כשבעולם ממציאים קרוניות מרחפות ורכבת שהופכת לאוטובוס - בישראל עדיין תקועים בפקק

פורסם: 7 באוק׳ 2010, 6:05 על ידי: Sustainability Org
כשבעולם ממציאים קרוניות מרחפות ורכבת שהופכת לאוטובוס - בישראל עדיין תקועים בפקק

14:48 | 07.10.2010 דניאל שמיל ואבי בר-אלי

קנדה: רכבת הנוסעים המהירה בעולם

יש מי שחולם לבנות את הרכבת המהירה בעולם, ויש גם מי שחותר בפועל להקמת רכבת מהירה שתוכל להסיע נוסעים מדי יום, ולא תישאר רק בגדר אנקדוטה בספר השיאים של גינס. זפירו 380 , רכבת הנוסעים העתידית של ענקית הרכבות הקנדית בומברדייה (Bombardier) - היא המהירה ביותר מבין הרכבות המהירות שמיועדות לשימוש המוני, ובקרוב היא צפויה להשתלב בציי רכבות הנוסעים בכמה ממדינות העולם

זפירו תגיע למהירות של 380 קמ"ש, ותעשה זאת (כך לפחות מבטיחה היצרנית) באופן יעיל וידידותי לסביבה הודות למערכות מתקדמות לניצול אנרגטי. היא מתאפיינת במבנה אווירודינמי חדשני שמפחית את החיכוך עם האוויר ב-25% , וחוסך 8%-15% מצריכת האנרגיה. זאת, לצד חיסכון נוסף שתורם המשקלה הקל יחסית שלה - 5-7 טונה פחות מרכבות אחרות בגודל דומה. אגב, בובמרדייה היא גם ספקית הקרונות הדו קומתיים של רכבת ישראל, אבל אנחנו ככל הנראה לא נזכה בקרוב ליהנות מהפיתוח החדש.

שווייץ: מכוניות ברכבת

סדנת העיצוב השווייצית רינספיד מאמינה שבעיר אנחנו זקוקים לחופש תנועה שיאפשר לנו לנסוע לאן שנרצה, בכל עת שנחפוץ, אבל לאו דווקא במכוניות גדולות ומזהמות. החברה הציגה את המכונית הרעיונית הזעירה UC שאורכה 2.5 מטרים בלבד –כמחצית מאורכה של מאזדה 3, למשל. UC מונעת בחשמל, יש בה מקום לשני נוסעים וטווח הנסיעה שלה בין טעינות הוא 120 ק”מ.

וזה עדיין לא החלק המעניין באמת ברעיון של רינספיד: לדברי מהנדסי החברה, נסיעות בין עירוניות הן לרוב מתוכננות, ולכן דווקא שם כדאי לעודד תחבורה ציבורית. בחברה עיצבו קרונות רכבת יעודיים למכונית הזעירה. כך אפשר להוביל אותה מעיר לעיר ובדרך גם לטעון אותה בחשמל.

ארה”ב: אוטובוס חשמלי עם טעינה מהירה

15% מכלל האוטובוסים שיירכשו בעתיד בקליפורניה יהיו חייבים להיות לא מזהמים, והחברה היחידה שמייצרת כיום אוטובוסים כאלה היא Proterra . דגם אקוליינר שפיתחה החל אחרונה לניסוי מסחרי. מדובר באוטובוס עירוני עם מנוע חשמלי בהספק של 200 כ”ס ומצבר מקורר נוזל.

בחברה לא מוסרים נתונים על טווח הנסיעה שלו, אך מציינים כי הוא מצויד במנגנון של טעינה מהירה המאפשר למלא את המצברים בכל עצירה קצרה בתחנת הקצה. היתרון הגדול של אוטובוסים חשמליים הוא לאו דווקא הפחתת זיהום האוויר, אלא השקט שיתקבל. לשם המחשה, נסו לדמיין את רחוב אבן גבירול בתל אביב ללא רעש האוטובוסים.

בריטניה: רכבת שהופכת לאוטובוס

רכבות הן פתרון יעיל לתחבורה מהירה בין ערים, אבל המסילות יקרות לסלילה ולא מגיעות לכל מקום. כבישים, לעומת זאת, מגיעים לכל נקודת יישוב. כעת מציע סטודיו בריטי לעיצוב להפוך את קרונות הרכבת לאוטובוסים, שיוכלו להביא את הנוסעים ליעדם גם על הכביש.

תא נוסעים דו קומת גדול מחובר לשתי יחידות הנעה חשמליות ולשמונה גלגלים - ארבעה עם צמיגים לכביש, וארבעה מתכתיים למסילה. כשהגלגלים אינם בשימוש הם מורמים מעט, וכך ניתן לנסוע רוב הזמן במהירות על המסילה, ללא הפרעות ופקקים. אחר כך מורידים אותם וממשיכים בנסיעה על הכביש, ומביאים את הנוסעים עד לדלת הבית.

