האיחוד האירופי קבע: גם מטוסים ייאלצו להפחית פליטת גזי חממה

פורסם: 16 בנוב׳ 2010, 21:31 על ידי: Sustainability Org
עודכן ב- 17:52 16/11/2010

לראשונה, חברות תעופה ייאלצו להפחית פליטת גזים הגורמים להתחממות כדור הארץ. כיום פולטים מטוסים כ-4% מכלל גזי החממה


חברות התעופה ברחבי העולם, ובהן חברות התעופה בישראל, יחלו בחודשים הקרובים לתרום לראשונה את חלקן במאבק להפחתת פליטת גזים הגורמים להתחממות כדור הארץ. עד עתה הצליחו החברות רבות העוצמה לפטור עצמן ממחויבות בינלאומית בנושא, אך על פי החלטת האיחוד האירופי, שתיכנס לתוקפה בעוד ארבעה חודשים, יאלצו החברות המפעילות מטוסים לדווח על כמות הגזים שהן פולטות. בעוד שנה הן יצטרכו לצמצם את פליטות הגזים ומי שלא תעמוד בדרישות תשלם קנסות כבדים. כיום פולטים מטוסים קרוב ל-4% מכלל גזי החממה וקצב הגידול של הפליטה עמד על שני שלישים בשני העשורים האחרונים.

התמודדות חברות התעופה עם דרישות האיחוד האירופי תוצג מחר בכנס השנתי השלישי על מגמות וכיוונים בתעופה האזרחית בישראל, שעורכים מכון פישר למחקר אסטרטגי, אוויר וחלל ורשות התעופה האזרחית. האיחוד האירופי קבע כי 85% מסך פליטות הגזים שדווחו יחולקו חינם במסגרת מכסה בין החברות השונות, זאת ביחס לכמות שפולטת כל אחת מהן. שאר הפליטות יועמדו למכירה פומבית הפתוחה בפני כל החברות. מנגנון זה נועד לתמרץ חברות להתייעל בשימוש בדלק ובכך לחסוך כסף עבור קניית פליטות. חברה שתפלוט גזי חממה יותר מהמכסה שהוקצתה לה, תוכל למכור לחברה שהצליחה להתייעל.


מטוס נוסעים. תצלום: רויטרס

אפשרות נוספת העומדת בפני חברות תעופה ונמצאת בפיתוח היא מהילת דלק רגיל בדלק ממקור ביולוגי, כמו גידולים חקלאיים או אצות (ביודיזל). "נעשו כבר טיסות ניסוי וחברת התעופה של ניו זילנד ציינה שבעוד שנתיים עשרה אחוזים מהדלק שלה יהיה ביודיזל", ציין עורך הדין רוני קומר, העומד בראש חברת "אקוטריידרס" העוסקת בסחר בין לאומי של פחמן, "אבל עד עכשיו שום ביודיזל לא קיבל אישור רשמי כדלק לטיסות".

עבור חברות התעופה הישראליות המחיר של קניית פליטות פחמן יכול להגיע לסכום של 120 יורו לכל טיסה, לכיוון אחד, ליעדים כמו לונדון או פאריס, שאליהן מרבות לטוס ארקיע ואל על. זאת לפי מחיר הפחמן הנסחר כיום בשוק הבינלאומי. בסך הכל עלות הפעילות לצמצום פליטות עשויה להגיע לשיעור של 5-10 מליון אירו בשנה.

לכתבה בהארץ
Comments