המכונית החשמלית חנתה בתערוכת הרכב בפאריס

פורסם: 1 באוק׳ 2010, 7:06 על ידי: Sustainability Org
 01.10.2010 מאת דניאל שמיל

יום לפני פתיחתה הרשמית של תערוכת הרכב השנתית בפאריס נוהגים יצרני הרכב לערוך מסיבות קוקטייל חגיגיות שבהן הם חושפים את החידושים מתוצרתם, בליווי מוסיקה דרמטית והכרזות פומפוזיות. על רקע הנוף האלגנטי של הבירה הצרפתית מוצגות מכוניות קונצפט, שמביאות לידי ביטוי מגמות חדשות בעולם העיצוב.

עם זאת, הבשורה האמיתית שיוצאת השנה מתערוכת הרכב קשורה דווקא לטכנולוגיה. בשנים האחרונות מתנהל דיון ער בענף הרכב באשר לטכנולוגיית ההנעה העתידית. לכולם ברור שמנועי הדיזל והבנזין קרובים לשיאם, וכדי להפחית את רמות הפליטה של גזים מזהמים יש לעבור לטכנולוגיה אחרת, נקייה יותר.

השאלה הגדולה היא אם מכונית העתיד תהיה היברידית, חשמלית, או שאולי תפעל על מימן? בפאריס, נראה שסימן השאלה בעניין זה מתח את גבו, הזדקף ונהפך לסימן קריאה נחרץ - החיפוש אחר הנעה חליפית נהפך למירוץ אחר מכונית חשמלית.

בפאריס הוצגו לראשונה כמה מכוניות חשמליות סדרתיות. כלומר, לא מכוניות תצוגה שמדגימות רעיון או אפשרות, אלא דגמים שעומדים לפני ייצור המוני ויהיו זמינים בסוכנויות הרכב. ואולם חשוב להדגיש כי יצרניות הרכב, שחוגגות את חשמול המכוניות וזוקפות לזכותן את עתיד האוויר הנקי, רק נפתרות מהאחריות לזיהום ומעבירות אותה הלאה. כלומר, המכוניות עצמן לא יזהמו, אך העולם ייצרוך הרבה יותר חשמל, שהפקתו מזהמת לא פחות ממכוניות הבנזין. במצב כזה נראה כי הממשלות יהיו אלה שייאלצו להתמודד עם הבעיה.

מובילה במרוץ: רנו-ניסאן

רנו-ניסאן, שלפני כמה שנים מצאה עצמה מפגרת מאחור ללא טכנולוגיה היברידית, מובילה כיום את המעבר לחשמל. החברה כבר משווקת את המכונית החשמלית הראשונה בייצור סדרתי, ניסאן ליף, ובשנתיים הקרובות תציג ארבעה דגמים נוספים. אחד מהם הוא הגרסה החשמלית לרנו פלואנס, שתהיה המכונית הראשונה שתשווק בטר פלייס של שי אגסי.

ברנו לוקחים ברצינות את המעבר לחשמל, ומתכננים להפוך את ייצורן ופיתוחן של סוללות הרכב לאחד מעסקי הליבה שלה. החברה השקיעה 4 מיליארד יורו בתוכנית השאפתנית לחשמול המכונית, וכבר חתמה על הסכמים לשיתוף פעולה עם 60 חברות אנרגיה וטעינה.

בינתיים, פולקסווגן הכריזה כי היא הולכת להיות יצרנית המכוניות החשמליות הגדולה בעולם, אם כי מבחינת תהליכי הפיתוח היא נמצאת כשנתיים אחרי רנו. המכונית החשמלית הראשונה של פולקסווגן תשווק רק ב-2013, אך האופטימיות של פולקסווגן אולי נובעת מהבדל התחזיות בין שתי החברות. בפולקסווגן מעריכים כי ב-2020 יהיה למכוניות החשמליות נתח שוק עולמי של 2%, בעוד שברנו מאמינים כי מדובר ב-10%.

במקביל, פורד, ב.מ.וו ומרצדס מפתחות מכוניות חשמליות, ופיז'ו-סיטרואן משתפת פעולה עם מיצובישי בתחום זה. הסיבות לכך אינן מסתכמות בדאגה לסביבה. אנליסטים מעריכים כי במדינות כמו סין והודו יהיה קל יותר להקים תשתית חשמלית מאשר להקים ולדאוג לאספקה לעשרות אלפי תחנות דלק חדשות. מה גם שצריכת הדלק הגדלה תעלה את מחיר הנפט ותוריד את הביקוש לו.

