האוצר שוקל לתמרץ עובדי מדינה 
שיגיעו לעבודה בתחבורה ציבורית

נשלח 20 ביוני 2014, 13:48 על ידי Sustainability Org

משרד האוצר וההסתדרות צפויים לקדם תוכנית שתאפשר לעובדים במגזר הציבורי, שמעדיפים להגיע למקום עבודתם בתחבורה ציבורית, לקבל החזרים בסכום הזהה להוצאות רכב ■ יוזמת המהלך, סגנית ראש העיר ת"א: "תלוש המשכורת מאלץ אנשים שרוצים הטבה בשכר לרכוש רכב"

מאת דניאל שמיל, 18/6/2014

בקרוב, אולי, אפשר יהיה לקבל תשלומים מהמעסיק גם על שימוש בתחבורה ציבורית או באופניים. בדיון שנערך אתמול (ג') בוועדת הכלכלה הוחלט להתחיל במו"מ בין משרד האוצר וההסתדרות כדי לקדם תחליף להוצאות הרכב בתלוש המשכורת של עובדי המדינה והרשויות המקומיות.

הכוונה היא לאפשר לעובדים שלא מעוניינים להחזיק מכונית, לקבל במקום החזרי הוצאות רכב תמריץ באותו סכום בשם "הגעה ירוקה לעבודה". לפי מכתב ששיגרה מיטל להבי, סגנית ראש העיר ת"א, ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן לפני כשלושה חודשים, היא כתבה כי "תמריץ כלכלי שכזה, שלא מתנה בעלות על רכב להטבה בשכר, יפחית במידה ניכרת את שיעור המחזיקים ברכב פרטי".

בעבר, העלה משרד האוצר רעיונות דומים ונתקל בהתנגדות ההסתדרות, אך כיום, לפחות הצהרתית, היא תומכת בעניין. לפי דו"ח שפירסם האוצר לפני כשנה, 46,611 עובדים מבין עובדי המדינה נהנים מהוצאות רכב כמרכיב במשכורת, ולהם יש להוסיף עובדים מהרשויות המקומיות וגופי סמך ממשלתיים, כך שלפי ההערכות, מספר הנהנים מההטבה עולה על 100 אלף עובדים במגזר הציבורי.

עו"ד אשר חלד, מומחה לדיני עבודה, אומר כי הוצאות הרכב נולדו כתוצאה ממו"מ על הסכמים קיבוציים בהם העובדים רצו "כסף ביד, ללא השלכות על פנסיה ופיצויי פיטורים". לדבריו, במשך תקופה ארוכה זה היה "ישראבלוף", ואפילו רישיון נהיגה לא נדרש לשם קבלת החזרים, אך בעקבות החלטות בית המשפט החלו בשירות המדינה להקפיד על כך שהעובדים שזוכים להטבה, שיכולה להגיע לאלפי שקלים בחודש, יהיו בעלי מכוניות. עובדים שבוחרים לוותר על המכונית, ובכך לפנות חניה סמוך למשרד ולהקל על הגודש בכבישים, זכאים רק להחזרים צנועים על השימוש בתחבורה ציבורית.

פקק תנועה בנתיבי איילון
פקק תנועה בנתיבי איילון
צילום: מוטי מילרוד

בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת אמר ברוורמן כי "התשלום על אחזקת רכב יוצר תמריץ שלילי להשתמש בתחבורה הציבורית, מה שמוביל בסופו של דבר לזיהום ועומס במרכזי הערים", והוסיף כי קיבל את ההסכמה של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, והממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם.

להבי ציינה כי "תלוש המשכורת מאלץ אנשים שרוצים הטבה בשכר לרכוש רכב, כשלפעמים הוא בכלל לא נחוץ. לדבריה, התוכנית תהייה וולונטרית, כך שמי שירצה להמשיך להחזיק רכב יוכל לעשות זאת ומי שירצה יוכל לקבל את אותו סכום כהחזר הוצאות. לדבריה, "רק בתל אביב, כמעט 5,000 עובדים מקבלים אחזקת רכב וזה עולה לעירייה מעל 110 מיליון שקל בשנה".

נציג ההסתדרות, אלי יריב, הבהיר כי ללא שיתוף הפעולה של העובדים, התוכנית להגעה ירוקה לעבודה לא תצליח. עם זאת הוא הוסיף כי ההסתדרות מוכנה לשתף פעולה ומקווה שרשויות נוספות יצטרפו. סוכם להתחיל מו"מ כדי לשנות הסכמים קיבוציים ולאפשר החלפת מרכיב הוצאות הרכב. כדי לשנות את המצב, מסביר עו"ד חלד, יש צורך בחקיקה שתאשר את השינויים בהסכמים הקיבוציים, אך לדבריו הדבר בר ביצוע וזוהי "חקיקה פשוטה".

ברוורמן אמר בכנסת כי "ועדת הכלכלה קוראת לכל הגורמים, הממשלה, ההסתדרות והמעסיקים להתכנס בהקדם כדי לגבש הסכמה רחבה בעניין הגעה ירוקה לעבודה ולהתגבר על כל הקשיים המשפטיים ולוודא שהעובדים לא יפגעו".

לכתבה בדהמרקר


Comments