התוכנית: מיסוי מכוניות לפי קילומטראז'

פורסם: 14 בנוב׳ 2009, 2:40 על ידי: Sustainability Org
מועד פרסום: 10/11/2009
 
משרד התחבורה השיק פיילוט לרישום הנסועה בעת מבחני הרישוי. מקורב למשרד: בעתיד הלא רחוק נטיל אגרת רישוי גבוהה יותר על המכוניות שנסעו יותר ופלטו יותר זיהום.
 
יוזמה חדשה למניעת זיופים בענף הרכב עלולה להפוך לכלי להטלת מס על נסועה: בתחילת השנה הבאה עתיד להיכנס לתוקף צו חדש, שלפיו בכל מבחן רישוי (טסט) יירשם הקילומטראז' המדויק שמכונית נסעה ברישיון הרכב. פיילוט ראשון בנושא ייערך כבר השבוע בשני מכוני רישוי, בירושלים וברחובות.
 
גורם המקורב למשרד התחבורה מעריך כי לרישום הקילומטראז' השנתי עשויה להיות השלכה נוספת: הטלת מס על נסועה (קילומטראז'). "אנחנו לא שוללים אפשרות שבעתיד הלא רחוק מאגר הנתונים שיוקם בחודשים הקרובים ישמש לרישום מדויק של כמות הק"מ השנתית שנסע כל רכב", אמר הגורם. "רכבים שנסעו יותר בילו יותר זמן על הכביש ופלטו יותר זיהום אוויר, ולכן תוטל עליהם אגרת רישוי גבוהה יותר באופן יחסי למכוניות שנסעו פחות ק"מ".
 
ההערכות לגבי הטלת מס על הנסועה תואמות את המלצות טיוטת דו"ח הביקורת של ה־OECD (הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי) שהוגשו במסגרת תהליך השימוע של ישראל לקראת הצטרפותה לארגון. על פי המלצות ה־OECD, תידרש ישראל להפחית את מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות ולהעלות במקביל את המס שמוטל על היקף השימוש ברכב - בין היתר באמצעות מסי הדרך, שמתבטאים באגרת הרישוי השנתית. כיום עומד שיעור הנסועה השנתית למכונית פרטית בישראל על 16,700 ק"מ. לעומת זאת, הנסועה השנתית של מכונית פרטית הנמצאת בבעלות חברת ליסינג גבוהה ב־50%, על פי מחירון לוי יצחק.
 
משרד התחבורה הכחיש את הדברים.
 
לכתבה בכלכליסט
Comments