רוב הישראלים חשופים עדיין לזיהום אוויר קטלני בגלל השימוש המתרחב במכוניות פרטיות

נשלח 20 בינו׳ 2010, 5:25 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 22 ביוני 2011, 22:26 ]
מאת צפריר רינת, תאריך פרסום: 19/1/2010

רוב הישראלים חשופים עדיין לזיהום אוויר קטלני בגלל השימוש המתרחב במכוניות פרטיות.

פקקי התנועה אינם רק מטרד יום-יומי, אלא סכנה בריאותית של ממש. אולי שכחנו, אבל רוב הישראלים חשופים עדיין לזיהום אוויר קטלני בגלל השימוש המתרחב במכוניות. מנועים חשמליים וחוקים מחמירים הם מענה חלקי; את הפתרון האמיתי רבים יתקשו לדמיין אפילו: ויתור על האוטו לטובת האוטובוס.

במגרש באזור תעשייה בצפון אשדוד נמצא, מהשבוע, אחד הפתרונות לבעיית זיהום האוויר בישראל. בעלי מכוניות בנות 20 שנה או יותר - שפולטות זיהום רב לעומת דגמים חדישים - יכולים לבוא למתחם חברת "קאר סנטר מוטורס", במסגרת פרויקט ממשלתי לגריטת כלי רכב ישנים. הם מוסרים את מכוניתם הישנה, שתפורק וחלקיה יועברו למחזור, ומקבלים תמורתה 3,000 שקל.

גריטת מכוניות ישנות היא מרכיב בחבילת צעדים שמשרדי הממשלה מקדמים בשנים האחרונות, בניסיון להפחית את זיהום האוויר. אבל עד עתה לא הביאו צעדים אלה לשינוי המיוחל וזיהום אוויר מוסיף להיות איום חמור על בריאות הציבור, בעיקר בשל השימוש המתרחב במכוניות פרטיות. להערכת המשרד להגנת הסביבה, בגוש דן בלבד מתים מדי שנה יותר מ-600 בני אדם ממחלות הקשורות לזיהום.

כל תחנות הניטור של המשרד בערים רשמו ב-2008 חריגות מהתקן של פליטת חלקיקי זיהום זעירים. חלקיקים אלה, שחודרים למערכת הנשימה, הם גורם משמעותי בתחלואה ובתמותה מזיהום (מקור חלק מהם הוא באבק טבעי). בתחנות ניטור בצדי כבישים נרשם גידול בתפוצת המזהם חנקן דו-חמצני, שחשיפה אליו מזיקה גם כן למערכת הנשימה.

מדאיגה במיוחד מגמת הגידול בריכוזי האוזון, שמקורו בזיהום מפליטת מכוניות. גז זה נע בקלות עם הרוחות, הרחק מעורקי תחבורה ראשיים, וריכוזים גבוהים שלו נמצאו לאחרונה דווקא באזורים "נקיים" לכאורה, כמו ערד וגוש עציון. "האוזון פוגע בתפקוד הגוף, משפיע על עמידות מערכת החיסון וגורם נזקים לראייה ולמערכת הנשימה", מתריע ד"ר אריה ונגר, מהעמותה הסביבתית "אדם, טבע ודין". אבי מושל, מהאגף לאיכות האוויר במשרד להגנת הסביבה, סיפר שאם היו נמדדות בלוס אנג'לס רמות אוזון דומות לאלה שבערד, התרעות לציבור היו מתפרסמות שם "כמעט בכל יום".

צפוף, אטי, מחניק

המשרד להגנת הסביבה וכמה רשויות מקומיות נקטו בשנים האחרונות כמה פעולות חשובות, שנועדו להפחית את הזיהום. תחנות הכוח נעשו נקיות יותר בשל המעבר משימוש בפחם לשימוש בגז טבעי. בשתיים מהערים הגדולות, הוצאו אל מחוץ לשכונות המגורים מוקדי זיהום: השוק הסיטוני בתל אביב, שנכנסו אליו מדי יום מאות משאיות; והתחנה המרכזית בחיפה.

