המדיניות המיועדת לטעינה של מכוניות חשמליות: שוב הציבור יפסיד וחברת החשמל תרוויח

נשלח 25 בנוב׳ 2010, 2:16 על ידי Sustainability Org
25.11.2010 מאת דניאל שמיל

<<אם חלמתם שבעתיד תגיעו הביתה בשעות הערב עם הרכב החשמלי, תכניסו את כבל החשמל לשקע ותתחילו לטעון את הרכב - היה זה כנראה חלום שווא. מסמך שנחשף ב-TheMarker בשבוע שעבר גילה כי משרד התשתיות מתכנן לחייב טעינה מנוהלת על ידי מרכזי בקרה, שישלטו על כל טעינת המכוניות החשמליות. אלא שהוצאת השליטה מידי הצרכן עלולה לגרום לו להפסדים.

בעקבות הפרסום, הזדרזו במשרד התשתיות לפרסם סיכום דיון המפרט את המדיניות המיועדת לטעינה של מכוניות חשמליות. בדיון השתתפו נציגי משרד התשתיות, האוצר, המשפטים, התחבורה ונציגי רשות החשמל. מהמסמך עולה מתווה מדיניות שהנהנית העיקרית ממנה היא דווקא חברת החשמל. והמפסידים? הציבור כמובן, שעשוי לשלם את המחיר. לפניכם כל הסעיפים הבולטים במסמך.

הקמת מתקני הטעינה

נייר העמדה קובע כי חברת החשמל - ולא בטר פלייס או חברות פרטיות - תקים את מתקני הטעינה בשטחים ציבוריים והם גם יהיו בבעלותה. בשטחים פרטיים יקימו גופים עצמאיים את מתקני הטעינה.

המרוויחה: חברת החשמל, שנכנסת לתחום טעינת כלי רכב חשמליים. הממשלה ניסתה להחליש את חברת החשמל בשנים האחרונות, אך כעת היא מכניסה אותה לשוק חדש, שבו היא עשויה לפעול כמונופול.

המפסידה: בטר פלייס, שמאבדת אחיזה בחלק גדול מהמקומות שבהם היתה יכולה להקים עמודי טעינה.

טעינה מנוהלת

המסמך של משרד התשתיות קורא "לקבוע טעינה מבוקרת". מדובר במערכת המאפשרת לתזמן את טעינת המכוניות ולקבוע את קצב הטעינה - כדי להפחית את צריכת החשמל. משרד התשתיות מסייג את הדברים וכותב כי "החלת הטעינה המבוקרת תיעשה בהתאם לקצב כניסת כלי הרכב החשמליים למשק, ולפי רמת ההיערכות של חברת החשמל". בהודעה של משרד צוטט שר התשתיות, עוזי לנדאו: "אנו נערכים לכך שבעתיד, כשהעניין יצבור תאוצה, ניהול ביקושי הטעינה יהיה מוסדר, ותישמר האופציה לשימוש בטכנולוגיה של 'רשת חכמה'".

המרוויחות: חברת החשמל, שעשויה לספק את מערכת הניהול, וחברות שירותי טעינה, בראשן בטר פלייס.

המפסידים: יבואנים פוטנציאליים של מכוניות חשמליות, כמו כלמוביל, כלל מוטורס וקרסו. אלה לא יוכלו לשווק את המכוניות ללא קשר עם חברת טעינה. גם הצרכן מפסיד - הוא לא ייהנה מתחרות משוכללת, לפחות בשלב הראשוני.

תחרותיות

משרד התשתיות מציג עמדה של "גישה חופשית", שתאפשר מפעילים רבים לעמדות טעינה מנוהלות בשטחים פרטיים - כך שאפשר יהיה לרכוש עמדה בכל חנות למוצרי חשמל. תקן אחיד שייקבע יאפשר הטענה של כל מכונית בכל עמדת טעינה. עם זאת, טעינה בשקע ביתי לא תתאפשר. התקינה שתשמש כבסיס היא תקינה בינלאומית, אך כיום אין תקינה כזאת ואין חיוב של עמדות טעינה.

המרוויחים: מפעילים חדשים של עמדות טעינה. עם זאת, יש לזכור שבטר פלייס נהנית מיתרון של כמה שנים בתכנון עמדות טעינה ומרכזי בקרה, והיא גם יבואנית רכב.

תקשורת ובטיחות

כבל הטעינה בעמדות הציבוריות, אומרים במשרד התשתיות, יהיה בלתי ניתן לפירוק. הדרישה הזאת, לפי מומחים לחשמל, היא מטופשת ובלתי הגיונית. השארת הכבל בעמדת הטעינה תוביל לוונדליזם ואולי גם לבעיות בטיחות. בנוסף, במשרד התשתיות דורשים כי טעינה ביתית לא תתחיל ללא זיהוי המכונית, וזרימת החשמל תיפסק אוטומטית בכל מקרה של תקלה. ואולם, עולה חשש כי יהיו צרכנים שיצליחו להתחבר לרשת החשמל באופן לא מבוקר.

המרוויחה: המדינה, שתוכל לזהות כל מכונית ולגבות מס.

קשה לאכוף, קל לעקוף

משרד התשתיות מתכנן לחייב את הצרכנים לבצע שני מהלכים לפני הטעינה הראשונה - לרכוש עמדות שיזהו את המכונית וינתקו את הזרם במקרה של בעיה; להתקשר לחברת החשמל, שהיא הבעלים של השנאי האזורי, ולתאם טעינה מנוהלת. כך מבקשים במשרד התשתיות להימנע מהפלת הרשת בשל עומס יתר. המתנגדים לתקנות אומרים שיהיה קל מאוד לעקוף אותן, ובלתי אפשר לאכוף ולבדוק מה מטעין אדם בשקע הביתי שלו.

ומה הלאה?

נייר העמדה של משרד התשתיות עורר התנגדות עזה של כל המעורבים בתחום, בהם יבואני הרכב, בטר פלייס וגם משרד התחבורה - שם זעמו על משרד התשתיות שהוציא הודעה לתקשורת לפני התייעצות עמם.

בענף הרכב מעריכים כי רק חלקים מנייר העמדה יגיעו לכדי מימוש, וחלקים רבים אחרים, כמו החיוב להניח כבלים בתוך עמדת ההטענה, יוסרו מההצעה. הקרב הגדול יהיה אם לחייב טעינה מנוהלת, או לאפשר לכל אחד לטעון את המכונית מהשקע הביתי. לפי נייר העמדה, נראה כי המדינה תאפשר בתחילה טעינה חופשית, אך כשכמות המכוניות החשמליות תגדל תיהפך טעינה מנוהלת לחובה כדי שצריכת החשמל תהיה מבוקרת, ולא פחות חשוב - כדי שאפשר יהיה למסות את החשמל המיועד למכוניות, כתחליף לבלו המוטל על דלק.

לכתבה בדהמרקר


כתבות קשורות:
מכשירים את מונופול אגסי: משרד התשתיות לא יאפשר טעינה ביתית
Comments