הסלון האווירי בפריז: מטוס סולארי גונב את ההצגה

נשלח 22 ביוני 2011, 22:31 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 22 ביוני 2011, 22:40 ]
לאחר 7 שנות פיתוח ארוכות מוצג ביריד התעופה הבינלאומי ה"סולר אימפולס" - כלי טייס בעל 12 אלף פאנלים סולאריים שמסוגל לטוס במשך 26 שעות ללא צורך בדלק
יעל דראל, 23/6/2011

המודעות הסביבתית הגוברת להשפעתו של ענף התעופה על פליטות גזי החממה בעולם הגיעה גם אל תערוכת הסלון האווירי, המתקיימת בימים אלו בצרפת. בין כ-150 כלי הטייס המוצגים בתערוכה, מוצג גם מטוס סולארי, שמסוגל לטוס במשך 26 שעות ללא צורך בדלק.

 

המטוס, המכונה "סולאר אימפולס", פותח בשוויץ במשך כשבע שנים. הוא נושא על גבי כנפיו לא פחות מ-12 אלף פאנלים סולאריים שמטעינים ארבעה מנועים חשמליים, ונחשב למטוס הראשון המסוגל לטוס ביום ובלילה ללא דלק.


ה"סולאר אימפולס", פורץ דרך או הישג חד פעמי?

 

נציגי מכון הייצוא הישראלי, האחראים על הדוכן הישראלי בתצוגה, מציינים כי הפיתוח הייחודי מלמד על המגמות העתידיות בתחום. אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא, אמר כי "לאור ההתפתחויות והמגמות בעולם בתחום האנרגיה הירוקה אנו צפויים לראות גם חברות ישראליות בתחום פיתוח הכלים הלא מאוישים משלבות פתרונות כאלו במערכות שלהן" .

 

המטוס הסולארי הוא כאמור רק המחשה ויזואלית למה שקורה בשנים האחרונות בענף התעופה. בשנים האחרונות נעשים מאמצים בינלאומיים ניכרים מצד בכירי הענף בניסיון לצמצם את השפעת פעילות התעופה האווירית על הסביבה.

 

כך למשל, חברות תעופה מסוימות, בהן בריטיש אירוויז, החלו לקדם תוכניות לייצור דלק מטוסים "ירוק". בהודעת החברה מלפני מספר חודשים צוין אז כי עד שנת 2014 תחל לתדלק לפחות חלק ממטוסי החברה בדלק ביולוגי. את הכפפה הרימו פני כשנתיים חתמו כ-30 נמלי תעופה באירופה על אמנה למניעת פליטת גזי חממה.

 

האם גם הרוח תגויס?

אנרגיה סולארית
פתרון למצוקת הקרקע: פרויקט סולארי צף / יעל דראל
בהשקעה של 50 מיליון שקל יוקמו בקרוב על מי מאגר הקולחין במושב בלפוריה בעמק יזרעאל מערכות סולריות צפות, שיניבו 3 מגוואט חשמל בשעה. המיזם יספק פתרון לבעיית ההיתרים להקמת מערכות סולריות, שמקורה במחסור בקרקע ובשטח הגדול שמערכות אלה תופסות
לכתבה המלאה

ענף התעופה נחשב אמנם לאחראי רק על בין 3 ל-5 אחוזים מכלל גזי החממה, נתון נמוך יחסית לתעשיית כלי הרכב שאחראית על פי ההערכות לכ-10 אחוזים, אך בשל העובדה כי פעילותו המזהמת מתקיימת באוויר ואינה מתקזזת על ידי הצמחייה – נחשב הזיהום שלו לדרמטי מאוד.

 

במכון הייצוא מבהירים כי לאור העניין הרב במגמה, שהבשורה ממנה מגיעה בעיקר מאירופה, החלו גם התעשיות הישראליות להיכנס לתחום. "התעשייה האווירית למשל מפתחת רובוט לגרירת מטוסים המופעל מתא הטייס - שמאפשר להסיע את המטוס בשטח נמל התעופה, ולפיכך מייתר את השימוש בהנעה סילונית", ציינו.

 

לטענתם, "תחום נוסף של 'אנרגיה ירוקה' בו מתכוונת התעשייה האווירית להשקיע הוא טורבינות רוח, בהן תוכל החברה ליישם ניסיון רב שנים בתחומי התעופה ושילוב מערכות".

 

במכון הייצוא ציינו כי הנוכחות הישראלית בביתן הלאומי משתרעת השנה על פני כ-5,000 מ"ר בשני מתחמים שונים בתערוכה. "ישראל מדורגת בין חמש המדינות המובילות בתערוכה אחרי צרפת, ארה"ב איטליה ואנגליה - ולפני גרמניה, רוסיה, קנדה בלגיה וספרד" נמסר.

 

בביתן ישראל מציגות בין השאר החברות: אלביט מערכות, רפאל, התעשייה האווירית, אירונאוטיקס, אירומעוז, פלסאן סאסא, בלובירד, פנטגון 2000, MTC, פלאסן, קונטרופ, כנפית, אורבן אירונאוטיקס, עמיסל - עמית תעשיות, שמשון מכניקה עדינה, י. שוסטר.

 

לאתר הרשמי של התערוכה

לכתבה באתר ynet
 
Comments