"התחבורה הציבורית בתל אביב - כישלון היסטורי של המדינה"

פורסם: 7 באוק׳ 2010, 9:34 על ידי: Sustainability Org
 07.10.2010 מאת אבי בר-אלי

>> "התחבורה הציבורית בתל אביב היא אחד הכישלונות ההיסטוריים שידעה מדינת ישראל" - כך אמר אתמול שר התחבורה ישראל כץ, בכנס של ארגון תחבורה היום ומחר בסינמטק תל אביב. כץ הוסיף כי פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן במתווה הזכייני בוטל רק לאחר שהתברר כי אין כל דרך להגיע להסכמות עם הזכיין.

כץ גילה כי נפגש ביום ראשון עם שר האוצר, יובל שטייניץ, וסיכם עמו על הגשת הצעת המחליטים לביצוע הפרויקט במימון תקציב המדינה בישיבת הממשלה שתיערך ב-17 בחודש. השר הוסיף כי חברת נ.ת.ע היא שתוביל את הפרויקט - במטרה להביא את הפרויקט לכדי סיום עד 2017.

"העירייה צריכה להוביל"

ח"כ דב חנין (חד"ש) הצדיק בכנס את ההחלטה להחזיר את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן לידי המדינה. "מה שקרה - לא קרה במקרה, ולא רק מכיוון שהזכיין צמא רווחים", אמר חנין. "אם מגלגלים פרויקט שכזה לשוק הפרטי דינו כישלון". חנין הוסיף כי מערכת תחבורה ציבורית תפעל בהצלחה רק אם תהיה בגדר רשת תחבורה של ממש - ותנאי לכך הוא הדאגה לעדיפות ברמזורים, תדירות גבוהה, נוחיות השימוש ומחיר.

מנכ"לית ארגון תחבורה היום ומחר, תמר קינן, הוסיפה כי המתווה הזכייני (B.O.T) "לא מתאים לפרויקטים במרכזי הערים, שאותם העיריות הן שצריכות להוביל. צריך להיות מגוון של פתרונות תחבורתיים, ובקווים המרכזיים - לקדם את הרכבת הקלה".

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), חלק על דברים אלה, וטען כי אין אפשרות כלכלית ישימה לקיומה של רכבת תחתית בתל אביב. לדבריו, עומסי התנועה במטרופולינים הולכים ומחריפים, וכי הגיעה העת לשקול חלופות דוגמת אוטובוסים רבי-קיבולת בנתיבים ייעודיים (B.R.T), פרויקט שמשך ביצועו מהיר יותר ועלותו מוערכת בכשליש מזו של רכבת קלה.

"צריך לרדת מהעץ הזה", אמר הורוביץ. "הבסיס לחלק מהשיקולים לא היה הגיוני מלכתחילה ונבע משיקולי תדמית, פוליטיקה ויחסי ציבור. לרכבת יש תדמית אלגנטית לעומת התדמית המיוזעת של האוטובוסים, אבל חייבים לבצע מהפך מחשבתי ולשקול חלופות מתאימות, ובראשן BRT".

דרוש שינוי מבני

רכז אגף התקציבים באוצר, אהוד אדירי, אמר בכנס כי מחויבות הממשלה לפרויקט גדולה - אך לא ניתן לחכות לסיומו, ויש לקדם פתרונות ביניים. לדבריו, הקמת קו רכבת קלה תימשך שש עד שבע שנים, כאשר הגודש בכבישים בינתיים יגבר וילך. בנוסף, טען אדירי, פתרונות הביניים ממילא נדרשים, שכן גם רכבת קלה תזדקק למערכת תחבורה מזינה ומשלימה.

"כל צעד שננקוט כיום ממילא יתרום לרכבת הקלה, וגם אם יהיה זמני - אין מדובר בבזבוז משאבים", אמר אדירי, והוסיף כי יש לשים קודם במרכז את התחבורה הציבורית הקיימת כיום. אדירי העריך כי לאורך זמן יעלה הצורך המיידי בשינוי מבני בענף - תוך הקמת רשות תחבורה מטרופולינית.

מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, יהודה אלבז, טען כי המשרד מקדם את שיפור השירות בתחבורה באוטובוסים, וציין כי בקיץ הקרוב יחל ניסוי בשילוב כרטיס חכם משולב ברכבת ישראל. מנכ"ל חברת האוטובוסים דן, שמואל רפאלי, אמר בכנס כי דן הנפיקה עד כה 650 אלף כרטיסים חכמים - אך אין בשיפור השירות תועלת אם האוטובוסים ממשיכים לסבול מהיעדר נתיבי תחבורה ייעודיים ומהיעדר אכיפה בנתיבים הקיימים.

חולדאי תוקף

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שדיבר בכנס, סיפר כי העירייה שוקלת לייקר את מחירי החניה בחניונים העירוניים ובצדי הדרכים. "לא יכול להיות שנהגים במטולה ישלמו תעריף חניה זהה לזה שבתל אביב", אמר חולדאי. "אני מבקש כבר שנים שמחיר החניה בעיר יהיה גבוה יותר ושאני אוכל לקבוע אותו - אך שרי הממשלה לא מאפשרים לי".

חולדאי, שתקף במלים חריפות את הדרג הממשלתי, טען כי הממשלה לא עשתה דבר משך כעשור כדי לפתור את מצוקת התנועה בגוש דן, ואף לא התוותה תוכנית אסטרטגית לשם כך. "מי זוכר את איציק מרדכי בהקשר של תחבורה ציבורית?" תהה חולדאי, "או את אמנון ליפקין שחק? את אפרים סנה? את ליברמן או את מופז? כל התבטאות מדינית או פוליטית שולית שלהם זכורה לציבור הרבה יותר מאשר טיפולם, או נכון יותר - אי הטיפול שלהם, בתחבורה הציבורית. כשאין דמות אכפתית, כששרי התחבורה מתחלפים כל שנתיים וחצי בממוצע, אז משרד התחבורה הופך לכל היותר למשרד לתכנון פרויקטים - ולא למשרד שאמון על תחבורה אינטגרטיבית.

"בכל הדרכים שמובילות לתל אביב אין עדיפות לתחבורה ציבורית. למה אין נתיב תחבורה ציבורית מאשדוד או מנתניה לתל אביב? מדוע אנחנו המדינה האחרונה שמוכרת כרטיסים באוטובוסים?", קבל חולדאי.

לכתבה בדהמרקר


כתבות קשורות:

רון חולדאי: יותר תחבורה ציבורית, יותר אופניים, פחות כלי רכב פרטיים בתל אביב-יפו

Comments