המשימה: להשתחרר מהנפט

נשלח 15 ביוני 2011, 12:13 על ידי Sustainability Org

ועידת ישראל לתחבורה, שתיפתח מחר בכפר המכבייה, תציג את החידושים בענף. במוקד: השקעה בתוכנית לאומית למציאת פתרונות אנרגיה חלופיים ומעבר לכלי רכב ירוקים

עידו אפרתי | 15/6/2011 10:18
תגיות: תחבורה (סביבה), אנרגיה חדשה, גז טבעי, נפט

האם מדינת ישראל בדרך להפוך ל"מעבדה" עולמית ולמקום שממנו תגיע פריצת הדרך הגדולה בתחום האנרגיה החלופית? אם לשפוט על פי התוכנית הלאומית, שאושרה על ידי הממשלה, מתכננת מדינת ישראל למקם עצמה בחוד החנית, ולהפוך למוקד מחקר ותעשייה מהמתקדמים בעולם בתחום תחליפי נפט בתחבורה, וזירוז השינוי העולמי בתחום.

כמובן שישראל אינה בעלת העניין היחידה בנושא, היא רק חלק ממגמה עולמית שתופסת תאוצה בעשור האחרון. שינויים גיאו-פוליטיים, העדר יציבות משטרית במדינות המזרח-התיכון, חוסר ודאות לגבי השליטה והנגישות למקורות הנפט בעולם, לצד מודעות הולכת וגוברת לנושא איכות הסביבה, הקפיצו את נושא תחליפי האנרגיה לאחד המקומות הראשונים בסדר היום העולמי הן השלטוני והן העסקי.

לא פחות מ-9 נציגים של משרדי ממשלה, ו-12 אנשי מחקר ואקדמיה מובילים, חברים בצוות הבינמשרדי ובצוות ההיגוי שהוקם בחסות משרד ראש הממשלה כדי לקדם את נושא תחליפי הנפט.

"הממשלה רואה במחקר, פיתוח והטמעת טכנולוגיות המקטינות את השימוש העולמי בנפט בתחבורה, משימה לאומית המחייבת רתימת משאבים לאומיים ותעדוף ברמה עליונה, לאור האינטרס הלאומי האסטרטגי, האינטרס הסביבתי והפוטנציאל הכלכלי הגלומים בנושא". כך נאמר בהחלטת הממשלה בינואר השנה, שתוקצבה ב-1.5 מיליארד שקל ל-10 השנים הקרובות.

"השוק הישראלי כן מעניין אותנו, אבל הוא אמור להוות כמעיין 'אתר ניסוי' וזרז לתהליכים עולמיים של חדשנות, מחקר ופיתוח בתחום תחליפי האנרגיה", מסביר שגיא דגן, חבר המועצה הלאומית לכלכלה ומרכז הצוות הבין-משרדי.

"החכמה היא לא רק לפתח טכנולוגיה אלא גם לראות איך היא נכנסת לפתרון ישים ומלא על כל המשמעות הנלוות של תשתיות, עליות וכו'. ישראל היא מדינה קטנה אבל כמו בהיי-טק היא יכולה לפרוץ דרך גם באנרגיה חלופית, היא מדינה קטנה, סגורה ומבודדת ולכן היא מקום טוב לבצע בו ניסויים משמעותיים של מכלול שלם של פתרונות. אנחנו לא מדברים רק על אנרגיית גז. לא הייתי רוצה למשל שכלי הרכב הכבדים יעברו לעבוד רק על גז, כי אם לספק 5 פתרונות שונים של תחליפי אנרגיה ואז תהיה לכך השפעה גדולה יותר", אומר דגן.
עוברים לתחבורה ירוקה

ללא קשר לקידום הנושא מצד הממשלה, השוק הישראלי והחברות הפרטיות מסמנות את תחום האנרגיה החלופית בתחבורה כתחום עסקי מתפתח, שנהנה מרוח גבית חזקה של אג'נדה ירוקה.

