תקציב הגריטה השנתי - 5 מיליון שקל - הסתיים תוך יום אחד

פורסם: 5 בנוב׳ 2013, 11:58 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 5 בנוב׳ 2013, 11:58 ]

משרד התחבורה הורה למשרד הרישוי להפסיק לקבל כלי רכב המיועדים לגריטה

מאת דניאל שמיל, 3/11/2013

רק 5 מיליון שקל הוקצבו השנה לגריטת מכוניות, והתקציב כולו אזל תוך יום אחד. כ-1,500 בעלי מכוניות ישנות (בנות 30 ויותר) ביקשו היום לגרוט את רכבם, עם תחילתה של תוכנית הגריטה, ולקבל 3,000 שקל תמורת המכונית. הביקוש העז סיים את התקציב, ומשרד התחבורה הורה ללשכות הרישוי להפסיק לקבל בעלי רכב ישן המעוניינים לגרוט את רכבם.

אם התקציב לא יעלה ויוותר על 5 מיליון שקל בשנה (בחמש השנים הקרובות), עלולה התוכנית לפעול רק יום אחד בשנה. עמיר פרץ, השר להגנת הסביבה, פנה לשר האוצר, יאיר לפיד, וביקש להגדיל את תקציב הגריטה. פרץ כתב כי יש לתוכנית תועלת כלכלית - הגריטה מורידה מהכביש מכוניות ישנות, מזהמות ולא בטוחות, ובעליהן רוכשים מכוניות חדשות בתהליך שבסופו מביא למכירת מכוניות חדשות, שחלק גדול ממחירן הוא המסים המשולמים למדינה.

לפי נתוני עמותת אור ירוק, משנת 2010 ועד היום נגרטו כ-27 אלף כלי רכב ישנים. הגריטה תרמה להפחתה של יותר מ-3% מסך הפליטות השנתיות שמקורן בתחבורה של מזהמי האוויר. הערכת החיסכון למשק בעלויות הנזק כתוצאה מהפחתת זיהום האוויר מסתכם בכ-30 מיליון שקל מדי שנה. בסך הכול נגרטו ומוחזרו כ-22,000 טון ברזל עד כה. אור ירוק קוראת גם היא להגדיל את תקציב הגריטה.

צילום: ליאור מזרחי

לכתבה בדהמרקר




Comments