מכוניות חשמליות הן הזדמנות פז ליצרניות הרכב ליצור שווקים חדשים שמתנהלים אחרת מהמדינות המפותחות. האתגר הגדול של החברות יהיה להפוך את הרכב החשמלי למשתלם מבחינה כלכלית. כיום, מחירה של מכונית חשמלית דומה לזה של מכונית בנזין בזכות תמריצי מס שניתנים לחשמליות במדינות שונות ומפחיתים את מחירן; וכן מכיוון שהמצבר, הרכיב היקר ביותר במכונית, אינו נרכש אלא מוחכר על ידי רוכש הרכב. עלות האחזקה צפויה להיות דומה בשתי הטכנולוגיות, וברנו טוענים כי המכונית החשמלית תהפוך למשתלמת יותר ממכונית הבנזין בנסועה שנתית של יותר מ-12 אלף ק"מ. עם זאת, דווקא נהגים בעלי נסועה רבה יוגבלו בטווח הנסיעה של המכונית בשל המצבר המוגבל.

יש יצרניות שאינן מתחייבות לטכנולוגיה אחת. התצוגה של פיז'ו בשאנז אליזה אמנם הוקדשה למכוניות תצוגה חשמליות, אך בתערוכה מוצגת גם מכונית היברידית ראשונה מתוצרת החברה. ואולם מנכ"ל פיז'ו, ורסאן רמבו, אומר ל-TheMarker: "אנו מאמינים שצריך לפתח כמה טכנולוגיות במקביל ולהיות גמישים. מה שמתאים לשוק הישראלי יכול שלא לעבוד בשוק הרוסי, וגם בתוך צרפת הצרכים של רווק בפאריס שונים מאלה של משפחה מרובת ילדים".

המכונית החשמלית הראשונה של פיז'ו, iOn, אינה אלא מיצובישי I MiEV עם שם וסמל שונים. למרות זאת, רמבו מדגיש כי במכונית הושקע כסף רב, כדי להתאים אותה לצרכים האירופיים ולשפר את איכותה. "העתיד לא ברור", מסכם רמבו, "וזו טיפשות להמר רק על טכנולוגיה אחת בתור הפתרון כולל". להערכתו, ב-2020 יתפסו מכוניות חשמליות 5% מהשוק, ולמכוניות היברידיות יהיה נתח שוק של 10%.

יצרניות נוספות לא מצטרפות למכת החשמל בעולם הרכב. טויוטה והונדה היפניות דבקות בטכנולוגיה היברידית, והונדה אף תציג בתערוכה גרסה היברידית לדגם ג'אז הקטן. בג'נרל מוטורס משקיעים במכונית היברידית-נטענת, הנוסעת עד טווח של 60 ק"מ באמצעות חשמל ואחריהם נכנס לפעולה מנוע בנזין קטן המשמש גנרטור.

למרות הכל, הבנזין עושה שרירים

למרות הכל, חובבי הבנזין, המהירות הסילונית וכוחות הסוס יכולים להירגע. במרכז ערב העיתונות שערכה קבוצת פולקסווגן עמדו מכוניות ספורט חזקות וקיצוניות, שהוכיחו כי מירוץ החימוש של יצרני העל עדיין לא הסתיים. למכונית התצוגה של למבורגיני יש 570 כ"ס והיא מאיצה ל-100 קמ"ש בתוך 2.5 שניות; לבנטלי קונטיננטל GT החדשה יש רק 567 כ"ס ולבוגאטי ויירון סופר-ספורט יש 1,200 כ"ס. על זיהום אוויר איש לא מדבר בהקשר זה.

line

רנו החשמלית בנסיעת מבחן: בינתיים, הביצועים מתאימים רק לנסיעה עירונית

המכוניות החשמליות של רנו מתקרבות לשוק, ובפאריס היתה לנו הזדמנות לנהוג באבות טיפוס סופיים, כמעט, של הדגמים הראשונים שאינם מצריכים תדלוק, אלא טעינה.

ראשונה היא פלואנס ZE , גרסה חשמלית של משפחתית הבנזין המוכרת. סיבוב מפתח מדליק אור ירוק על לוח המחוונים, עדות יחידה לכך שהמכונית מונעת. לחיצה על דוושת הגז (או חשמל) שולחת את המכונית לדרך בחרישיות.

