כיצד לייעל את צי הרכב בחברות ובמפעלים

פורסם: 21 באוק׳ 2010, 4:32 על ידי: Sustainability Org

עידוד נסיעה בתחבורה ציבורית, לימוד נהיגה חוסכת דלק ולעתיד הקרוב יותר ויותר מכונית חשמלית הן חלק מן הדרכים לייעל את צי ברכב ולהפחית את פליט גזי החממה עליהם שמעו ביום עיון מנהלי איכות סביבה של חברות ומפעלים

21/10/2010 מרלן-אביבה גרינפטר - אפוק טיימס

מודיעין
כך תיראה עמדת הטענת מכונית בעיר מודיעין – צילום: באדיבות עיריית מודיעין
כנס של פורום מנהלי איכות הסביבה בארגון המחלקה הסביבתית בארד תקשורת, קבוצת הייעוץ אביב ומשרד עו"ד פרופ' יובל לוי ובשיתוף עם בטר פלייס התקיים אתמול, 20 באוקטובר בבית הירוק שבאוניברסיטת תל אביב. הפורום מתכנס אחת לרבעון.

המכונית החשמלית של שנת 2011

"התובנה המרכזית עימה חזרתי התערוכה מסלון המכוניות שנערכה לאחרונה בפריז, הינה כי המעצור העיקרי העומד כיום בפני פריצת הרכב החשמלי הוא נושא התקינה", אמרה זיוה פתיר, סמנכ"ל תקינה ורגולציה בחברה בטר פלייס. היא הוסיפה שבסלון המכונית בפריז לא הייתה חברה שמייצרת כלי רכב שלא הציגה כלי רכב חשמלי, בין אם מכונית פרטית, אוטובוס או קטנוע".

פתיר הזכירה שכיום נעים על כבישי הארץ כ-2,5 מיליון כלי רכב שרובם המכריע הם מכוניות פרטיות. בעולם כולו ישנם כיום 900 מיליון כלי רכב כשפוטנציאל הגידול של סין והודו בלבד הוא עצום. פתיר סיפרה שמנהל חברת תעופה אמר לה שהם יעודדו את בטייר פלס ואת המכונית החשמלית כדי שיישאר די נפט להפקת דלק למטוסים שלהם בינתיים לא נמצא תחליף לדלק.

צי רכב אפור ונהיגה חכמה

גלי גלט שמחי, מנהלת חטיבת תכנון סביבה מקבוצת הייעוץ אביב סיפרה על המכונית החשמלית הראשונה כשסוללה חשמלית החליפה את הסוס בכרכרה בשנת 1892 בניו יורק. מאוחר יותר תעשיין הרכב הנרי פורד התלבט בין מנוע המופעל על אתנול, מנוע חשמלי ומנוע שריפה הנהוג כיום, והוא בחר במנוע השריפה.

גלנט שמחי יחד עם שגיא אלוני, יועץ סביבתי, אף הוא מקבוצת אביב הציגו מחקרים שהחברה ערכה לאחרונה בישראל, ומהם עולה כי מעבר לכלי רכב היברידיים עשוי לחסוך בעלויות אחזקת הרכבים בחברות. בעוד ממוצע צריכת דלק של רכב חד מנועי היא 11.8 ק"מ לרכב דלק, ברכב היברידי מגיעים ל-25 ק"מ לליטר דלק.

אלוני התייחס, בין היתר, לנושא של "ציי רכב אפורים": מן פיצוי לעובדי החברה על אי שימוש במכונית הפרטית שלהם מבוסס על מרחק "אי הנסיעה" (בק"מ). בארץ חשיבות לכך בשל ריבוי כלי רכב בליסינג שחברה מעניקה לעובדים שלה ללא הגבלת קילומטראז' מה שנהוג לכנות "רכב חברה".