"מרבית מדינות העולם משקיעות היום משאבים רבים במעבר לתחבורה נקייה תוך עידוד התעשייה המקומית להירתם לכך", אומרת זיוה פתיר, סמנכ"לית רגולציה וסטנדרטיזציה בחברת "בטר פלייס", המוכרת כמיזם המכונית החשמלית שמוביל שי אגסי. "דוח שפרסם לאחרונה מכון המחקר הבינלאומי Accenture, צופה כי הביקוש לנפט צפוי לצמוח באחוז אחד בממוצע מידי שנה מעתה ועד 2030 ולהגיע ל-105.2 מיליון חביות ליום בשנת 2030. בכך הופך מגזר התחבורה למקור הזיהום העיקרי בעולם ולכן מבקשות מדינות רבות לייצר תחליפי דלק ולהשפיע על עצירת הגידול בפליטות הפחמן".


לדבריה, המחקר מעריך כי בשל קצב הגידול בשימוש בנפט ובזיהום אוויר, הרכב החשמלי יהיה מרכיב מרכזי בפתרון ההתייעלות האנרגטית של סקטור התחבורה כולו. "ארה"ב, צרפת, גרמניה, סין, יפאן, דנמרק ועוד, משקיעות היום מאות מיליוני שקלים בקידום פתרונות אשר יסייעו למעבר לרכב חשמלי. אין ספק כי היתרונות במעבר המוני למכונית חשמלית נעוצים בראש ובראשונה בזיהום האוויר ובהורדה דרמטית של מזהמים במרכזי הערים.

"המכונית החשמלית אינה פולטת עשן כלל במהלך הנסיעה, זאת בניגוד למכוניות המופעלות על ידי בנזין או כל דלק פוסילי אחר. אך למכוניות חשמליות היבטים נוספים המאפשרים התייעלות אנרגטית של מדינות רבות, מעבר מהיר לאנרגיה ירוקה ועוד", מסכמת פתיר.
צילום: ראובן קסטרו
משגב. ''פריצת דרך ממשית'' צילום: ראובן קסטרו

חיסכון משמעותי בכל תדלוק
אולם, מה שלא עושה המודעות הסביבתית, עושה החור בכיסו של הצרכן הישראלי. מחירי הדלק הגבוהים מסייעים לציבור הישראלי להטמיע את אופציית האנרגיה החלופית ולהתגבר על השמרנות. כ-55 תחנות תדלוק בגז פועלות היום בארץ, כמחציתם של חברת דור אלון גז שמדווחת על עלייה של כ-20% במספר כלי הרכב שתדלקו בגז בתחנות החברה במהלך החודשים האחרונים.

את העלייה בדרישה לתדלוק בגז מסבירים בחברה בעלייה החדה במחיר הבנזין בחודשים האחרונים והגברת המודעות לנושא התדלוק בגז. לאחר עליית מחירי הבנזין האחרונה והורדת מחירי הגז, עומד היום הפער ביניהם על קרוב ל-4 שקלים . לאור הגידול במספר כלי הרכב המונעים בגז בישראל, הודיעה החברה על כוונתה לפתוח תחנות נוספות לתדלוק בגז במהלך החודשים הקרובים.

"אנו מזהים מגמה ברורה של עלייה בשימוש בכלי רכב ממונעים בגז. העלייה היא תוצאה ברורה של הזינוק החד במחירי הבנזין בישראל", אומר אלי משגב, מנכ"ל החברה. "לאור החיסכון המשמעותי בכל תדלוק, העלות החד פעמית להתקנת מערכת הגפ"מ (מערכת הסבה לגז) הופכת להיות לזניחה יותר ויותר, זאת כמובן לצד התרומה הסביבתית המשמעותית שיש לרכב ממונע גז בהפחתת פליטת המזהמים. כניסה של חברות ליסינג וציי הרכב של החברות הגדולות במשק יכולה להביא לפריצת דרך ממשית בתחום".

לכתבה באתר nrg
Comments