בנוסף, מנהלי חברות אוטובוסים חויבו אישית לעבור לשימוש בדגמים מזהמים פחות. בתל אביב אושר חוק עזר עירוני, המחייב את תחנות הדלק בעיר למכור דלק נקי יותר.

גם המבצע לגריטת מכוניות עתיד להתרחב ולהקיף כעשירית מ-70 אלף כלי הרכב הישנים והמזהמים שנוסעים בכבישי הארץ. זה נראה אולי צעד קטן, אבל במשרד להגנת הסביבה טוענים שגם מספר קטן זה יועיל לאיכות האוויר, כי כל מכונית ישנה פולטת זיהום בכמות הזהה לזו שנפלטת מכמה מכוניות חדשות יותר.

אבל כל שיפור צפוי באיכות האוויר מתגמד לעומת הגידול הרב במספר המכוניות ובמספר הנסיעות שלהן. "בגלל הגודש הגובר בכבישים, מהירות הנסיעה של כלי הרכב באזורים עירוניים הולכת ויורדת", ציין מושל. "התוצאה היא שאוטובוסים מדגמים חדישים ונקיים יותר פולטים זיהום כמו אוטובוסים ישנים". גם זמן הנסיעה של מכוניות פרטיות מתארך - ואתו כמות הזיהום שהן פולטות.

כניסתן לשוק של מכוניות חדישות יותר, המצוידות באמצעים להפחתת הזיהום, לא מבשרת בהכרח שיפור באיכות האוויר. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, איכות האוויר בישראל לא הורעה למרות הגידול במספר כלי הרכב. מושל מפקפק בכך. "הם ביססו את ההערכה הזאת על נתונים שמספקים יצרני הרכב", הסביר בכנס שקיים באחרונה מכון המחקר לאנרגיה וסביבה. "בפועל, יש הרבה כלי רכב שפולטים זיהום רב יותר מכפי שציין היצרן, בגלל בעיות תחזוקה". לאחר כניסתו לתוקף של חוק המחייב את יבואני הרכב לפרסם את כמות הזיהום שפולטים הדגמים שהם משווקים, נמצא שרבות מהמכוניות החדישות פולטות זיהום ברמה גבוהה.

אחד הכלים להתמודדות עם זיהום כלי רכב הוא תיקון פגמים במנוע, שגורמים לפליטת גזים רבים יותר. גילוי פגמים אלה, במבחן הרישוי השנתי או בפעילות אכיפה בכבישים, מאלץ נהגים להכניס את מכוניתם למוסך ולתקן את הנדרש. אבל יכולת האכיפה של הרשויות בתחום זה מוגבלת למדי. כיום פועלות בכבישים רק שש ניידות לבדיקת זיהום ממכוניות, והן מופעלות במשמרות חלקיות וסובלות ממחסור כרוני בתקציב.

אכיפת תקנות זיהום אוויר מכלי רכב מתחלקת כיום בין משרדי התחבורה והסביבה, דבר שמקשה על פעילות יעילה. בעיה זו אמורה להיפתר בעוד שנה, עם כניסתו לתוקף של חוק "אוויר נקי" (ראו תיבה), שיעביר בין היתר את כל הסמכויות למשרד להגנת הסביבה.

הקלה בדרך?

שיפור משמעותי באיכות האוויר בישראל תלוי, כמו מדינות אחרות, בהפחתת מספר הנסיעות במכוניות פרטיות ובהכנסתם לשימוש של כלי רכב נקיים יותר. בעשורים האחרונים התרחבה מאוד בישראל התלות במכוניות פרטיות, על חשבון השימוש בתחבורה ציבורית (למרות גידול מרשים במספר נוסעי הרכבת). עיריית תל אביב, לדוגמה, מעריכה שבין 1994 ל-2007 קטן ב-25% מספר הנסיעות הממוצע של תושביה באוטובוסים.

עם כניסתו לתוקף ב-2011 של חוק "אוויר נקי", יהיה על הממשלה לקבוע תוכנית לאומית להפחתת הזיהום. משרד התחבורה וכמה רשויות מקומיות גיבשו בינתיים תוכניות לשיפור תנועת האוטובוסים ולעידוד מעבר נוסעים לשימוש בהם, במקום במכוניות פרטיות. חלק מהתוכניות נמצאות בשלבי תכנון, וכלל לא ברור אם ייושמו.

