עד כמה התנועה ברכב הפרטי אכן זורמת יותר בימי שישי?

נשלח 1 באפר׳ 2016, 13:07 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 1 באפר׳ 2016, 13:07 ]

מדד נתוני התנועה שמספקת ווייז מגלה עד כמה יורד נפח התנועה בימי ו' ? ככל שהכביש פקוק יותר ביום חול - כך השינוי בימי שישי חד יותר

דרור מרמור, 22/3/16

במקביל לקיצור שבוע העבודה במשק, ירד בעשרות השנים האחרונות נפח התנועה ביום שישי מ-90% ל-73% בהשוואה ליום חול ממוצע (לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטסטיקה). ומה בנוגע לזמן הנסיעה ביום שישי - כשנפח התנועה ירד כאמור ברבע לעומת יום רגיל?

מדד נתוני התנועה שמספקת לנו חברת וויז מגלה עד כמה התנועה ברכב הפרטי אכן זורמת בימי שישי, לקראת סוף השבוע. מדובר בתזכורת חשובה לישראלים שמנצלים את יום שישי כדי לחפש דירה במרחק "חצי שעה" מהמרכז.

כמובן שככל שהכביש פקוק יותר ביום חול, כך השינוי בימי שישי חד יותר. שישה נתיבים מתוך 34 שנבדקו הציגיו ירידה של יותר מ-50% בזמן הנסיעה ביום שישי בהשוואה לזמן הנסיעה ביום ראשון. מדובר בזמני נסיעה ממוצעים בשלוש השנים האחרונות.

הירידה החדה ביותר נרשמה במסלול מכפר סבא (השכונה הירוקה) אל מגדלי עזריאלי בכניסה לתל אביב. בבוקר יום שישי (7-9) הנסיעה ארכה 22 דקות בממוצע, לעומת 48 דקות בבוקר יום ראשון. מדרום וממזרח לתל אביב המגמה דומה: מפתח תקווה לקח ביום שישי 15 דקות בלבד, לעומת 33 דקות ביום ראשון. ממרכז ראשון לציון הנסיעה אורכת בימי שישי 20 דקות בממוצע, לעומת 44 דקות ביום ראשון.

כמו יום חול רגיל

מן הצד השני, ישנם בישראל לא מעט כבישים הפנויים גם בימי חול רגילים. הדוגמא המובהקת ביותר היא הכביש מיקנעם עלית למת"ם חיפה - נסיעה שאורכת בממוצע 26 דקות, בין ביום שישי בבוקר ובין ביום ראשון בבוקר. בדומה לכך, מי שיוצא ממבואות הדרומיים של חיפה (מת"מ) לקרית מוצקין בשעות הבוקר ייסע ביום ראשון רק 2 דקות יותר מאשר ביום שישי.

גם היציאות מתל אביב בשעות הבוקר פנויות גם בימי א': מעזריאלי תל אביב לראש העין אורכת הנסיעה 39 דקות ביום ראשון ו-36 דקות ביום שישי.

ואגב, בעוד שהנסיעה מיקנעם לחיפה היא הפנויה ביותר (זהה בימי ראשון ושישי), הנסיעה מיקנעם לתל אביב מציגה את הפער הגדול ביותר בדקות נסיעה בימי חול ובסוף שבוע: ביום שישי תארך הנסיעה הזו (90 ק"מ) 53 דקות, לעומת 95 דקות בממוצע בבוקר יום ראשון - תוספת של 42 דקות על הכביש.

waze_17-3-16

 
לכתבה בגלובס

Comments