לפלואנס יש הספק שנראה נמוך למדי, 96 כ"ס, אך מומנט של 23 קג"מ בכל מהירות הופך את התאוצות בעיר למהירות וחלקות. בפנייה מהירה מורגש כובד משקלה (כ-1,500 ק"ג), וגם חלוקת המשקל מוזרה. המצבר הכבד שיושב מעל הגלגלים האחוריים גורם להתנהגות כביש שמזכירה רכב מסחרי מלא במטען.

נוחות הנסיעה, עם זאת, טובה למדי. העובדה שהמנוע החשמלי מסייע בבלימה הופכת אותה ליעילה וכמעט מיידית במהירויות של פחות מ-60 קמ"ש. בנסיעה עירונית החשמלית מאיצה מהר יותר ובולמת טוב יותר ממכונית בנזין.

ברנו איפשרו לנו לנהוג גם במסחרית אמיתית, גרסה חשמלית של דגם קנגו. זו מכונית חלשה יותר, 60 כ"ס, והתפעול שלה גס יותר. במקרה זה, התאוצה מעט אנמית והבלימה פתאומית ומורגשת.

מחירו של הקנגו כבר הוכרז - 15 אלף יורו. המחיר לא כולל את המצבר, המוחכר תמורת 72 יורו בחודש. לקנגו יהיה טווח נסיעה מוצהר של 160 ק"מ, אך לא ברור אם הוא מתאים לטכנאים או אנשי שירות שמרבים לנסוע. ברנו חושבים שירכשו אותו בעיקר חברות הנדרשות להפחית את הפליטות שהן מייצרות, ומעבר להנעה חשמלית הוא פתרון יעיל עבורן.

אחרי נסיעה ברחובות פאריס אפשר לומר כי הנעה חשמלית היא תחליף מספק לבנזין בנסיעה קצרה בעיר. עם זאת, כפי שנוהגים לומר פוליטיקאים, זו אינה השאלה. כבר ברור שמכוניות חשמליות יכולות לנסוע מצוין, אבל לאיזה מרחק? אחרי 30 ק"מ של נהיגה הראה שעון הטווח של הפלואנס כי נותרו לנו 70 ק"מ. ברנו הזדרזו להסביר כי בניגוד לאב טיפוס, במכונית הסדרתית הטווח יהיה 160 ק"מ.

ובכל זאת, המכוניות החשמליות צריכות להוכיח שיוכלו לספק ביצועים טובים מחוץ לעיר וטווח נסיעה מספק - עד אז השימוש בהן לא יחליף את מכונית הבנזין, אלא את הקטנוע.

line

המכוניות החדשות שהוצגו בתערוכת הרכב בפאריס

שברולט אוויאו: בלי הנחות

בעשור הקודם מוצבה שברולט כחברה המוכרת מכוניות בסיסיות בשיעורי הנחה ניכרים. החברה ממשיכה לחדש את הדגמים ומחליפה את האוויאו הקטנה. הדור השני של המכונית בעל עיצוב ספורטיבי ולוח מחוונים שכולל צגים אנלוגיים ודיגיטליים.

ממדי המכונית גדלו, האיכות השתפרה מאוד וגם המנועים חוזקו. לתיבת ההילוכים האוטומטית יהיו שישה יחסי העברה וגרסת סדאן תוצג בקרוב. ב-2011 תגיע המכונית לישראל, וכפי הנראה יוצעו למכירה מכוניות עם מנוע בנפח 1.4 ליטר המפיק 100 כ"ס, ועם ומנוע 1.6 המפיק 115 כ"ס. כעת נותר רק לבדוק אם שברולט יכולה להימכר גם ללא הנחות ענק.

לנדרובר איווק: יורדת לשטח

הקהל של לנדרובר דורש בשנים האחרונות מראה ספורטיבי ויוקרה, ולאו דווקא יכולת שטח.

האיווק החדש משתייך לסדרת ריינג' רובר היוקרתית, ויהיה החבר הקטן ביותר בה בזכות ממדיו הקטנים יחסית (אורכו 443 ס"מ). הוא יוצע עם מנועי דיזל בהספקים של 140 עד 190 כ"ס, וכן עם מנוע בנזין חזק במיוחד בהספק 240 כ"ס. בהשוואה למכוניות של לנדרובר, המראה של האיווק מיוחד ומוחצן - עם זאת, יש לה גם יכולת שטח.

