ב-20 השנים האחרונות מספר כלי הרכב בישראל כמעט שילש את עצמו. הציבור מכור, והממשלה מספקת לו את הסםאביב לביא | 13/11/2011 9:54
תגיות: עומסי תנועה, תחבורה ציבורית
כשאני נוסע ברחבי הארץ במסגרת עבודתי, בשלב כלשהו משוגרת מהבית השאלה מתי אני צפוי לחזור השאלה מיותרת מפני שיש לה תשובה קבועה: "תלוי". תלוי בתנועה, תלוי בפקקים, תלוי במזלי הטוב או הרע: הרי פקק אחד בכביש החוף או אפילו בכביש 6 יכול להפוך נסיעה של חצי שעה למסע מפרך של שעתיים וגם שלוש. הישראלי שנוסע בדרכים כבר מזמן לא שולט בלוח הזמנים שלו. השבוע, למשל, עשיתי טעות גורלית ובחרתי לנסוע מתל אביב לבנימינה במכונית. המחיר היה כבד: שעה ו-50 דקות. המושבה השקטה מעולם לא נראתה רחוקה יותר. ראשי ה-OECD שפרסמו השבוע בחגיגיות את דוח הביצועים הסביבתי של ישראל, היו מאוד מנומסים והקפידו לשבח את החברים מהמזרח התיכון על כל ניצוץ ירוק שנדלק כאן בשנים האחרונות. אבל על אף הטון המאופק והמדוד שבו הדוח נוסח, מחבריו לא טרחו להסתיר את העובדה שהתחבורה הישראלית היא אזור אסון. דרושה: מהפכה של ממש
טור המכוניות הצפוף והמעשן שמשתרע בשעות הבוקר מהכניסה לתל אביב ועד נתניה הוא לא גזירת גורל. בעמוד 179 של הדוח ריכזו המחברים מקבץ של גרפים שמספרים את כל הסיפור: בשני העשורים האחרונים מספר המכוניות הפרטיות בישראל כמעט שילש את עצמו, בעוד צי האוטובוסים כמעט לא גדל; סך הקילומטראז' השנתי שעוברות המכוניות הפרטיות הכפיל את עצמו בשני העשורים האחרונים, בעוד זה של האוטובוסים תקוע במקום; והנתון החשוב ביותר: על אף הדיבורים היפים על השקעות ברכבת ובתחבורה הציבורית, בכל השנים בעשור האחרון (למעט 2004 ו-2005) ההשקעה הממשלתית בתשתיות הכבישים הייתה גדולה במידה משמעותית מההשקעה בתשתיות הרכבות ובתחבורה ציבורית עירונית. |