו, תגיעו במכונית; תרצו, תגיעו ברגל, בטרמפ, ברכבת, בקאר-פול או באופניים ותחסכו את סכום ההטבה שמגיעה לכם. בהולנד ובאירלנד זה כבר קורה, והן גילו שהמרת הטבת הרכב בתלוש השכר להגעה ירוקה לעבודה מפחיתה באופן משמעותי את השימוש במכונית הפרטית.

"המצב היום בישראל יוצר למעשה תמריץ שלילי לעובד שנאלץ להחזיק רכב פרטי, בצדק מבחינתו, רק כדי שלא להפסיד את ההטבה. כך מושלם למעשה המעגל של התלות ברכב הפרטי כאמצעי לניפוח תלוש המשכורת מחד גיסא וכגורם העיקרי לזיהום האוויר ולתחלואה מאידך גיסא", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב לתחום התחבורה ומי שמקדמת את ההצעה.

להבי שלחה מכתבים בעניין לשר האוצר ולשר להגנת הסביבה, וכעת היא מנסה לגייס ראשי מטרופולינים נוספים ליוזמה. לדבריה, בעיריית תל אביב לבדה זכאים כ-5,000 עובדים להוצאות אחזקת רכב בעלות שנתית של יותר מ-110 מיליון שקל בשנה, וכי בירושלים המספרים הם דומים.

"כדי לצמצם משמעותית את השימוש ברכב הפרטי, נדרש תמריץ אמיתי למי שיבחר לוותר עליו", היא ממשיכה. "המרת ההטבה להגעה ירוקה, בלי להפחית מערכה, היא זו שתשמש כמנוף להעברת עובדים לשימוש בתחבורה נקייה ומקיימת".

עו"ד אשר חלד, מומחה בדיני עבודה ושותף למאבקה של להבי, טוען כי מבחינה משפטית הנושא פתיר. "היתרון הגדול ביותר של הצעה זו הוא הפשטות שלה. מדובר בחקיקה פשוטה ושינוי שורה אחת בתלוש המשכורת. זה לא פוגע בזכויות העובד ולא עולה למעסיקים ולו אגורה אחת יותר ממה שהם מוציאים כיום".

לדברי חלד, הוא כבר גיבש מתווה שמסביר כיצד ניתן להסדיר את הסוגיה מבחינה משפטית וגורמים במשרד האוצר הביעו נכונות. "עם זאת, חולפים בינתיים חודשים וכלום לא קורה. במקום לפעול, הם מגרדים בפדחת ושואלים, 'ואם זה לא יעבוד?'".




Comments