השאלת מכונית לכמה שעות – שיטה המתפשטת במערב

פורסם: 14 ביולי 2010, 6:22 על ידי: Sustainability Org

עסקים של השאלת מכוניות לשעה תופשים לאחרונה תנופה אך כי עדיין קשה לרוב האוכלוסייה באירופה ובארה"ב לוותר על החזקת מכונית ליד הבית.

13/07/2010 מרלן-אביבה גרינפטר - אפוק טיימס

השאלת מכונית לכמה שעות – שיטה המתפשטת במערב
מכונית להשאלה לשעה ביריד של פלקסקר – צילום: Joe Mabel
סטטיסטיקות במחוז קוובק בקנדה, מראות שהשימוש הממוצע למכונית פרטית הוא שעה ביום. אם כך אין צורך להחזיק מכונית 24 שעות עם כל הכרוך בכך, אם אתה יכול למצוא מכונית זמינה להשאלה בחניון הקרוב לבית או למקום עבודה. ההשאלה נעשית באמצעות האינטרנט או הטלפון הנייד. יתרון נוסף הוא שאתה יכול להתאים בהתאם לצורך את סוג המכונית וגודלה ביום ההשאלה.

למסקנה זו הגיעו מאות אלפים של נהגים בעולם שהחליטו לוותר על מכונית משלהם ולעשות מינוי באחד מעסקי "השאלת רכב לשעה" הפזורים באירופה וצפון אמריקה.

כיצד ההשאלה פועלת?

עקבנו אחר עיקרון ההשאלה בעיר ליון שבצרפת שם העסק מנוהל על ידי חברת אוטוליב. המנוי עולה 12 יורו לחודש אך ההתקשרות חייבת להיות למשך לפחות שנה אחת. הנהג נדרש להיות בעל רישיון במשך שנתיים לפחות. העסקה מחייבת ערבות, כנהוג בהשכרת רכב רגילה. במכונית בין שאר התעודות ימצא הנהג שני כרטיסים מאוד חשובים. כרטיס אחד המבטיח חניה חינם בחניונים של החברה שפזורים בעיר, והכרטיס השני מאפשר מילוי דלק שאף הוא כלול במחיר העסקה

על פי הסטטיסטיקות של העיר ליון, עלות הנסיעה היא בין 0.34 ל– 0.54 יורו לק"מ, תלוי במכונית שנבחרה. המשאילים עושים שימוש לנסיעה של 20-15 ק"מ לכל השאלה. את המכונית יש להחזיר בליון לאותו מקום ממנו היא הושאלה, אך יש גם חברות המאפשרות להחזיר את המכונית במקום שונה.

מחקרים בארצות בהם קיימת אפשרות ההשאלה מראים שאם בעל מכונית נוסע פחות מ-10,000 ק"מ לשנה כדאי יותר מבחינה כלכלית, להיות מנוי בעסק "השאלת רכב לשעה" מאשר להחזיק מכונית. על פי סקרים כל מכונית המוצעת להשאלה מחליפה רכישה של כ-10 מכוניות.

לשלם על השימוש ברכב לא על הרכב עצמו

סמארט
סמארט קטנה תספיק ביום בו נוסעים לבד – צילום: Tracy Olson
באירופה חישבו שממוצע ההוצאה לאחזקת מכונית פרטית מסתכמת ב-5,800 יורו לשנה. רוב המכונית נוסעות שעה עד שעתיים ביום בלבד אבל הן תופשות שטח עירוני יקר במשך 24 שעות ביממה.

מכונית ירוקה עוד יותר

שיטת ההשאלה של מכונית היא ודאי ידידותית לסביבה. חברת קומיונ-אוטו (Communauto) במחוז קוובק שואפת להיות עוד יותר ירוקה ומבטיחה לשלב 50 מכוניות חשמליות ניסאן ליף החל משנת 2011. בנואט רוברט, נשיא חברת קומיונ-אוטו, אומר: "על ידי שילובה של המכונית החשמלית ניסאן ליף, החברה ממחישה ל-20,000 הלקוחות שלה את דאגתה לסביבה".

בפריז מתכוננים בסתיו 2011 לאוטו-ליב (השכרת מכוניות) עם 3,000 מכוניות חשמליות בלבד ב-1,000 תחנות השאלה גם בפרברים של עיר האורות.

בעיר ליון לעומת זאת, אומרים שלא השאילו את המכוניות החשמליות, כי יש להן טווח נסיעה של 60 ק"מ בלבד.

לכתבה באתר אפוק טיימס

כתבות קשורות:
"אחריות מהעריסה עד לקבר" שנולד כתגובה לפילוסופיה "מעריסה לעריסה"

Comments