פולקסווגן פאסאט: מתיחת פנים

מכונית המנהלים המוכרת של פולקסווגן עברה מתיחת פנים יסודית, אך לא מדובר במכונית חדשה לגמרי. החזית והחלק האחורי שונו וקיבלו את תווי העיצוב החדשים של פולקסווגן - וכעת המכונית מזכירה את הג'טה והפולו.

הדגם הבסיסי הוא בנפח 1.4 ליטר עם 122 כ"ס, מעליו מנוע 1.8 ליטר עם 160 כ"ס (המוצע גם בדגם היוצא), 2.0 ליטר עם 210 כ"ס וכן מנוע V6 בנפח 3.6 ליטר עם 300 כ"ס. בין החידושים הטכנולוגיים - מערכת הבולמת את המכונית באופן אוטומטי במהירות אטית מ-30 קמ"ש, כדי להפחית את חומרת הנזק בהתנגשות בלתי נמנעת. פטנט משעשע פותח את תא המטען כשרגל מועברת מתחת לפגוש, כדי לאפשר פתיחה כשהידיים עמוסות.

סיטרואן DS4: המראה המתוחכם

סיטרואן אינה יצרנית של מכוניות יוקרה, אבל יש לה סדרת יוקרה בשם DS עם מכוניות בעלות מראה מתוחכם יותר ואבזור עשיר יותר מהמכוניות העממיות שלה.

שנה אחרי הצגת DS3 הקטנה, מציגה החברה את DS4 המשפחתית-יוקרתית. העיצוב נועז יותר משל ה-C4 וכולל גריל גדול, כנפיים תפוחות מאחור וידיות מוסתרות לדלתות האחוריות. האבזור העשיר כולל חישוקי 19 אינץ', גג שקוף, התראה על נוכחות רכב בשטח שלא נראה במראות, וגם אפשרות לשנות את צבע המחוונים לפי טעמכם. היצע המנועים כולל שתי יחידות דיזל ושלושה מנועי בנזין בנפח 1.6 ליטר, המוצעים בהספק של 155 ,120 או 200 כ"ס, עם תיבת הילוכים רובוטית או ידנית.

אאודי קוואטרו: חוגגת 30 שנה

אאודי חוגגת 30 שנה למכונית הראלי המצליחה שלה, קוואטרו, עם מכונית תצוגה הנושאת אותו שם. שם זה נגזר מהנעה לכל הגלגלים (4X4).

הקוואטרו המקורית היתה המכונית הראשונה שעשתה בטכנולוגיה זו שימוש יעיל על הכביש, כדי לשפר את האחיזה. ממש כמו המכונית המקורית, זהו דגם קופה עם מנוע קדמי בן חמישה צילינדרים. ההספק הפעם הוא 408 כ"ס, שמופק ממנוע בנפח 2.5 ליטר. המשקל קל למדי, 1,300 ק"ג בלבד, שהושג בזכות שימוש בחומרים כמו סיבי פחמן ואלומיניום, וכן הקפדה על ממדים צנועים. כנראה שלא מדובר במכונית תצוגה טהורה, אלא בקדימון למכונית סדרתית בשם R4. מדובר באחות קטנה ל-R8, כלומר מכונית ספורט אמיתית עם מחיר וביצועים פחותים במעט.

למבורגיני ססטו אלמנטו: קלילה

ססטו אלמנטו של למבורגיני היא מכונית תצוגה מרהיבה, הרומזת על מכוניות הספורט הבאות של היצרן האיטלקי. העיצוב שלה נגזר מחלומות של ילדים מתבגרים, ומשלב בין מכונית ומטוס קרב. החזית מחודדת, המנוע מאחור מוגן על ידי כלוב סיבי פחמן בלבד, וגם בתא הנוסעים חלקים מכניים רבים גלויים ולוח המחוונים נשען על זרועות סיבי פחמן דקות.

הסיבה הרשמית לכך אינה רק עיצוב, אלא ניסיון לחסוך במשקל. אחרי שמלחמת ההספקים הגיע לשיאה, יצרני מכוניות הספורט מנסים לעשות דיאטה חריפה במשקל. לססטו אלמנטו (האלמנט השישי - הפחמן, ממנו עשויה המכונית, הוא השישי בטבלת היסודות) 570 כ"ס, לא הרבה לעומת מכוניות מתחרות, אך משקלה הוא 999 ק"ג בלבד. הדבר מאפשר לה ביצועים מעולם התעופה, כמו זינוק מ-0 ל-100 קמ"ש ב-2.5 שניות בלבד.

לכתבה בדהמרקר




Comments