31/12/2012 מנתוני שנת 2012 ומנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שיעור ההרוגים מתאונות דרכים ירד השנה בכ-25% ביחס לשנת 2011, וחייהם של קרוב למאה בני אדם ניצלו. (הנתונים אינם סופיים). מספר ההרוגים - בשנת 2011, נהרגו בכבישי ישראל 374 בני אדם בתאונות דרכים. בשנת 2012 נהרגו 292 בני אדם. אנו מחויבים להמשיך את מגמת הירידה. אנו רואים בשר התחבורה, שמדיניותו הייתה בהשקעת תקציבים מסיבית לשיפור התשתית בשנה הנוכחית, שותף פעיל במאבק בתאונות הדרכים." (נתוני שנת 2012 אינם סופיים, ונכונים ל-23 בדצמבר). בשנת 2011 נרשמו 331 תאונות דרכים קטלניות (תאונות שבהן נהרג אדם אחד לפחות) אל מול שנת 2012 שבהן נרשמו 246 תאונות קטלניות. מדובר בירידה של 26%. (הנתונים אינם סופיים ונכונים ל-23 בדצמבר 2012) הרכבים המסוכנים - הרכב הכי מסוכן וקטלני על כבישי ישראל הוא משאית ולמרות שהמשאיות מהוות רק 0.8% מכלי הרכב הנוסעים בכביש הם מעורבים ב-6.2% מהתאונות הקטלניות.במקום השני נמצאים הקטנועיןם והאופנועים, במקום השלישי כלי רכב מסחריים ובמקום הרביעי הרכבים הפרטיים. הסיבות לתאונות הקטלניות - הגורם המרכזי לתאונות קטלניות הוא אי ציות לרמזור (17.8%), אחריה, נמצאת סטייה מנתיב(14%) ואי מתן זכות קדימה להולך רגל(9.5%). אגב, רק 3.5% מהתאונות הקטלניות נגרמות בשל מהירות מופרזת. האוכלוסיות הפגיעות - האוכלוסיות שנפגעו הכי הרבה בתאונות דרכים השנה (נתונים אינם סופיים ונכונים עד 23 בדצמבר 2012): ילדים – השנה נהרגו 33 ילדים (0-14) בתאונות דרכים. מספר הילדים ההרוגים בשנת 2012 עלה ב-18%, כאשר בתקופה המקבילה בשנת 2011, נהרגו 28 ילדים. ילדים נחשבים לאוכלוסיה פגיעה, בשל חוסר היכולת שלהם לקשר בין רעש הרכב והסכנה. לילדים אין יכולת לראות ראיה מרחבית, הם פזיזים ונמוכי קומה, כך שקשה לראותם בין מכוניות. על המדינה להשקיע בהקמת פסי האטה, רמזורים, מעקות, תמרורים ושלטים המתריעים כי ישנם ילדים בכביש, בסביבת גני ילדים, בתי ספר, גינות ציבוריות ומתנסי"ם. ההיפגעות ב"תאונות החצר", בולטת במיוחד במגזר הערבי. על מנת לצמצם את מספר הנפגעים הגבוה במגזר הערבי, יש להשקיע משאבים לשיפור התשתית בכפרים ובערים, ליצירת חניונים לרכב כבד ולבניית מדרכות להולכי רגל. יש להגביר את ההסברה בבתי הספר ובגני הילדים לחינוך לבטיחות בדרכים. על המדינה לעודד התקנת חיישני רוורס בכלי רכב, כדי לצמצם את "תאונות החצר". פילוח נתוני היפגעות לקבוצות בשל תאונות דרכים במדינת ישראל בשנת 2012 (נהגים, נוסעים, הולכי רגל, רוכבי אופנועים/קטנועים ורכבי אופניים) הנתונים לא סופיים ונכונים ל-23 בדצמבר 2012: המין הפוגע והנפגע - בפילוח לפי מין אפשר לראות (שוב) שנשים נוהגות בצורה זהירה יותר, למרות שהגברים מהווים 58% מהנהגים הם מעורבים בלא פחות מ-90% מהתאונות הקטלניות. |