ארה”ב: קרוניות מרחפות

בזמן שממציאים רבים חושבים על דרכים לשיפור אמצעי תחבורה קיימים, כמו אוטובוס או רכבת, מהנדסי החברה האמריקאית Unimodal מפתחים מערכת תחבורה שונה לחלוטין. המודל של החברה מבוסס על מסילות עיליות קלות המתנשאות על עמודים או מחוברות לבניינים, ועליהן תלויות קרוניות קטנות שמכילות עד שני נוסעים. לאחר שטיפסו לאחת התחנות הנוסעים צריכים פשוט להתיישב בקרונית, ולומר לאן הם מבקשים להגיע.

לדברי המתכננים זוהי שיטה יעילה וחסכונית באנרגיה – הנתונים שמספקת יונימודל משווה את המערכת שלה למכונית הנוסעת 85 ק”מ לליטר, במקום כ-10 ק”מ לליטר במכוניות פרטיות מונעות בנזין כיום – שגם מפנה מקום רב על פני הקרקע.

סין: הרכבת שלא עוצרת

כשיושלם פיתוחו, יהיה הדור הבא של ה-Chinese Bullet Train גאוות התחבורה הסינית. קונצפט ראשוני של הרכבת הזאת, המאפשרת לנוסעים לעלות ולרדת ממנה בלי לעצור בתחנות, הוצג באפריל. את הפטנט המרשים של העלאה והורדת נוסעים תוך כדי נסיעה היא מבצעת באמצעות תא מיוחד שממתין לנוסעים בתחנת הרכבת.

הנוסעים נכנסים לתא וכשהרכבת מגיעה הוא "מתלבש" על הגג שלה תוך כדי תנועה ומאפשר מעבר בטוח לתוך הקרונות. במקביל לטעינת תא הנוסעים החדש פורקת הרכבת תא דומה עם נוסעים שמבקשים לרדת בתחנה. הפיתוח החדש חוסך אנרגיה המושקעת בבלימת הרכבת ובצבירת מחודשת של תאוצה, וגם מבטל את זמן ההמתנה בתחנה - יתרון משמעותי בקווים ארוכים ורבי תחנות.

גרמניה: מונית חשמלית קטנה גדולה

לפולקסווגן יש כמה רעיונות מעניינים לגבי הנסיעה במוניות. באחרונה הציגה החברה מכונית קונצפט קטנה מאוד (אורכה 3.7 מטרים, פחות ממאזדה 2), אך היא מרווחת הודות לגובהה ולתכנון חכם של החלל הפנימי. בצדה האחורי יש מקום לשני נוסעים, ואת המטען אפשר לשים בסל גדול הנמצא לצד הנהג.

למונית דלת אחת רחבה במיוחד, הנפתחת לכל אורך הדופן ומאפשרת כניסה ויציאה נוחה. מסך מרכזי גדול מול פני הנוסעים מציג את מסלול הנסיעה המומלץ ואת מיקום המונית ביחס ליעד, יחד עם הצעות לבילוי ונקודות עניין קרובות. המנוע חשמלי, כמובן, ובחברה מבטיחים שטווח הנסיעה בין טעינות מגיע ל-300 ק”מ.

סין: אוטובוס עילי

אוטובוסים נתקעים בפקקים, ככל מכונית, אבל למה שלא ייסעו מעליהם? זה בדיוק הרעיון של החברה הסינית שנז'ן האשי, שפיתחה מערכת של תחבורה ציבורית שתיכנס לשימוש ניסיוני בבייג’ין במהלך 2011. מדובר באוטובוס דו קומתי ענק שיכול לשאת עד 1,200 נוסעים בקומתו העליונה. הקומה התחתונה היא למעשה מנהרה דו מסלולית לכלי רכב פרטיים שדרכה עוברת התנועה המהירה יותר.

רדאר יזהה משאיות גבוהות ויזהיר אותן שלא להיכנס למנהרה, וכשהאוטובוס יידרש לפנות תיעצר התנועה מתחתיו ברמזור, והאוטובוס יוכל להשלים את התמרון המסובך בבטחה. האוטובוס המשוכלל יפעל באמצעות אנרגיה סולארית. לצורך הפעלתו נדרשת הקמה של תשתית נרחבת, הכוללת תחנות עיליות ונתיבים רחבים שעליהם יוכל לנסוע, אך מתכנניו טוענים שהעלויות הכרוכות בכך נמוכות הרבה יותר מאלה הדרושות להקמתה ולהפעלתה של רכבת תחתית.

לכתבה בדהמרקר

Comments