אחת התוכניות הבולטות היא הקמת רשת של נתיבים בלעדיים לאוטובוסים מהירים, שיגדילו את האטרקטיוויות שלהם לישראלים הגודשים כיום את הכבישים בדרכם לעבודה וממנה. קווים כאלה מתוכננים בכניסות הדרומיות והצפוניות של גוש דן, ובכמה עורקי תנועה בתל אביב, אך הממשלה טרם קבעה תאריך יעד לפתיחתם. קו כזה נמצא בשלבי הקמה בחיפה.

גם הקמת רכבות קלות בירושלים ובגוש דן אמורה לתרום להפחתת הנסיעות ברכב פרטי באזורים אלה. הרכבת בירושלים צריכה להיחנך בשנה הבאה, אבל במרכז הארץ מדובר עדיין בחזון רחוק, שיתממש לכל המוקדם ב-2015.

שינוי משמעותי נוסף עשוי להתחולל אם תצלח התוכנית להפעלת רכב חשמלי בישראל, תוכנית מקדמת חברת "בטר פלייס", שהקים איש העסקים שי אגסי. השבוע חנכה החברה נקודת הטענה לכלי רכב כאלה ברעננה, והיא מתכננת לייבא בשנה הבאה את המכוניות החשמליות הראשונות. לפי בדיקה שעשתה מומחית לאיכות אוויר בשביל "בטר פלייס", זיהום האוויר יפחת בעשרות אחוזים אם רוב המכוניות בישראל יונעו בחשמל.

עד שכל ההבטחות הללו יתממשו יוסיפו רוב הישראלים, באזורים עירוניים ומחוץ להם, להיחשף לזיהום אוויר ברמות מסוכנות. רק בהזדמנויות נדירות, כמו יום כיפור, הם יזכו להקלת מה. זה יום אהוב במיוחד על אנשי המשרד להגנת הסביבה, שנוהגים להדגים באמצעותו את ההשפעה הדרמטית של כלי הרכב על בריאותנו. הגרפים ביום זה מראים בעקביות כיצד זיהום האוויר נעלם כמעט לגמרי עם כניסת החג, וחוזר ומופיע בצאתו.


ריכוז סמכויות

זה שנים רבות שיש בישראל חוקים האמורים לאפשר טיפול בזיהום אוויר. תקנות התעבורה, למשל, מאפשרות למשרד התחבורה לקבוע תקנים לפליטת זיהום מכלי רכב. החוק למניעת מפגעים, שאחראי לו המשרד להגנת הסביבה, מעניק למדינה יכולת לחייב מפעלים למנוע זיהום. אבל חוקים אלו אינם מקיפים די הצורך ומפזרים סמכויות בין משרדי ממשלה שונים.

חוק "אוויר נקי", שייכנס לתוקף בשנה הבאה, נחקק ביוזמת קבוצה של חברי כנסת ועמותת "אדם, טבע ודין". החוק נועד לשנות את המצב הקיים. הוא ירכז את כל הסמכויות הרלוונטיות לטיפול בזיהום אוויר ממקורות שונים, בידי המשרד להגנת הסביבה. החוק יאפשר למשרד לקבוע תקנים לפליטת זיהום, ובהם תקני פליטה לכלי רכב, שייבדקו במבחן הרישוי השנתי. המשרד להגנת הסביבה יהיה מוסמך להוציא היתרים מיוחדים למפעלים, שבהם תיקבע רמת הזיהום שמותר להם לפלוט. סמכויות פקחי המשרד יורחבו והם יוכלו לעצור כלי רכב מזהמים.

החוק מחייב את הממשלה להכין תוכנית לאומית להפחתת זיהום אוויר ומאפשר להאציל סמכויות לרשויות מקומיות, כדי שיפעלו להפחתת זיהום אוויר. עם זאת, מידת היישום של החוק החדש תלויה במידה רבה במשאבים המקצועיים שיוקצו למשרד להגנת הסביבה. יש כיום הסכמה רחבה שללא כוח אדם מקצועי בתחום הניטור ובתחום המשפטי, החוק יישאר בעיקרו אות מתה.
 
Comments