1,377 גרוטאות ירדו מהכביש ב-10 ימים

פורסם: 16 בדצמ׳ 2012, 5:02 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 16 בדצמ׳ 2012, 5:25 ]
המשרד להגנת הסביבה מדווח על הצלחה חסרת תקדים לתוכנית הגריטה, במסגרתה מוענקים 3,000 שקל לבעלי מכוניות בנות 20 שנה או יותר, בתמורה להורדתן מהכביש
שחר הזלקורן, 16/12/2012

פחות גרוטאות, פחות זיהום אוויר. בתוך עשרה ימים בלבד נמסרו כ-1,377 מכוניות לתוכנית הגריטה הממשלתית, במסגרתה מקבלים בעלי מכוניות בנות 20 שנה או יותר סכום של 3,000 שקל בתמורה להורדתן מהכביש. תוכנית הגריטה חודשה ב-2 בדצמבר, לאחר שוועדת הכספים אישרה את בקשת משרדי הממשלה להגדיל את תקציב התוכנית ב-10 מיליון שקל. 

 

בכירה במשרד התחבורה: נחשפנו לתביעות בגלל הפסקת התוכנית (צילום: AP)
בכירה במשרד התחבורה: נחשפנו לתביעות בגלל הפסקת התוכנית (צילום: AP)

 

על-פי המשרד להגנת הסביבה, ביומיים הראשונים להפעלת התוכנית מחדש נמסרו לגריטה 560 מכוניות ישנות. במשרד הבהירו כי "מדובר בכמות גבוהה במיוחד - בשנים הקודמות קצב הפונים לגריטה עמד על כחמישים ליום בלבד".

 

לכמה זמן יספיק התקציב?

התקציב שאישרה ועדת הכספים אמור להספיק לגריטת מעט יותר מ-3,000 מכוניות. יש לציין כי בדיון שערכה הוועדה בספטמבר, הבטיחו בכירים במשרדי התחבורה והגנת הסביבה כי יוכלו להמשיך ביישום התוכנית גם ב-2013, לאחר שמשרד האוצר יעביר תקציב ייעודי של 18 מיליון שקל.

 

אולם, מאחר שהתקציב המיועד לשנה הבאה יספיק לגריטת כ-6,000 כלי רכב בלבד, סביר להניח כי משרדי הממשלה ייאלצו להפסיק את התוכנית גם במהלך 2013. ראוי להזכיר כי מאז חודשה ב-2010, הופסקה תוכנית הגריטה פעמיים בגלל מיצוי התקציב.

 

נגד הפסקת התוכנית נמתחה ביקורת חריפה, ובכלל זאת מצד בכירים במשרדי הממשלה. בכירה במשרד התחבורה אף הודתה לאחרונה כי "מגישים עתירות לבתי משפט על זה שהם (אזרחים, ש.ה) התכוננו והם הסתמכו על הנושא של הגריטה, ופתאום אנחנו הפסקנו... מערכת פניות הציבור שלנו קורסת בגלל הדבר הזה. וגם האנשים מאבדים את האמון".

 

"יותר מ-3% מסך הפליטות"

להערכת המשרד להגנת הסביבה, יש כיום כ-30 אלף כלי רכב בני 20 שנה או יותר שיכולים להשתתף בתוכנית הגריטה. במשרד גם אומרים כי מאז החלה התוכנית ב-2010, נגרטו יותר מ-25 אלף כלי רכב, וכתוצאה מכך נרשמה הפחתה של "יותר מ-3% מסך הפליטות השנתיות של מזהמי אוויר שמקורן בתחבורה".

 

ראוי להזכיר כי ב-2011 תוכננה הרחבה של התוכנית, כך שתכלול מכוניות פרטיות משנתונים "צעירים" יותר (בנות 18 שנה, לעומת 20 כיום), וכן כלי רכב מסחריים בעלי מנועי דיזל. עוד הוצע להגדיל את התשלום לבעלי מכוניות שישתתפו בתוכנית, מ-3,000 ל-3,500 שקל. אלא שצמצום בתקציב שיועד לתוכנית ממשלתית לצמצום הזיהום, הביא לדחיית ההרחבה של התוכנית.


Comments