הנאה חשמלית: נסיעת מבחן בשברולט וולט

נשלח 6 באוג׳ 2011, 1:36 על ידי Sustainability Org

המסקנה שלנו ממבחן הרכב של החדשה מבית ענקית הרכב היפנית: העתיד כבר כאן, וזו ללא ספק אחת המכוניות שמשרטטות אותו

גיל מלמד | 5/8/2011 10:00
תגיות: שברולט,מכוניות חשמליות

התחושה המשמעותית ביותר שמותירה הוולט היא שחייבים להסיר את הכובע בפני שברולט: העתיד כבר כאן וזו ללא ספק אחת המכוניות שמשרטטות אותו. כמי שליווה את תהליך הלידה של המכונית הזאת החל מהיום שבו הכריזו קברניטי ג'נרל מוטורס על הרעיון הגולמי שלהם בינואר 2007, איני יכול שלא להעריך את הנחישות ואת ההצלחה של היצרן. 5 שנים הן הרף עין במונחים של תעשיית הרכב. פשיטת הרגל והלידה מחדש של ג'נרל מוטורס כולה ב-2009 הופכת את המכונית הזאת בכל קנה מידה לפלא פלאים.

למעט עיצוב מעט עתידני ‏(אבל נעים מאוד לעין‏), הוולט נועדה לשדר תחושה רגילה ומוכרת והיא בהחלט עומדת במשימה. סביבת הנהג נראית שגרתית, וזאת בדיוק כוונתם של מעצבי וולט: לגרום לנו להרגיש שאיש "לא מזיז לנו את הגבינה".

וולט מבוססת על פלטפורמת הקרוז וגם הממדים שלה דומים מאוד. ההקרבה היחידה היא שמאחור ישנם שני מושבים נוחים במקום ספסל קונבנציונלי לשלושה.

לחיצה על כפתור ההתנעה הכחול מעירה לחיים רק את לוח המחוונים ואת מיזוג האוויר, וכמו בכל מכונית חשמלית או היברידית נשמר שקט מופתי בהיעדר קולו של מנוע בעירה. המכונית הזאת היתה עסוקה כל-כך בנסיעות מבחן ובהדגמות עד שלא היתה אפשרות לטעון את הסוללה במלואה, ועם היציאה לדרך מדווחת לנו התצוגה שהסוללה תאפשר נסיעה של 49 ק"מ עם האנרגיה שטמונה בה - ובסך הכל 444 ק"מ כולל שימוש בבנזין להנעת הגנרטור בהמשך הדרך.

בורר הילוכים רגיל נועד לשדר תחושה מוכרת, והלחיצה על דוושת התאוצה משגרת אותנו קדימה עם מומנט ‏(תחושת כוח‏) חזק, נעים ובעיקר רציף. המכונית כבדה ‏(יותר מ-1,700 ק"ג‏) וגם משדרת תחושה כזאת ומעודדת לנהיגה רגועה ואחידה.

התאוצות הראשוניות ותאוצות הביניים מאפשרות לוולט להשתלב היטב בתנועה, תחושת הכוח שלה ממקמת אותה אי שם בין מכוניות 1.6 הליטר הטובות לבין מכוניות 2 הליטר הבינוניות, והיא לא משדרת כל מצוקה כאשר מאיצים בה למהירויות, אשר ישמחו את מפעילי פרויקט מצלמות המהירות החדש.

בולטת היעדרותם של כפתור או ידית שיאפשרו להפעיל את הבלימה הרגנרטיבית ‏("דינמו" שמנצל את תנועת המכונית קדימה כדי לאגור חשמל ובמקביל מאט את המכונית‏). כפתור כזה מאפשר לבלום לקראת רמזורים למשל מבלי לגעת בבלמים.

כשסיימה הוולט לנצל את החשמל שנאגר בסוללה שלה היא הניעה בעצמה את הגנרטור - מנוע בעירה פנימית שנפחו 1.4 ליטר המותקן בחרטומה. הנעת הגנרטור שקטה וקשה להבחין בה, אבל כשמאמצים את המכונית וצריכת החשמל עולה עובד הגנרטור קשה יותר - ואז כבר מורגש רעש המנוע.

הוולט לא מיועדת לחריכת צמיגים, עם זאת, בהעברתה למצב ספורט היא מספקת הנאה. לאחר כמה ק"מ של מאמץ ניכר, עם דוושה לחוצה ורזרבות חשמל מינימליות, מדווח מחשב ניהול המערכות לנהג שהוא מעביר את המכונית למצב חסכוני ו"לא כל דרישות הכוח ייענו". במצב כזה, בעליות של הרי ירושלים, הוגבלה המהירות לגזרת 70 הקמ"ש שהתאימה לזרימת התנועה הכללית. ההיגוי החשמלי לא מספק תחושה, חיסרון הניכר בכמה מכוניות סדרתיות רגילות, והצמיגים, שמיועדים לחיסכון באנרגיה, מתחילים למחות מוקדם מאוד כאשר מאמצים אותם על כבישים מפותלים.

וולט צפויה לעלות אצלנו כ-200-180 אלף שקל, ומי שיכול לטעון בה חשמל בביתו ובמקום עבודתו לא יצטרך להוציא כמעט כסף על דלק, כל עוד המרחק ביניהם הוא 40 ק"מ לכל היותר.

בכל זאת, מי שצפוי להתעניין בוולט לא יהיה מי שמבקש לחסוך בהוצאות הדלק, אלא מי שיהיה הראשון להשתמש בטכנולוגיה חדשה. אחרי הכל, אפשר לסמוך על שר התשתיות שלנו, אשר לא יאפשר להשתמש בחשמל ביתי בתעריף ביתי מבלי שמישהו יגזור עלינו קופון; ואפשר לסמוך על שר האוצר שלנו שלא יוותר מהר כל־כך על המסים שמוטלים על הדלק.

לכתבה באתר nrg
Comments