אלוני גם סיפר שנסיעה חכמה יכולה לחסוך 15 אחוז מצריכת הדלק והיא גם בטיחותית יותר. חברת אביב תשתיות וסביבה מקיימת קורסים לנהיגה חכמה בהם לומדים כיצד לעשות את פעולות הבלימה, האצה, היציאה לעקיפות ופעולות נוספות בצורה חכמה ועל פי כללים שגם מבטיחים נהיגה בטוחה יותר וגם מסייעים לחיסכון בדלק.

חוק אוויר נקי בפתח

חוק אוויר נקי לא מתייחס למפעלי התעשייה ותחנות הכוח בלבד, ישנה גם התייחסות לתחבורה. עו"ד עידית רייטר, ראש מחלקת איכות הסביבה במשרד עו"ד פרופ' יובל לוי ושות', הזכירה שחוק אוויר נקי ייכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2011. בתקנות של החוק ישנן הוראות לגבי דרגת זיהום מותרת מכלי רכב, הגבלת כניסת כלי רכב למרכזי הערים ועוד. יישום החוק ישפיע לדעת עו"ד רייטר בעתיד הקרוב בישראל, על ניהול ציי הרכב.

חלופות לשימוש ברכב הפרטי

קיימות מספר דרכים לעידוד נסיעה משותפת (carpool), הטבות לעובדים כגון פדיון חניה, שאטלים מתחנת הרכבת למקום העבודה ועוד. תמר קינן, מנכ"ל "תחבורה היום ומחר", הציגה מחקר שהארגון ערך לאחרונה לגבי השפעת מעבר חברות אל מחוץ לערים לפיו נמצא, בין היתר, כי מעבר של חברה ממרכז העיר אל פארק תעשייתי כגון איירפורט סיטי כרוכה בתוספת של 50-300 אחוזים בזמן הנדרש להגעה לעבודה באמצעות תחבורה ציבורית דבר המאלץ את מרבית העובדים להשתמש במכונית פרטית. לדבריה, חברות הרוצות לפעול בצורה בת-קיימא צריכות להביא את הנתון הזה בחשבון במסגרת השיקולים לבחירת מיקום העסק.

שדה נפט וירטואלי

ענבל פריד, מנהלת איכות סביבה גלובלית בבטר פלייס, אמרה כי יש להביט על ציי רכב חשמלי עתידי לא רק כפתרון לבעיית התלות בנפט אלא גם כ"שדה נפט וירטואלי". צי רכב חשמלי בחברה יכול לשמש בשעות בהם איננו פעיל כפתרון לאגירה והשבת אנרגיה לגריד. נטען בלילה ועושים שימוש בחשמל הנאגר בשעות שיא העומס על רשת החשמל.

פתיר דווחה שניתן כבר לרכוש את מכונית פלואנס החשמלית של רנו ויחד איתה מקבלים מבטר פלייס התקנה של תקע לטעינה ליד מקום המגורים ומקום העבודה. לגבי החלפת סוללה שמתרוקנת בנסיעות ארוכה, המערך יושלם לדבריה עד לסוף שנת 2010.

שבילי אופניים – לא רק במרכזי העיר

אליהו בן עמי מעירית רמת גן אדריאן קוטרוש, מנהל אגף מו"פ בחברה הלאומית לדרכים, התייחסו לנושא שילוב רוכבי האופניים כ"סוגיה רגישה מאד עד בלתי פתירה".

בן עמי אמר ש גם כאשר רשויות מנסות ללכת לקראת פרויקטים ירוקים, עדיין הן נתקלות בבעיות הקשורות בצורך בתיאום עם רשויות סמוכות. הוא הביא כדוגמה את פרויקט שבילי אופניים מתוכננים בערים שונות בגוש דן, שבהעדר פתרון לקישור ביניהן בכביש גהה, הוא מאבד את היתרון היחסי כפתרון תחבורתי.

לכתבה באפוק טיימס


כתבות קשורות:
פורום מנהלי סביבה



Comments