תשלמו או שתעמדו בפקקים: שלושה נתיבי אגרה יוקמו בכניסה לתל אביב

נשלח 13 בספט׳ 2014, 0:57 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 13 בספט׳ 2014, 0:58 ]

מעוניינים להגיע במהירות למקום העבודה בת"א? בשנת 2020 תתחילו לשלם על כך כסף ■ נתיבי אגרה יוקמו לצד הנתיבים הקיימים בנתיבי איילון, בכביש 5 ובכביש החוף, כך שכל הכניסות לעיר ילוו בכבישי אגרה ■ סלילת הנתיבים בנתיבי איילון עלולה להביא לצמצום שטח הנתיבים החינמיים ולהגדלת עומסי התנועה

מאת דניאל שמיל, 10/9/2014

התוכניות להקמת רשת נתיבי אגרה בכניסה לגוש דן מתקדמות במהירות: המועצה המקומית לתכנון ולבנייה בראשון לציון אישרה באחרונה הקמה של חניון "חנה וסע" בסמוך למחלף מבוא איילון, המחבר בין כביש 431 ונתיבי איילון. החניון ימוקם בקצה נתיב אגרה עתידי, שמיועד להיסלל לאורך כל נתיבי איילון, מראשון לציון ועד מחלף גלילות.

למעשה, מדובר בשני נתיבי אגרה, אחד בכל כיוון. במשרד התחבורה מתחייבים כי כמות הנתיבים ללא אגרה לא תשתנה, אך נוכח מצוקת המקום בנתיבי איילון יהיה צורך, ככל כנראה, לצמצם את השוליים ואת הנתיבים קיימים. ככל שהכביש צר יותר, נהגים נוסעים לאט יותר ועומסי התנועה עלולים להחריף. עם זאת, לצד תשלום אגרה על נסיעה מהירה או עמידה בפקקים, יציעו הנתיבים החדשים גם אפשרות שלישית - הסעות בחינם מהחניונים בשולי המסלול עד לנקודות מרכזיות בעיר, כפי שקורה כיום בנתיב המהיר ממחלף שפירים לתל אביב.

אולם גם פתרון זה לא מושלם. היעדר מקומות החניה בסמוך למחלף שפירים בולם את האפשרות לקווי הסעות נוספים ליעדים חדשים בתל אביב, בנוסף לאזור הקריה והבורסה ליהלומים, לשם יוצאות הסעות כעת.

פקק תנועה בנתיבי איילון
לא רוצים לעמוד בעומסי התנועה? תשלמו כסף. פקק בנתיבי איילון
צילום: מוטי מילרוד

הנתיב המהיר לאורך נתיבי איילון ייסלל ויופעל בידי חברה פרטית, בפרויקט זכייני (BOT), שבמסגרתו יקבל הקבלן הזוכה את הזכות להפעיל את הפרויקט למשך 30-25 שנה, תמורת האגרה שמשלמים הנהגים. נתיב זה יהיה רק השלב הראשון בשורה של נתיבי מהירים שמתוכננים להיבנות ביוזמת מנהלת מיוחדת שהוקמה לשם כך בחברת חוצה ישראל.

לא ממתינים לרכבות הקלות

השלב השני יהיה נתיב מהיר בשרון, שייסלל ממחלף וינגייט ועד מחלף גלילות, שם יתחבר לנתיב המהיר בנתיבי איילון. מאוחר יותר אף ייסלל נתיב מהיר בכביש מספר 5, ממחלף קסם ועד גלילות. על פי הערכות במשרד התחבורה, ניתן לבצע את כל שלושת הפרויקטים עד שנת 2020. כך כל הכניסות לתל אביב ילוו בכבישי אגרה. מצד אחד, זו בשורה קשה לנהגים, שמעידה על הפרטת מערכת הכבישים, אולם ניתן לראות בכך גם דרך מהירה ויעילה להקים מערכת להסעת המונים בידי יזמים פרטיים, מבלי להמתין למיזמי הרכבות הקלות שמבוששים להגיע.

אפשר גם לראות זאת כאיגרת גודש מתוחכמת, שאין חובה לשלם אותה, אולם מי שיעדיף לעשות כן יימנע מעמידה בפקקים.

בתוך כך, משרד התחבורה יפרסם מחר מכרז לאפליקציות סלולריות שיבדקו את מספר הנוסעים במכונית. הדבר נדרש בנתיבי האגרה החדשים, שבהם לא מיועד להיות תא בדיקה ועמדת תשלום בכניסה לנתיב. כמו בכביש 6, הזיהוי יהיה אוטומטי, עם יתרון לבעלי מינויים. מאחר והשימוש בנתיבי אגרה הוא בחינם למכוניות מלאות, עם ארבעה נוסעים ומעלה, נדרש זיהוי למספר הנוסעים במכונית, שלא יתבסס על זיהוי וספירה ידנית.

האמצעי הנדרש הוא אפליקציה לסמארטפון שתזהה, למשל, את הנוכחות של מכשירים נוספים בחלל המכונית.

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

לכתבה בדהמרקר



Comments